råse-marie
26-05-2005, 06:43
intresserad av blågull finns det några erfarenheter ?
Perenn , höjd , spridning , doft , pris mm ......
Lotta B
26-05-2005, 07:19
Jag köpte en planta Blågull, Polemonium caeruleum 'Humile', förra året. Den kostade runt 25 kronor i en bra plantskola. Min blir ca 40 cm hög och blommar redan. Jättefin planta som inte verkar sprida sig mycket (än) och som blommar länge. Den luktar gott också.
råse-marie
26-05-2005, 07:25
Låter bra
någon som har bild ?
Jag har blågull sedan några år tillbaka. (Tyvärr ingen bild). Mina blågull sprider sig ganska kraftigt. Dom frösår sig lite här och där. Men det gillar jag. Plantorna är lätta att känna igen för dom lite speciella bladen och jag tycker blågull är så fina så jag gräver upp och sparar många av dom små frösådda liven (vill gärna ha många blågull). Jag brukar klippa ner mina en bit efter blomning - då brukar det komma en ny laddning blommor.
/Stina
Vilken typ har du? Det finns åtminstone tre färger vad jag vet, en mörkare blå o en ljusare samt vita. Dom växer fort o villigt. Vill du ha frön så har jag kvar som jag kan skicka åt dej om du vill ha både den mörkare o den ljusare blå. Pm:a mig isådana fall....
Jag har —utöver de Ullet har — även brokbladig blå + gul.
Den brokbladiga är ett nyförvärv, men den verkar inte bli lika hög som den vanliga blå. Mycket dekorativa blad.
Personligen tycker jag att den sprider sig lite väl mycket. Men en riktig långblommare. Enligt mina anteckningar blommade den från april fram till november!! förra året.
I år är den lite senare har nyss slagit ut.
Caprice
26-05-2005, 11:26
Finns även en vacker sort som heter Carneum, rosenblågull..
Väldigt vackert ljust, ljust rosa sort...
Det vita är nog favorit iaf...
Caprice
Här är en bild på en av mina blågull. De luktar väldigt gott!
På min hemsida finns lite
mer info.Igår köpte jag en polarblågull, polemonium boreale, men jag har inte hunnit ta någon bild på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.