Full version: Sidenpipranka
Storåtjejen
Är det någon som vet om Sidenpipranka är detsamma som Pipranka? Sådde frön från Impecta och har inte hittat någonstans något om just Sidenpipranka. Det står "Aristolochia littoralis" på påsen.

/Storåtjen
kerstin z5-6
Nej smile.gif men något mycket bättre LOl -En fantastisk växt , men du måste ha den inne på vintern -så här ser blommorna ut -stora som en handflata med sammetstapetmönster -jag gillar verkligen min smile.gif
ninnisky
CITAT (Storåtjejen @ 26-05-2005, 15:51)
Är det någon som vet om Sidenpipranka är detsamma som Pipranka? Sådde frön från Impecta och har inte hittat någonstans något om just Sidenpipranka. Det står "Aristolochia littoralis" på påsen.

/Storåtjen

Köpte frö, jag med. Det har kommit upp ca 10 st i krukan. Tänkte plantera om eftersom dom nu står lite trångt. Tyvärr har de inte vuxit speciellt mycket på senaste tiden utan är fortfarande 8-10 cm stora. rolleyes.gif
Inte är det väl samma som en vanlig pipranka ??? unsure.gif Dom växer ju ute !

Kolla google - har hittat under bilder!
kerstin z5-6
hm...

nej det är inte samma , smile.gif Vanlig pipranka heter
Aristolochia manchuriensis
ett annat namn för A littoralis är A.Elegans .. blink.gif
Storåtjejen
CITAT (ninnisky @ 26-05-2005, 18:00)
Köpte frö, jag med. Det har kommit upp ca 10 st i krukan. Tänkte plantera om eftersom dom nu står lite trångt. Tyvärr har de inte vuxit speciellt mycket på senaste tiden utan är fortfarande 8-10 cm stora. rolleyes.gif
Inte är det väl samma som en vanlig pipranka ??? unsure.gif Dom växer ju ute !

Kolla google - har hittat under bilder!

Mina har inte ens vuxit så mycket sad.gif De har stått still länge o inte börjat få lite fart förrän nu. Det var min dotter som fastnade så för den fina blomman på bilden. Nu undrar jag om man kan ha den inomhus även på vintern? Hon har nämligen ingen trädgård än. Annars får väl jag vårda den under sommaren i min trädgård wub.gif

/Storåtjejen
kerstin z5-6
Som jag tidigare skrev -Ja du kan ha den inne på vintern -den trivs bra som krukväxt -ännu bättre om den får lite x -ljus
Storåtjejen
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-05-2005, 13:07)
Som jag tidigare skrev -Ja du kan ha den inne på vintern -den trivs bra som krukväxt -ännu bättre om den får lite x -ljus

Jag skrev visst lite fel, Kerstin wink.gif Jag menade inne året om. Men eftersom du skrev att den går bra som krukväxt så fick jag ju mitt svar ändå. biggrin.gif
Den var otroligt fin din blomma! Men om man har den ute på sommaren, får men väl göra som på våren, fast tvärtom - vänja den vid att vara inne antar jag. rolleyes.gif

/Storåtjejen
kerstin z5-6
Den är inte särskilt sjukdomskänslig vad jag kan se -fast min har växthusmiljö året om
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon