Ingela_67
Tänkte börja storstädningen av dammen genom att byta vatten och ta bort allt gammalt löv och diverse annat som verkar ha hamnat i den i höstas... men nu verkar en groda " lägligt" ha satt sin rom där. De har inte kläckts...är ju i och för sig trevligt med grodyngel..men vad tror ni...om jag byter vatten och kör igång pumpen..tror ni att de klarar sig? Eller ska jag låta allt vara...med summan av kardemumman att dammen lär bli ostädad ett bra tag framöver....

Vänligast Ingela.

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Nimbus
Jag är inte särskillt dammkunnig men jag skulle absolut låtit dammen vara lite ostädad så de små liven kan få bo kvar:) Det tar väl inte så många veckor innan de är uppe och hoppar?
Anma
Du kan ju försöka att plocka upp allt skräp som inte ligger vid grodäggen.
Vi har gjort så i år. Det blir jättegrumligt i vattnet ett par dagar, sen sjunker det ner och vattnet klarnar. Det är ju synd att inte låta grodorna få en chans...

I vår damm kommer godorna och lägger ägg, men fiskarna äter tyvärr upp allt så det blir aldrig några grodor...
violina
Kan du inte plocka över äggen i en balja med dammvatten i tills du städat färdigt? Sätt dem iskuggan och fyll på lite friskt vatten varje dag. Om de inte klarar sig lär du få nya. Sorry så hårdhjärtad kan jag vara mot vissa djurslag. Jag hade damm på mitt förra ställe och det var gulligt i början med små grodor men sedan blev det fler och fler och stora paddor. Hade fullt sjå att klippa gräset när det vimlade av grodbebisar överallt. Man ville ju inte köra över dem ändå. Lite hjärta har jag iallafall. wub.gif
Sollan
Städa inte för mycket och byt inte vatten är mitt råd.
Med tiden byggs biobalansen upp med grodor och andra kryp som trivs där. Håva upp det grövsta skräpet och låt resten vara.
kerstin z5-6
precis varför byta vatten ? -det gör jag aldrig ... dammen får ju börja om varje gång man gör det
Ingela_67
...tack för era råd...jag kommer att göra så att jag rensar bort det största skräpet och låter det övriga vara kvar...inkl. grodrommen... biggrin.gif ser fram emot att få lite "husgäster".

Vänligast från Ingela som bara har + 4 grader och en kall nordlig vind (brrrrrrrr) sad.gif sad.gif sad.gif
m-l södra halland
grodor äter sniglar! Skator äter sniglar! Ödlor äter sniglar!
Jag läste tidningen Land i helgen och är glad att jag lät skatornas bo i vår trädgård vara ifred trots att grannarna ville att jag skulle ta bort det och jag är glad att jag fiskade upp alla grodyngel, vuxna grodor och ödlor och la dom i en spann, innan vi gjorde ren dammen, sen släppte jag i alltihop igen- tyvärr dog en av grodorna dan efter- vet inte om jag har skrämt ihjäl den för jag försökte vara försiktig när jag plockade upp dem?
och sniglar i trädgården vill jag gärna ha hjälp med att få bort!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon