Ylva Rydström
Hur skall jag vinterförvara mina krukodlade "hostor". Jag har satt in dem i vårt uterum, men ser att de inte mår särskilt bra... Bladen har blivit gula och ramlar av.

Är det någon som vet, snälla hjälp mig.

Ylva
Åsa, mälardalen zon 2
Det är normalt hostor vissnar ner på vintern och går i vintervila, enbart knölen under jordytan lever. Ganska sent på våren så dyker det upp nya blad.

Såhär ser hostan ut när den kommer upp igen på våren:

Ann-Christin Lindberg zon II
Bladen är gula och ramlar av nu även på de funkior/hostor som står i rabatten! Det kommer nya fina blad till våren rolleyes.gif .
dotpointer
Lånar tråden, för nu gulnar och vissnar mina Hosta Albopicta - men inte morsans Hosta...

Hennes Hosta står under en genombruten träbalkong - har det med saken att göra?
Mina står i halvskugga

Har även hört att Hosta är gröna året om... men vad i hela?

Blev lite orolig unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (dotpointer @ 01-10-2007, 17:48) *
Lånar tråden, för nu gulnar och vissnar mina Hosta Albopicta - men inte morsans Hosta...

Hennes Hosta står under en genombruten träbalkong - har det med saken att göra?
Mina står i halvskugga

Har även hört att Hosta är gröna året om... men vad i hela?

Blev lite orolig unsure.gif

olika sorter och olika lägen gör att dom vissnar ner olika . jag har hemma hos mig hoster som är helt gröna medan andra är totalt borta för säsongen .
nåt om en vintergrön hosta har jag inte hört nåt om ,, vet du nåt namn på den ?
dotpointer
Okej, ja det var betryggande. Trodde att den fått för lite vatten först,
men sen när jag kände efter så var det fuktigt...

Näe, bara läst att det var "städsegröna" (stavning), tror jag. Kan
ha läst fel... det var i Allt om trädgård-boken... eller inte. Jag har bara
svagt minne av det.

Fel tråd för frågan kanske, men mina Bergenior slokar lite också, vissa
av dem. Är det helt okej? De har blivit lite röda, vissa.
Jan Lindgren
Hej!
Tyvärr finns det nog inte någon vintergrön hosta. Det kanske går att hålla dem vintergröna i ett växthus med tilläggsbelysning men jag har inte försökt. Jag var nere i Holland tidigt i våras och besökte en av de större hostaodlarna och där fanns det inga vintergröna hostor. Jag fick gå efter hans katalog när jag köpte plantor eftersom praktiskt taget inte någon hade börjat växa. Det var mycket lättare att packa plantorna i bilen när det inte fanns några blad men det hade varit kul att se hans stora demoodling i full växt.
MVH
Jan Lindgren
dotpointer
Måste läst fel... skumt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon