Full version: Avsågad björkstam
1219
Hur behandlar/försluter jag bäst en sågad ytan på den c:a 15 cm i diameter tjocka björken jag ska såga av. Björken har börjat ruttna uppifrån sannolikt beroende av att jag tidigare kapat den. Friska grenar kommer dock en meter från marken och jag ska nu såga av björken ovanför dessa grenar.
Tidigare har jag använt trädbalsam men det verkar inte ha fungerat.
Hannele
Craigduff whisky tror jag blr bäst, men vänta till efter midsommardansen.
KURT
Det är alltså bättre att göra det senare på säsongen när den inte blöder så mycket. Sedan tror jag inte att man skall försluta alls, det kommer bara att ruttna under vad su än försluter med.

Kapar man en björk med 15 cm diameter till 1 m stubbe så har jag svårt att se att den kommer att ha någon framtid alls. Det fungerar inte att kapa bort stora delar på björkar. Man kan forma dem genom att kontinuerligt klippa mindre skott, men ger man sig på stammen så blir det inte bra.
SaraS
Varför byter du inte ut den bara? En björk väver ju fort om den står bra och blött... wub.gif
Big Gardener
Inte konstigt att det inte har fungerat. Sårförslutningsmedel är en restprodukt från en föråldrad och felaktig uppfattning om träds biologi och vård. Tron bottnar i tanken om att träd fungerar som oss människor och att vi kan smörja på artificiella salvor för att få snittytorna att läka bättre.

Så är inte fallet och sårförslutningsmedel ska överhuvud taget inte användas. De gör ingen skillnad och förvärrar ofta skadorna genom att stänga in fukt och därmed skapa grogrund för rötsvampar.

Det har gjorts jämförande undersökningar i Tyskland mellan gamla tidens trädkirurgi (grov utsskärning och rensning av snittytor med sårförslutningsmedel) och modern trädvård med respekt för grenkragar och utan sårförslutningsmedel. Resultaten är mycket tydliga. Rötskadorna är betydligt värre i träd behandlade med borttagning av grenkrage och behandling med sårförslutningsmedel.

Som Kurt säger är det ingen bra idé att kapa grova grenar på en björk och 15 cm i diameter är för grovt. Tycker man att platsen är för lite för trädet (inte tvärt om) ska man plantera ett träd som blir mindre. Himalayabjörk är ett bra alternativ (Betula utilis var. jaquemontii), zon 1-3, slutstorlek ca 6-8 meter högt och ca 4 meter brett. Att plantera ett träd var slutstorlek är för stor för platsen den ska stå på är slöseri med estetiska, ekonomiska och ekologiska resurser.

Om man nödvändigtvis tänker beskära trädet ska detta endast utföras på mindre skott och grenar, under sommaren, och man ska alltid behålla respekten för trädets naturliga utseende och sätt att växa.
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 26-05-2005, 11:49)
man ska alltid behålla respekten för trädets naturliga utseende och sätt att växa.
Annars håller jag med om allt... tongue.gif
Big Gardener
Sant, men som jag sade i samma tråd faller formklippning inte riktigt under samma beskärningskategori.
Cilla
1219 - tag vara på lärdomarna från toppkapningen av björken nu när du står inför nya alternativ. Toppkapning på stambjörk fungerar inte oavsett vilken höjd du lägger snittet på.

Tag ned björken helt till eller strax under marknivå. Därefter kan du antingen sätta en helt ny fin björk eller satsa på något av de stubbskott som kommer. Man kan spjälka stubbskott från björk så att de så småningom blir stabila träd.

I övrigt är det som Birger skriver viktigt: Det finns bra forskning kring alla sorts sårförslutningsmedel. Alla ger sämre resultat än om trädet helt själv får läka sårytorna. Slutsatsen blir at man ska beskära så att träd kan läka. Att inte kapa björkens stam oavsett nivå är en första grundregel, det läker i stort sett aldrig väl.
Hannele
Avsågad björk som klematisstöd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon