Full version: Lägga rabarber...
SannaLasso
Hej igen - ännu en kirskålsfråga! biggrin.gif

Idag har jag skördat rabarber. (En sort med ENORMA blad, tjocka mjälla stjälkar och härlig smak. Fråga mig inte vad den heter för det vet jag inte. rolleyes.gif )

Vad jag undrar nu är: vad tror ni om att lägga rabarber på kirskålen?

Jag har ryckt av en del kirs och grävt lite halvdant, nu tänkte jag prova med att kväva det som är kvar med tidningar. Så slog det mig att rabarberbladen är stora och innehåller oxalsyra - kan de vara något att använda i bekämpningssyfte, under tidningarna, tror ni? wacko.gif
zaaritha
Tja--en ny tanke! Kanske funkar! wink.gif
SannaLasso
Jag har provat att lägga ut rabarberblad på den ofrivilliga kirskålsodlingen nu. Först på någon meter där jag först grävt upp så mycket jag kunnat av rötterna och sedan på någon dryg meter där jag bara ryckt av kirsen. Sedan blöta tidningar och jord/bark uppepå.

Jag får väl återkomma om någon/några månader och meddela resultatet. Kanske jag bör prova en bit med bara tidningar också för att se om det blir någon skillnad.
noora
Jag provade en annan variant av "rabarber på kirskålen"... Kirskålssoppa följt av rabarberpaj smile.gif

Det kan inte vara så att rabarberbladen bara bidrar till att gödsla kirskålen då? Det är i alla fall vad jag skulle vara rädd för.
ingrid fuxwall
Jag har täckt min kriskål med tapeter, förankrat med stenar och sedan lägger väntar jag.

Tidigar år har jag lagt gamla mattor över, när mattorna förmultnat är kirskålen borta.
SannaLasso
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-06-2005, 21:38)
Jag har täckt min kriskål med tapeter, förankrat med stenar och sedan lägger väntar jag.

Tidigar år har jag lagt gamla mattor över, när mattorna förmultnat är kirskålen borta.

Yippeee! Än finns det tydligen hopp!
tinka
eehh.. är jag fel på det eller är det inte så att rabarberbladen slår rot om man bara lägger dem ner i jorden??? kan hända att du helt enkelt byter ut dina kirskål mot en enorm rabarberrabatt??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon