Hej på er, några av tomaterna som kommit på den tidiga sorten har börjat få bruna stora fläckar. Mycket underligt. Är det ett skadedjur eller bara nån tillfällighet? Vad göra?
Jag hittade svaret!!!
Potatisbladmögel. Jahapp. Det var ju tråkigt.

Det finns tydligen inget att göra förutom att slänga tomaterna? Ingen som har nån idé?
Såhär såg en ut:
Eva i Västerås
26-05-2005, 12:31
Det allra tråkigaste är att du bör slänga PLANTAN! Det sprider sig som attan. Du har nog på bladen också, även om det inte syns.
Någon sa att man kan spraya svampangripna växter med atamonvatten (natriumbensoat är svampdödande!).
Kanske skulle du prova det?
Jaså måste jag slänga alla då? De står ganska tätt inpå varandra. Det sprids alltså väldigt fort? Jag har sett bruna fläckar på åtminstone två av plantorna (tomaterna). Bladen är lite bruna i kanterna.
Jaha det var alltså årets skörd...
Dilidis
30-05-2005, 10:27
Men fy vad tråkigt!! Vad kommer detta "potatisbladmögel" från? tänkte göra vad jag kan för att skydda mina stackars tomater.
aifoSSofia
30-05-2005, 13:15
Hejsan!
trist med dina tomater!
Hade problemet förra året. Jag vet inte vad det beror på men talar om några faktorersom jag tror det kan ha berott på. Tomaterna stod för nära potatisen och väldigt trångt och instängda i ett litet "växthus". Potatisen får väl bladmögel när det är fuktigt så det kan väl bero på det med, att det är för fuktigt??? Tyvärr kunde vi inte rädda dem, alla var smittade... så jag har inget tips...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.