gammelnalle
kanske har jag återigen blottat mina okunskaper (men jag försvarar mig med vitt valspråk...)

men hade några slemmiga typer som tydligen följde med från plantträdgården!!!!! och de hade lagt något som betraktar som ägg...

sniglarna var ca 4-10cm grå med korta strimmor (tycker Eva i Skåne's beksrivning stämmer rätt bra:)
CITAT
ibland ser jag sniglar som är matta i färgen, gråsvarta med ett ljust längsgående band. Vad är detta för några?
Jag som ryser av alla avlånga odjur (min ormskräck  ) tycker att dessa med ljus rand är hemskare än vanliga blanka skogssniglar.

Tack och lov har jag inte haft någon större skadegörelse av sniglar, så jag låter alla vara ifred.

har tittat lite på denna sida om sniglar men har lite svårt att avgöra vilken det är.

Hur klipper man i tu "äggen"...???
(Om gammelnalle skulle svara skulle väl svaret bli: Man får hårdkoka dem först.... men sånt svar vill JAG inte ha!!!!

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif )
KURT
Skall man bli av med snigelägg (om det nu är det) så får man skölja av all jorden från rötterna.
Eva i Skåne
men om man nu har grävt ner sina växter och har misstänkta snigelägg i jorden, kan man hindra dem från att kläckas?
nilla
CITAT
Hur klipper man i tu "äggen"...???

Man mosar dom med klacken. Bestämt.

Men om man redan har grävt ner dom får man nog vänta tills dom föds och klippa huvudet av dom då ... den som väntar på nåt gott....
gammelnalle
ok
HUR LÅNG TID tar det för äggen att utvecklas.... (säg från äggläggningen..) ???
zaaritha
Usch--vad "otäcka" ni är!! unsure.gif
gammelnalle
CITAT (gammelnalle @ 26-05-2005, 23:01)
ok
HUR LÅNG TID tar det för äggen att utvecklas.... (säg från äggläggningen..) ???

fick aldrig nå't svar på detta... och nu är det risk för att skånetullen (den mellan skåne och övriga sverige) inte fungerade...
Hittade EN snigel på EN växt som importerats från det landet....

( Skallen eka: BÄTTRE GRÄNSKONTROLLER!!!! laugh.gif )

b

edit: hittade bl.a. denna intressanta site:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6107...erfriendly=true
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon