Jag planterade 3 Lavendelbuskar i början av maj och har haft dom täckta med fiberduk ända till i förra veckan. De senaste 4 dagarna har dagstemperaturen varit ca 20o och nu börjar dom blomma.
Vad ska jag göra?
Även om dom är vackra och doftar underbart så vill jag ju att dom ska blomma senare. Om jag klipper bort knopparna kommer det nytt då eller, om jag låter dom vara kommer det en ny blomning senare?
Mvh//Anki zon 4-5
Vill du att de skall blomma senare, täck dom inte med fiberduk lika länge nästa år, det blir som ett litet växthus nästan..
...ansluter mig till den förra, låt dom va´ ...så ger det sig. efter några år har jag kommit fram till att det är bäst att låta bli, tålamod och det det enkla (jämte intuition eller om det var 6. sinnet) är bäst/ nypan
Ni har säkert rätt, jag låter dom vara. Jag var ut och studerade dom idag och så vitt jag kan se kommer det knoppar även på "nya" kvistar som är på väg upp.
Jag får passa på att njuta av doften nu för jag är inte så säker på att lavendeln överlever till nästa år (zon 4-5).
Mvh//Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.