Fialotta
25-05-2005, 20:50
CITAT (MB1965 @ 25-05-2005, 21:10)
Samma här...finns det någe äckligare...ja kanske fästing då
nej inte f-ordet!
Fick 2 st förra söndagen- sonen fick en alldeles under ögat. suck.
Finns de överallt i Sverige?
Här i Finland finns de inte, och det är jag tacksam för!
"Mördarsniglarna" (heter väl Iberisk skogssnigel eller nåt eg.) finns i stora delar av södra Sverige och Norge. De är dock ännu inte spridda överallt. Vi har inga hos oss, men några kilometer bort kryllar det av dem. Tack för att stor jävla väg ligger och skyddar oss lite grand kanske.
zaaritha
27-05-2005, 00:11
Små? Stora--trodde jag!
CITAT (zaaritha @ 27-05-2005, 01:11)
Små? Stora--trodde jag!
dessa var små - nykläckta äckel antar jag. Hade de slukat mer av mina blad hade de blivit stora brunasvarta slemmiga äckliga marodörer.
Jag vågar knappast åka på semester, med risk för att det skall komma mördarsniglar och äta upp hela min trädgård. Vågar knappast be husvakten att även kolla efter sniglar.
snofsan
27-05-2005, 16:29
Alltså det finns hos mig svartaktiga sniglar som kan bli rätt så stora men det blir sällan någon invasion, så dom känner jag till.
Är det ingen duktig fotograf som kunde ta lite äckliga bilder på mördarsniglarna så man får veta hur dom ser ut.
Ser fram emot det med skräckblandad förtjusning sas!
förrförra sommaren låg det drygt 280 på vår lilla omt efter en vecka i stugan. brrrrr... trodde det var grenar eller hundbajs eller så...bleh
zaaritha
27-05-2005, 19:32
Hoppas ni ej tar fel på skogssniglar o "mördarsniglar"..........?!
Mördarsniglarna känns lättast igen på den oranga 'sömmen' mellan ovansidan och undersidan. Färgen kan variera, men är oftast chokladbrun.
Vi fick in dem i vårt område förra året. Sen dess har jag alltid en sax med i trädgården, även på mina hundpromenader. Så fort jag ser en, stor eller liten, klipper jag av den på mitten. Liken låter jag ligga, de drar till sig nya mördarsniglar, så jag kan mörda dem också.
Att klippa itu dem är det absolut humanaste avlivningssätter. Det känns äckligt första gångerna, men man vänjer sig fort. Numera känns det nästan lustfyllt att knipsa dem.
Ja, eller att helt sonika mosa dem med stövel etc. "Huskurer" som salt, ättika, etc, det låter onödigt plågsamt tycker jag.
zaaritha
28-05-2005, 18:32
Usch! det är ju--trots allt--levande varelser.............
Hugg halsen av dem bara!!
brukade klippa dom med en långskaftad kantgrässax förr sen hörde jag att avkomman kan klara sig ändå. nu är det uppsamling som gäller.
zaaritha
29-05-2005, 00:29
Fy fasen --vad grymma ni är!!
När det gäller mördarsniglar och liljebaggar har jag inget medlidande till övers.
Men jag skjuter i alla fall inte på mina rådjur, som Runar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.