Full version: Nyplanterad bokhäck
Sagosessa
För några veckor sedan satte jag en bokhäck (inte aven-varianten, utan bok-bok).
Den har sedan någon vecka tillbaka börjat bli grön. En hel del plantor har numera gröna, utvecklade blad och vad jag kan se verkar alla plantor komma fint.

Dock såg jag idag på lunchen att några av plantorna - med gröna, utslagna blad - verkar lite deppiga. Eller kanske är de sådana? Toppen/ändarna av plantans grenar slokar och känns lealösa när man tar i dem.

Vad kan detta bero på?

/ Jessica blink.gif
Cilla
Brist på vatten eller etableringsproblem pga dålligt rotsystem. Också brister i rotsystemen kan ibland rättas till om man vattnar rejält.
Sagosessa
Brist på vatten? Okej. Jag stoppade ner fingret i täckbarken och kände efter. Där var fuktigt.
Men det behöver kanske vara riktigt blött? Det har regnat rätt mycket på senaste tiden, men de senste 2 dagarna har det varit torrt, varmt och blåsigt.
Behöver jag vattna tror du?

Etableringsproblem? Vad kan det bero på? Att rötterna är skadade? Marken är dålig just där?
Sagosessa
Etableringsproblemet hade du ju redan svarat på. Jag var lite för snabb ... sorry
Big Gardener
En nyplanterad bokhäck har ofta relativt litet rotsystem i förhållande till de ovanjordiska delarna. Därför kan det lilla rotsystemet inte fullt ut försörja plantan med vatten. De ovanjordiska delarna är dock viktiga för energiproduktionen i plantan så dessa bör man inte röra. Därför bör man kontinuerligt stödbevattna för att se till att rottillväxten blir optimal.

Felen som ibland görs (säger inte att du har gjort det smile.gif) är att man inte vattnar tillräckligt eller att vattnet inte når rötterna. Man bör göra en invallningsring runt stammen så att allt vatten man själv tillför eller som kommer som regn lätt rinner ned till rötterna.

Dessutom drar den omkringliggande jorden ofta till sig mycket av vattnet i planteringsgropen. Det räcker därför inte med att vattna en eller två gånger utan kontinuerligt tillföra vatten så att rotmiljön är fuktig, fast inte heller dyblöt.
Sagosessa
Big Gardener (blygsamt smeknamn wink.gif ),

du har rätt i det där med vattningen. Jag har inte vattnet alls faktiskt sedan jag planterade mina 60 plantor.
Naturligtvis vattnade jag REJÄLT i varje planteringsgrop, sedan vattnade jag ovanpå när alla bokplantor var på plats - och så på med täckbark.

Sedan har jag tyckt att det har regnat tillräckligt på mina små bokisar ... men jag hade kanske fel. Skadar ju inte att vattna lite ikväll, så får jag se om det var problemet. rolleyes.gif

Faktum är att jag nästan skäms nu. Skriva undra varför mina plantor (inte alla - bara några stycken) slokar - när jag inte har vattnat.

Men den som frågar får inte veta svaret. wub.gif
Hannele
Bäst att köpa krukodlat, för då rycker man inte bort växtens sugrötter.
Sagosessa
Undrar om det finns krukodlat Hannele? Krukodlad bok? Aldrig sett.
Fast det kanske är så enkelt att min lilla ort inte tillhandahåller den sorten *hehe*
Cilla
Ingen anledning att skämmas, de flesta trädgårdstokar jag känner har ett och annat nyplanterat träd/buske som står och slokar. Jag har två stackare som trägårdsslangen inte räcker till och som ofta står och stånkar.

Regn kan man nästan glömma, det räcker aldrig för unga plantor som man flyger från en annan del av världen, sätter i kruka och planterar hos sig själv. Regnet är gjort för små frösådder och spridningen av vild natur...

Gör som Pippi Långstrump. Låt inte regnet hindra en rejäl bevattning!
Big Gardener
CITAT (Sagosessa @ 26-05-2005, 16:25)
Big Gardener (blygsamt smeknamn wink.gif ),

du har rätt i det där med vattningen. Jag har inte vattnet alls faktiskt sedan jag planterade mina 60 plantor.
Naturligtvis vattnade jag REJÄLT i varje planteringsgrop, sedan vattnade jag ovanpå när alla bokplantor var på plats - och så på med täckbark.

Mitt användarnamn har många fler innebörder än blygsamhet... smile.gif

Det vattnet som du vattnade med i planteringsgropen räcker väldigt kort tid och framför allt för att omkringliggande jord suger upp mycket av det. Lycka till!
Sagosessa
Hej igen,

ville bara säga att min bokhäck ser piggare ut efter lite vattnande (lite är en underdrift - läs mycket vattnande) MEN jag upptäckte också en annan sak när jag kikade lite närmre på de slokande toppskotten ... Gröna, små larver! Tog bort dem jag hittade och sprutade sedan med medel som jag har mot svartfläcksjuka (det stod att det även fungerar mot bladlöss och insekter). Så det var nog inte bara vattenbrist.

tongue.gif
Cilla
Hej,
Att det kommer olika larver i knopsprickningen av alla möjliga växtslag i början av säsongen är ett tecken på att man har en fungerande trädgård. Ofta är det vecklarlarver, och de gillar att äta på ungblad. Dem hindrar man inte genom sprayer, men sprayerna liksom såpa gör att du inte får hjälp av nyckelpigor, blomflygor och småfåglar mot löss sedan.

Slokande skott kommer inte av vecklarlarver.
Vecklarlarver klämmer man ihjäl.

Innan man vet vad det är för angripare man har, hur den bäst bekämpas om den måste bekämpas, och inte minst när den ska bekämpas så vill jag varna lite för att använda sprayer som man inte heller känner till. Naturen är mer sofistikerad än att det endast händer en sak om man använder ett bekämpningsmedel. Ska man använda sådana ska man veta vad det är man bekämpar, varför, hur och när och sedan valt dem trots de sidoeffekter de får.
Sagosessa
Okej Cilla,
du har tänkvärda ord där. Ska tänka på detta i fortsättningen! Vill ju hellre ha en mångfald insekter i trädgården än perfekta buskar.

Förlåt! wub.gif
Cilla
Oj, det var inte meningen att du ska behöva ursäkta! Och min ton blev visst strävare i text än den var i tanke.

En viss irritation har jag, och den är riktad mot handeln och växtmedelsproducenterna. De produkter de ställer fram vid diskarna lockar till att tänka att man måste ha det ena eller andra motmedlet för att få en trädgård att fungera. Och att naturen i ens trädgård är simpel, att samband inte finns utan att en spray fungerar som ett plåster på ett sår - bara lokalt...

Alla dessa medel och sprayer i butiken - de lockar också tanken till att så mycket i ens trädgård är fel. Löss är fel, liljebaggar och sniglar är fel, och allt möjligt annat. Men vissa växer och vissa djur hör ju ihop, och det handlar snarare om att minska angriparna än att stressa upp sig över att de finns. Om man känner att man måste utrota varenda angripare i ens trädgård tror jag det blir svårare att känna ro och tillfredsställelse med den. En enstaka lus och snigel förmedlar ju då att det är något "fel" eller att man "misslyckats".

Många så kallade växtskyddsmedel, dvs antidjur- och antisvampmedel, säljs också utan bra information om det man ska bekämpa. De flesta lusarter på träd är t ex inte bäst att bekämpa när de väl utvecklats till lus. Man får större effekt om man agerar när de är i äggstadiet. Men då ser inte köparna dem och därför produceras så få bra lusoljor för tidig vårbehandling. De som tillverkar antilusmedel vet när man bäst minskar lössen men producerar "det som kunden vill ha". Men det som kunden får är mindre hjälp av nyckelpigor, blomflugor och småfåglar - och lite mindre pengar på fickan. Samt i värsta fall en känsla av att trädgården är sjuk...
Sagosessa
Gick igenom bokhäcken igår igen. Den ser mycket piggare ut och flertalet av plantorna hänger inte längre med huvudet.
Dock kollade jag extra noga på dem som fortfarande ser lite slokörade ut. En del av dem hade de gröna larverna som jag plockat bort tidigare. Inte fler än att det är enkelt att avlägsna dem med handkraft (väldigt glest emellan dem faktiskt). MEN några hade ullöss!? wacko.gif
Trodde inte att den typen av löss fanns på utomhusplantor. Har bara stött på dem inomhus tidigare.
Nåväl, lätt att se/upptäcka dem - och inte svårt att avlägsna dem heller.
Kan det månne vara de som får plantan att sloka?
Cilla
Det finns larver som går in i toppskott på växter, kanske kan de gå in i bok också. Men då reser de sig inte igen, de får ett ingånghål i sig, vissnar helt och faller till marken med larver i.
Sagosessa
Liten uppdatering gällande bokhäcken ...

När jag gick igenom den här om dagen (den ser f.ö. mycket piggare ut nu) såg jag att någon ätit ganska duktigt på vissa av plantorna. mad.gif Med ganska duktigt menar jag att vissa av expemplaren inte hade några löv kvar på toppskotten - det var bara själva "nerverna" kvar.

Hittade mycket insekter när jag började titta efter, men jag hade bara ihjäl de gröna (vecklar)larverna och ullössen. Hittade myror (som jag tror attraheras av mina ihjälklämda ullöss), rätt många guldskimrande gröna små skalbaggar som dessutom satt och parade sig mest överallt. Visste inte om dessa äter mina skadeinsekter eller om de ÄR skadeinsekter unsure.gif så jag lät dem vara kvar.

Vidare fanns där några grenliknande fjärilslarver som jag lät vara kvar (vi pratar 2-3 stycken på 60 plantor) och svarta, avlånga skalbaggar.

Det här inlägget hör väl hemma på skadeinsektstråden men jag hoppas någon kan upplysa mig ändå. Vilka ska få leva och vilka ska bort?
unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon