Full version: Stor tomt
Violen
Är det någon mer som dras med en alldeles för stor tomt?
Tomten är så stor att jag ibland misströstar och tappar lusten att
göra något alls för man har ändå ingen chans mot alla
maskrosor, krischkål, kvickrötter, ryska gubbar, åkervindor,
smörblommor...... Någon som har några bra tips på att göra
en stor tomt lättskött - mer än att bara köra över allting med
åkgräsklipparen wacko.gif
Rossi
Så ni har i alla fall åkgräsklippare .... ;-)

Hur stor tomt har ni? Vi har lite under 2000 kvm och den anlagda tomten är bara 3 år gammal. Förut var det åker. Så nog har vi slitit under de här åren ....

Vi har en hel del rabatter men det som är jobbigast är grönsakslandet. Förut hade vi ett grönsaksland på nästan 100 kvm men det blev för mycket så det har vi minskat på.

Täckbark i rabatterna och runt nyplanterade buskar är ett tips.

Jag tycker nog i alla fall att det blir lite mindre för varje år att sköta. När allting är nyanlagt så är det rätt jobbigt.

Nu ska jag strax hem och klippa gräsmattan. Det tar drygt en timme ...
Violen
Vi har 3000 kvm - en gammal tomt men ambitionerna har inte varit
stora under en lång tid.

Jag har funderat på täckbark men att försöka rensa upp och lägga
på runt gamla buskar lönar väl inte mycket - då tränger väl ogräset
igenom - eller?
kerstin z5-6
jag vet inte jag .. gräsmattan och grönsaksland går bort direkt -de är jättekrävande odlingar ....
grönsaker i pallkragar och rabatter, grus stenpartier, dammar, torvpartier-rensar en gång ordentligt på våren .. sen njuter jag mest .. fast vi har fortfarande för mkt gräsmatta ....
SaraS
Sara här, med 3200 kvadratmeter sly. En gammal tomt som inte har fått så mycket kärlek de senaste 25 åren. Jag har lärt mig att älska den typen av perenner som "sprider sig nått förfärligt", tex lupiner, såpnejlika liljekonvaljer och vintergröna. Det är ett torp vi bor i, så då håller jag mig till lite gammaldags look. wub.gif Men sen får man ju erkänna att det är lite motigt med all sly och alla ogräs. Det blir mycket gräsmatta också. En lyx man kan unna sig är att avvara ett par hundra kvadratmeter till äng, som man slår en gång per år. DET kan inte de andra, de där som får en massa bra tips i trädgårdstidningarna, du vet, "spännande japansk stil på 130 kvadrat" och "så skapar du rumsligheter i radhusträdgården"... wacko.gif

Men sen, täcka med tidningspapper, täckbark och så får man tänka STORT. En massa blommor på samma ställe och stora buskar istället för små buxbomsklot och fågelbad. blink.gif
SaraS
Förresten, ryska gubbarna, är det dom fruktansvärt luriga skenjordgubbarna, som blommar så fint och sen inte ger bär!!!???mad.gif Jäklar vad besviken jag blev förra sommaren! sad.gif
fruberglund
CITAT (Violen @ 26-05-2005, 16:04)
Vi har 3000 kvm - en gammal tomt men ambitionerna har inte varit stora under en lång tid.

Ahhhh..den som ändå hade 3000 kvm tomt *sneglar avundsjukt* biggrin.gif
sssssssssss
Tänkte bara skriva lite kort om mina erfarenheter från mina föräldrars trädgård, den är av det större slaget. Vad ni kan göra med 3000kvm beror ju på en massa olika saker jordmån, läge, kupering,vad som finns där tidigare osv. Men att tänka stort är bra, försök att urskilja de stora dragen i trädgården vilka förutsättningar som finns för vissa växter eller byggen. Sedan tänker ni över vad ni är intresserade av börjar på ett ställe och ta i ordentligt när ni gör något, avsätt gärna en hel sommar till att skapa en del av trädgården och sedan kanske den biten "bara" behöver underhållas de närmaste 20 åren.
Några tips utifrån mina intressen följer, jaga inte maskros i gräsmattan det leder endast till galenskap försök att klippa dom innan dom fröar. Kirskål bekämpas bäst med regelbunden klippning, alltså gör gräsmata där den håller hus vill du göra en rabatt där den växer täck med markduk och bygg ovanpå, annars låt den vara me klipp runt den så kirskålen inte sprider sig.

Träd: förhoppningsvis så har du några stora träd redan och på 3000kvm får det ju plats några, är du inte intresserad av träd så bli det, de är ju nästan underhållningsfria, dessutom, under ett träd blir det inte lika mycket gräs att klippa.

Angående gräs, det klippta gräset används som göning till buskar, träd, köksväxter släpa inte hem kostgödsel. dessutom en täckt jordyta blir det inte en massa ogräs i.

Om ni vill odla grönsaker så gör det i sand täckt med gräsklipp eller blanda ut den befintliga jorden med sand, en lätt jord är som sagt lätt, även att odla. kompost dynga är självklart bra också. även rabatter är det bra att blanda sand , mycket lättare att rensa exempelvis.

Om ni som jag gillar rododendron anlägg en stor plantering, när den är klar och växt några år är den i stort sätt underhållsfri.

Slutligen så vill jag bara peka på att många växter sköter sig själva kika på naturen runt om kring dig hur den sköter sig.
snofsan
Mitt tips för en stor tomt är att avdela den för olika ändamål. Blommor på ett ställe, bärbuskar på ett ställe, fruktträd samlat på ett ställe, prydnadsbuskar på ett ställe och träd av olika sorter längs med kanterna.

Då menar jag att man planterar inte en eller tre bärbuskar utan 10-15 så nära det går så att man inte behöver rensa runt varje buske utan kan köra med gräsklipparen runtom. Bärbuskarna kväver ogräset, håller fukten i jorden och ser ut att må prima hos mig. Har haft dem så i över tio år och slänger in kogödsel lite nu och då emellan buskarna. Och massor av svarta och röda vinbär blir det.

Likadant med prydnadsbuskar och blommor, tätt packat så att inget ogräs har chansen att titta upp.

Man kan ju odla häckar också och får på så sätt naturliga indelningar av tomten. På ett ställe har jag krusbärsbuskar som häck och vi klipper gräset längs med, inte emellan buskarna.

När det gäller grönsaker håller jag med övriga här. Jag har också krympt mitt land för det är det jobbigaste av allt. I framtiden blir det kanske pallkragar.....

När jag klipper gräset tar det mig 6 timmar. Har ingen åkgräsklippare. sad.gif

Vill du ha fler tips, gå in i mitt album Min Skånska Have. Där kanske du hittar något användbart. smile.gif
Violen
Nej Sara S, Ryska gubbar har inget med jordgubbar att göra, det är växter som växer sig höga, har massor med små gula blommor och väldiga rötter, svårare än maskrosen att få upp med rötterna.
Det positiva med trädgården är att det finns massor med prästkragar,
så före midsommar klipper vi inte en del av trädgården och så har vi en
hel prästkrageäng.

Ack fru Berglund, du skulle gärna få 2/3 av min!
Jag har inte fattat hur citatfunktionen fungerar - kan du eller någon
förklara?

Tack ssssss och Snofsan för att ni delat med er av era erfarenheter!
SaraS
Åh! Är det så dom heter! Vi har nog rätt samma ogräs du och jag... tongue.gif
fruberglund
CITAT (Violen @ 27-05-2005, 09:35)
Ack fru Berglund, du skulle gärna få 2/3 av min!
Jag har inte fattat hur citatfunktionen fungerar - kan du eller någon
förklara?

Du trycker bara på länken "Citera" som sitter längst till höger ovanför varje inlägg.

Sen skriver du bara det du vill och skickar.

Man kan även korta ner citatet och bara välja ut de bitar man vill citera (ibland är de ju väldigt långa). Då går man bara ner till originalinlägget och tar bort det man inte vill ska vara med.

Tryck på skicka svar...klart:)
Violen
CITAT (fruberglund @ 27-05-2005, 12:22)
Du trycker bara på länken "Citera" som sitter längst till höger ovanför varje inlägg.

Sen skriver du bara det du vill och skickar.

Man kan även korta ner citatet och bara välja ut de bitar man vill citera (ibland är de ju väldigt långa). Då går man bara ner till originalinlägget och tar bort det man inte vill ska vara med.

Tryck på skicka svar...klart:)

Tack biggrin.gif biggrin.gif
Ophelia
Hur kan man ha för STOR tomt!! *suck* sad.gif

Skulle vara nöjd om jag finge en liten gräsremsa.
Violen
CITAT (Ophelia @ 27-05-2005, 19:03)
Hur kan man ha för STOR tomt!! *suck*  :(

Skulle vara nöjd om jag finge en liten gräsremsa.

Jag skulle också vara nöjd med en LITEN gräsremsa - nästan i alla fall
biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon