Full version: Lättodlade tomater?
cinapuff
Hej!
Jag har redan köpt två tomatplantor i år, Totem (busktomat enligt skötselrådet) som jag har i krukor på balkongen, men nu är jag sugen på att kanske införskaffa några till. Nån som har nåt tips på en tomat som är lätt att lyckas med (jag och tomater har aldrig funkat särskilt bra ihop tidigare). Jag vill gärna slippa tjuva och binda upp dem, men kan tänka mig att binda upp dem om det är nödvändigt. Dessutom måste de tåla att stå i kruka på en balkong i zon II (tror jag, Halland?). Jag testar gärna nån cocktailtomat eller kanske en gul tomat, alltid kul med omväxling (för jag har fått för mig att totem är en vanlig röd tomat).

Tack på förhand!
rosita
Dansk Export är en härdig tomat som passar i Norden, men den måste tjyvas och den är röd. huh.gif
cinapuff
Tack för Dansk Export-tipset!
Jag har faktiskt sneglat lite på den tidigare, men har alltid tyckt att den verkar lite "tråkig".. Fast om man å andra sidan lyckas med den så kan den ju knappast lastas för det längre... biggrin.gif

Och hur exakt bär man sig åt när man tjuvar en tomat? Att man nyper av sidoskott är jag med på, men det måste ju finnas nån form av strategi, eller?
Eva i Västerås
Dessutom smakar Dansk Export bra och är tålig!

Ildi kör jag, gul, "halvkörsbär", halvstor, stora klasar, växer mest på höjden.
Ska inte behöva tjuvas, men det brukar jag göra i alla fall.
Betty
Cocktailtomaten 'Tumbler' behöver man inte tjyva. Den passar både i ampel och kruka. Kan eventuellt behövas bindas upp något.
rosita
CITAT (cinapuff @ 26-05-2005, 12:14)
Och hur exakt bär man sig åt när man tjuvar en tomat? Att man nyper av sidoskott är jag med på, men det måste ju finnas nån form av strategi, eller?

Precis i vecket där det växer ut ett blad, kommer tjuven (skottet) och den nyper man av. Men bara om den sitter mitt i, mellan stam och blad! Det kan vara lite lurigt ibland när det kommer en blomkvist strax ovanför vecket.
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan man se hur man gör när man tjuvar tomat
http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=892

Annars är väl inga tomater svårodlade egentligen bara man har tillräckligt stora hinkar + vattnar och ger näring så brukar det funka riktigt bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon