"Släkten" är grupper som Mentha, Nepeta och Monarda, och innehåller ett antal arter. Det är släktnanmet som står först i det latinska namnet. Pepparmynta (Mentha piperita) och grönmynta (Mentha spicata) är exempel på olika arter i samma släkte. Arter inom ett släkte kan ofta ha liknande egenskaper, t.ex. att alla myntor (Mentha) har mintsmak.
"Familjer" innehåller flera släkten. Familjerna Mentha, Nepeta och Monarda tillhör alla familjen kransblommiga växter - Lamiaceae. Det är en väldigt stor familj, där man även kan hitta släkten som timjan (Thymus) och plister (Lamium). Släkten inom en familj delar också en del egenskaper med varandra, men inte lika många egenskaper som arterna inom ett släkte.
Pepparmynta, kattmynta och temynta har alltså inte mer gemensamt med varandra än med plister

Att alla heter något med "mynta" beror främst på att de har namngivits utifrån sin doft snarare än utifrån sitt släktskap.
För att svara på ursprungliga frågan... Katter "gosar" inte med vanliga myntor (Mentha) på samma sätt som med kattmynta, men kan gilla doften. Jag gnuggade pepparmynta mellan händerna, och grannens katt blev plötsligt väldigt intresserad av mina händer och började t.o.m. slicka på dem... Men jag har aldrig haft problem med att katter skulle legat i myntan. Temynta (Monarda didyma) har de också lämnat i fred.