Iza
Jag tycker att grenarna mitt nysatta päronträd pekar mycket uppåt, liten vinkel mot stammen. Är det lämpligt att tynga ner grenana så att de växer mer rakt ut från stammen?
Visserligen står det om det att det bildar en smal pyramidal krona, men det ska även bära rikt och då kan det ju riskera att grenarna bryts av.
Big Gardener
Du behöver inte tynga ned grenarna, det sköter frukten själv. Första året (åren) pekar grenarna uppåt och om man därefter låter dem vara bildar de blommor som sätter frukt. Risken för brott på grenen är inte särskilt stor om inte grenen tillåts bli enormt stor och sätter abnormt med frukt.
Cilla
Päron har i långt högre utsträckning en förmåga att skapa ganska smala grenvinklar mot stammen, som sedan faktiskt också håller när de blir äldre.

Ju mer jag klättar i och beskär päron, desto mer olika äppelträden ser jag att de är. Och det är ju inte konstigt heller - de är inte precis nära släkt.

Med päron skulle jag inte oroa mig för skarpa grenvinklar men när jag beskär och kan välja ligger bred stamvinkel som en av anledningarna att behålla en gren och ta bort en annan.

I övrigt ser jag att det skapas missförstånd om hur man i fruktträd skapar större grenvinklar. Det har ingen bra effekt att tynga eller ännu hellre sträcka ned grenarna om man inte kan påverka vinkeln vid grenkragen. Om yttre delen har en annan vinkel har ingen god effekt för stabiliteten - det är i fästet man ska försöka påverka om man ska påverka alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon