Full version: Mynta
Snöflinga
Skall få en rugge mynta av en vän, jättefin ...... men nu undrar jag om någon vet .......

Gillar kattor alla sorters mynta unsure.gif För då vill jag inte ha den wink.gif
Någon som vet rolleyes.gif
Pirum
Jag har aldrig sett katter vara intresserade av våra pepparmyntor, grönmyntor eller krusmyntor smile.gif

Kattmynta (Nepeta cataria) tillhör ett annan familj än de vanliga myntorna (Mentha Piperita exv). Precis som Temynta (Monarda Didyma) har den ett annat ursprung.

Men, man kan aldrig veta vad katter hittar på rolleyes.gif

Tillägg : jag är kass på det här med "familjer", "släkten" etc. Kan man säga att ovanstående (kattmynta, temynta, pepparmynta) tillhör samma släkte (myntor) men olika familjer?
noora
"Släkten" är grupper som Mentha, Nepeta och Monarda, och innehåller ett antal arter. Det är släktnanmet som står först i det latinska namnet. Pepparmynta (Mentha piperita) och grönmynta (Mentha spicata) är exempel på olika arter i samma släkte. Arter inom ett släkte kan ofta ha liknande egenskaper, t.ex. att alla myntor (Mentha) har mintsmak.

"Familjer" innehåller flera släkten. Familjerna Mentha, Nepeta och Monarda tillhör alla familjen kransblommiga växter - Lamiaceae. Det är en väldigt stor familj, där man även kan hitta släkten som timjan (Thymus) och plister (Lamium). Släkten inom en familj delar också en del egenskaper med varandra, men inte lika många egenskaper som arterna inom ett släkte.

Pepparmynta, kattmynta och temynta har alltså inte mer gemensamt med varandra än med plister smile.gif Att alla heter något med "mynta" beror främst på att de har namngivits utifrån sin doft snarare än utifrån sitt släktskap.

För att svara på ursprungliga frågan... Katter "gosar" inte med vanliga myntor (Mentha) på samma sätt som med kattmynta, men kan gilla doften. Jag gnuggade pepparmynta mellan händerna, och grannens katt blev plötsligt väldigt intresserad av mina händer och började t.o.m. slicka på dem... Men jag har aldrig haft problem med att katter skulle legat i myntan. Temynta (Monarda didyma) har de också lämnat i fred.
ingrid fuxwall
När jag hade katt så skaffade jag mig en planta kattmynta. Där gillade katten att rulla men aldrig bland de andra myntasorterna och på den tiden hade jag minst ett tio tal sorter.

ingrid
mari_tres
Är det verkligen ingen som tänker varna den stackars Snöflingan om att myntor (Mentha) sprider sig som ogräs? rolleyes.gif Fast det borde ju inte hindra någon från att ha dem i trädgården... speciellt som det finns bra metoder för att hindra spridningen, som tex att sätta dem i en nedgrävd hink utan botten, eller som jag gör, i gamla godislådon som jag får gratis på Konsum. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon