Full version: Trädråd
Xelma
Nu funderar jag på någon av dessa, läge full sol (foten i skugga):

Cornus Eddies White Wonder. Lättare att få tag på än kousa...
Cornus kousa. Verkar ha vackrare frukter och (scharlakansröd) höstfärg än "Eddie"?
Cladrastis lutea, gulved. Som ett "vitblommande gullregn"
Strimlönn, Acer pensylvanicum. Är det den bästa strimlönnen?
Katalpa. Växer väl mycket per år i Skåne?

Vad tycker ni om dem? Har ni någon av dem?

Jag har sen innan:

Ginkgo Katsura, pendula Hängblodbok Näsduksträd Äppleträd Päronträd Björk
Kopparlönn Jap. blodlönn Gulbladig solfjäderslönn Magnolia sieboldii Glanskörsbär
Ullungrönn Tulpanträd Syréner Schersmin

och ska köpa Skenkamelia också

biggrin.gif
Thomas Wahlqvist
Cournus kousa växer långsamt.
Innan du köper Catalpa så kolla in hybriden Catalpa x aureum eller något sådant, mycket vackrare än den vanligare K. bigganoides.
Sök på vebben för bilder. Tror du skall skriva Catalpa med C.
Bladen är större och rödbruna, mycket odlingsvärd.
Min blommade första sommaren.
Det finns även en gulbladig variant men den vet jag inget om.
Thomas Wahlqvist
Jag glömde att komentera strimlönnen.
Jag har en som heter A. davidia eller något liknande.
Den är amerikansk men inte så härdig, min klarar sig bra i ett blådigt läge i zon 1.
Finaste barken enligt mig.
Cilla
Jag håller med Thomas om strimlönnen, men den är inte den härdigaste. Sök på strimlönn i denna avdelning och från forumets start - jag satte en gång in bilder på alla jag kunde hitta.
Anders zon 1
Härlig trädsamling Xelma!
Jag skaffade en Cornus 'Eddies White Wonder' i våras men har inga tidigare erfarenheter av den. Har dock tagit reda på att det är en hybrid mellan de två nordamerikanska arterna C. nuttallii och C. florida. Personligen tycker jag att blommorna hos 'Eddies White Wonder' är vackrare än hos C. kousa. Cornus kousa, som härstammar från Ostasien, är dock härdigare och blommar senare vilket minskar risken för frostskador på blommorna. Cornus kousa behöver heller inte lika mycket sommarvärme som de amerikanska arterna (inkl. 'Eddies White Wonder' antar jag) för att sätta blomknoppar vilket kan vara en fördel i vårt opålitliga sommarklimat. När det gäller höstfärgen så tycker nog jag att dom är lika fina båda två. Cornus kousa växer precis som Thomas säger rätt långsamt och det kan ta rätt många år innan den börjar blomma om man skaffat ett litet exemplar. Vet inte om 'Eddie's White Wonder' växer lika långsamt och tar lika lång tid på sig att blomma. Mitt exemplar är ca 2 m högt och hade blomknoppar när jag köpte det.

Gulved är ett mycket vackert träd men det dröjer tyvärr många år innan ett ungt exemplar växt till sig tillräckligt mycket för att blomma. Fler saker att tänka på är att det anses tåla vind dåligt och att det tar mycket plats med tiden eftersom kronan breder ut sig rätt rejält.

Ursäkta att jag rättar dig Thomas, men den rödbrunbladiga katalpan heter med största sannolikhet inte C. x aureum (aureum betyder guldfärgad). Det finns en rödbrunbladig sort som kallas Catalpa x erubescens 'Purpurea' och är en hybrid mellan C. bignonioides och C. ovata (fast det kan kanske finns fler rödbladiga sorter??). Sedan finns det en gulbladig katalpa som kallas C. bignonioides 'Aurea'.
Xelma
Så "Eddie" har lika scharlakansröd höstfärg som kousa? Har den lika vackra frukter? Vad jag hittat her "Eddie" mer nyponaktiga frukter och det finns både en mer hängande och en upprätt sort som båda kallas samma. Vet du hur höga de brukar bli? Jag hittar inte så mycket på den, mest på kousa.
kousa
kousa blom spetsarna "doppade" i rosa kousa

Gulved låter som om jag kan sortera bort...

Strimlönn håller jag på att surfa på... A. davidii ser fin ut. Lite runda blad kanske, fast vackra davidii

bladen på A. tegmentosum är nog vackrare? tegmentosum

Catalpa x erubescens 'Purpurea' verkar som om de nya bladen är mörka och den äldre är gröna?

purpurea2

purpurea1

purpurea
Anders zon 1
Har ju tyvärr ingen egen erfarenhet av 'Eddies' höstfärg, men enligt vad jag har läst mig till ska den få fina färger på hösten. Jag har haft både Cornus florida, som ju är en av föräldraarterna till 'Eddie', och C. kousa i flera år och jag tycker att båda arterna får lika fina höstfärger. Har för mig att C. florida brukar vara en enling ljusare och mer åt det vinröda hållet. 'Eddie' borde ha liknande höstfärger som C. florida. Frukten vet jag inget om mer än det man hittar på nätet (mina ex av C. florida och C. kousa har inte blommat än). Vet inte exakt hur stor 'Eddie' kan bli men jag tror att den kan bli ett mindre träd (några meter högt kanske om den trivs?).

Xelma, har du varit i Alnarpsparken? Om inte så gör en utflykt dit och titta på träden där (sätt av minst ett par timmar att gå runt där - parken är stor!). Det är det absolut bästa sättet att få en uppfattning om hur dom växer och ser ut "på riktigt". Jag tror att det finns stora exemplar av alla träd du nämner i den här tråden i Alnarpsparken, utom möjligen 'Eddie'.
Xelma
Jag var faktiskt där förra helgen, men då det ösregnade blev det bara en halvtimme runt slottet. Så jag hann inte se så mycket. Får kanske åka dit snart igen!

Finns det någon karta över vilka träd de har var, i alla fall grovt, eller gäller det bara att strosa runt?

Jag har letat på strimlönnar. Dessa verkar vackrast:

A. pensylvanicum, Amerikansk strimlönn, röd-grön-vit stam, guldgul höstfärg. 'Erythrocladum' ska ha röda grenar på vintern?!

A. davidii subsp. grosseri (flikade blad), grå-grön stam, gul-orange-röd höstfärg. A. davidii 'Georg Forrest' har nog flikade blad till motsats från vanlig A. davidii

Annars låter Rostlönn, A. rufinerve väldigt vacker. 3-flikade blad, röd-orange höstfärg, blåaktiga skott! (har du inte en sån Cilla? Stämmer det?)
Cilla
A rufinerve är helt klart mycket vacker, men jag tror jag skippade den pga att jag inte har ett bra zon 1-ställe där den kan få växa... Kanske tål den zon 2, men även dessa områden på min tomt är små.

Jag har en A tegmentosum som jag har kommit att tycka bättre om än Pensylvanican, men kanske är det för att mitt exemplar växer så himla bra och har så tydligt strimmig bark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon