|
cinis74
26-05-2005, 09:38
Till fläskkött och speciellt grillad mat passar rosmarin bra. Det passar också bra till ungsstekt potatis.
Till lamm är det superklassiskt, och till kyckling! Men jag tycker att det smakar tvål..  Men det är trevligt att använda stjälkar till grillspett om du har saker som kan ligga kort på grillen, räkor, tex.
I det mesta som innehåller tomater, t.ex. tomatsås, pizza, tomatsoppa, köttfärssås (om man gör den med tomat och vitlök), varma mackor med tomatpuré och ost... Köttgryta blir jättegott om det kryddas med lite vitlök, en skvätt vin, rosmarin och timjan. Man kan strö rosmarin på köttbiten innan den steks, eller på klyftpotatisen när man stoppar den i ugnen. Jag brukar marinera lammkött till grillen i en blanding av chilisås, olja och massor av rosmarin. Rosmarin är nog den krydda jag förbrukar mest av, en planta räcker inte utan jag måste köpa torkad rosmarin i butiken  Ta inte för mycket till en början, eftersom rosmarin har en ganska framträdande smak. Några "barr" (blad) räcker till att ge nyans åt tomatsoppan. Öka mängden så småningom när du märkt var du gillar rosmarinen.
Rosmarin stimulerar matsmältningen och förebygger huvudvärk
Ophelia
29-05-2005, 20:14
Du kan även lägga rosmarinbarr på glöden efter du grillat. det doftar trevligt! Sedan kan du ju ha den som en fin prydnat. Den får fina små himmelsblå blommor. Den ska även vara bra till håret samt mot mensbesvär.
smajlizz
29-05-2005, 20:24
Till ungstekt potatis, hasselback tex. passar rosmarin utmärkt!!!
hörde på radion idag om rosmarin, att när man tar in den på vinter, och den överlever då är det kvinnan i huset som bestämmer
CITAT (mabbe @ 31-05-2005, 19:30) hörde på radion idag om rosmarin, att när man tar in den på vinter, och den överlever då är det kvinnan i huset som bestämmer  Tidigare har jag inte fått rosmarinen att överleva vintern när jag har tagit in den, men i år har det lyckats. Betyder det då att jag tagit över kommandot i huset?
SOLVEIG
01-06-2005, 15:55
Lyckost!
Rosmarin använder jag ofta. T.ex. till potatisklyftor,palsternacka, selleri, morot. Är man inte vegetarian så lägg till ett revbenspjäll ( som givetvis måste in först, tar ju längre tid).
Lägg grönsakerna i en plastpåse med, lite olja, paprikapulver,salt,peppar,soja och ROSMARIN, timjan. Låt ligga till sig lite en stund. In i ugnen-slappna av! God aptit önskas.
PS! Min rosmarin i köksfönstret är heldöd. Jag ensam har bestämt, vad innebär det?DS!
Rosmarin har en uppiggande effekt, och ökar koncentrationen. gör rosmarinte: Skölj 75gr. färsk rosmarin, klip den i små bitar och lägg dessa i en tekanna. Häll över 5dl. kokande vatten, låt dra i 10 min. Sila teet i en kopp och söta med honung. (eller stevia om du har) R. passar jättebra till stekt potatis strö över lite i slutet av stekningen.
kellysblues
03-06-2005, 10:19
Man kan också blanda lite rosmarin med andra väldoftande örter i en liten tygpåse och hänga under vattenkranen i badet!
Mina rosmarinplantor kom inte ens upp ur jorden... hm, jag bestämmer visst inte alls. ;-)
Rosmarin är fantastiskt i badet, några kvistar, spola hett vatten och gärna lite badolja, kryp ner och njuuuuuuuuuut av doften och känslan! Fast kvistarna måste vara färska, funkar ej med en kryddburk...........
Dögott bröd kan man göra. Pizzadeg kavlas ut ca 1cm tjock. Tryck lite med fingrarna så det bildas små gropar. Pensla med rikligt med olivolja, strö över flingsalt och tryck ned kvistar av färsk rosmarin. Grädda och njuuuuut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|