Filleville
25-05-2005, 22:11
Har för mig att jag hört att man ska knipsa bort blommorna på gräslöken.
Ska man det ? Varför i så fall, och hur länge under säsongen?
Har väl missuppfattat nåt igen....
För att blommorna tar växtkraft från bladen, ta bort alla så länge det kommer nya. Blommorna får hårda stjälkar som inte är goda att ha med när man klipper eller hackar gräslök. Efter blomning avstannar nyproduktionen av blad väsentligt.
Mvh
Fenja
Filleville
26-05-2005, 22:36
Tack Fenja för svaret
Men blommorna är mycket vackra så man kan ju låta hälften av gräslöken få blomma som ett dekorativt inslag i grönsakslandet. Om man ändå har gräslök så att det räcker till matlagningen, vill säga.
Dulcamara
27-05-2005, 07:43
Visste ni att man också kan använda gräslöksblommorna i maten? De är goda i t ex en sallad där man kan strö dem övers och samtidigt få en fin effekt (precis som med krasse eller ringblommor m fl), men gräslöken ger försås mer - och framför allt en annan -smak. Passar jättebra i sallader där det ingår hackad lök - t ex tomatsallad med basilika, eller bönor i dressing med olja/vinäger. Ta bara blommorna, inte skaften och finfördela dem gärna litet!
Pia mitt i Skåne
27-05-2005, 07:48
Har aldrig provat med blommorna, men nu är det kanske dags...
Filleville
27-05-2005, 22:07
Vilka bra tips och vad roligt det är när man kan göra nåt annorlunda.
Fortsätter man läsa här kanske man slutar som proffs både i köket och i trädgården.
I alla fall i snälla vänners ögon.
zaaritha
27-05-2005, 22:45
Man kan torka gräslöksblommorna o blanda i upphängningsbuketter!
Om man torkar blommorna upp och ner ska man passa på att lägga ett fat under och fånga upp alla frön som ramlar ut. Dem kan man så nästa år om man vill utöka sitt bestånd av gräslök (eller ge bort lite i present).
Jag hade en trevlig bukett av torkade gräslöksblommor och torkad lavendel i en vas hela vintern. Båda behåller färgen i blomman väldigt bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.