|
Hur ska du fira Seriges nationaldag den 6 juni?
Ska inte fira alls, i mina tonår kanske jag hade gjort det. Och kanske i framtiden, vet ej. Tycker att Sverige som begrepp är tämligen dött, på gott och ont kanske.
ninnisky
26-05-2005, 20:36
Inte alls!
Hade hellre haft kvar annandag pingst som helgdag!
fruberglund
26-05-2005, 20:49
Ska inte heller fira...åker man ner på stan och viftar med Svenska flaggan i detta land blir man ju bara kallad för rasist Nä...lutar nog mest åt trädgården, om det blir fint väder vill säga.
Nej det blir inget firande,jobbar väl i trädgården om det är fint väder. Anledningen att fira nationaldag helt plötsligt är lite långdraget,vem kommer i håg när Gustav Vasa kröntes till kung.Det borde finnas någon annan anledning till att fira denna dag. Viftar med flaggor? aldrig.
Eva i Skåne
26-05-2005, 22:10
DETär väl det sista jag skulle komma på att fira, nationaldagen Däremot kommer jag att fira min pappa som fyller år den dagen "att det skulle behöva ta 73 år för dom att komma fram till att min födelsedag ska vara helgdag" skrattar han
Skäl att fira 6 juni : (från susning.nu , jag redigerade bort en smula)
1523 Gustav Eriksson (Gustav Vasa) valdes av riksmötet i Strängnäs till kung 1654 avsäger sig drottning Kristina den svenska tronen, det på grund av att hon har konverterat till katolicismen. 1809 Sveriges regeringsform antogs år 1809 som avskaffade enväldet. 1882 tar amerikanen H.W. Seely] patent på det första elektriska strykjärnet. 1944 inleds "Operation Overlord", den allierade invasionen i Normandie. 1962 gör The Beatles en provspelning för EMI 1973 antar riksdagen förslaget till ny grundlag. 1974 nu gällande regeringsformen antogs år 1974. 1983 firar Sverige för första gången även nationaldag på [svenska flaggans dag].
netaave
26-05-2005, 22:16
Då ska jag sätta på mig min folkdräkt och spela en truddelutt på min nyckelharpa!
zaaritha
26-05-2005, 23:55
Vifta med flaggan bara, invandrarna anser inte att det är rasistiskt!!!!!
Biggan_
27-05-2005, 09:04
CITAT (ninnisky @ 26-05-2005, 21:36) Inte alls!
Hade hellre haft kvar annandag pingst som helgdag! Instämmer!
Jag firar på samma sätt som alltid annars, d.v.s. inte alls. Att det är en helgdag fro.m. i år ändrar inte på det. Möjligen skulle man fira att man är ledig men det var ju inte det frågan gällde.
Jag måste bara fråga - hur menar du med svarsalternativet Jobba i trädgården? På vilket sätt skulle det vara att fira vår nationaldag? Eller din fråga kanske är vad vi GÖR på nationaldagen?
Bara en undran. Kunde vara kul att veta.
Pia mitt i Skåne
27-05-2005, 09:25
CITAT (zaaritha @ 27-05-2005, 00:55) Vifta med flaggan bara, invandrarna anser inte att det är rasistiskt!!!!! Skall jag vifta så blir det med den skånska flaggan...
CITAT (Rossi @ 27-05-2005, 10:08) Jag måste bara fråga - hur menar du med svarsalternativet Jobba i trädgården? På vilket sätt skulle det vara att fira vår nationaldag? Eller din fråga kanske är vad vi GÖR på nationaldagen?
Bara en undran. Kunde vara kul att veta. Ja, du har rätt...det skulle kanske stått "vad gör du på vår nationaldag".
Biggan_
27-05-2005, 09:43
CITAT (Rossi @ 27-05-2005, 10:30) Jag med!!
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 27-05-2005, 10:25) Skall jag vifta så blir det med den skånska flaggan... Det kan jag förstå, men då är det nog lämpligare med den 26 februari, då det var detta datum år 1658 som Skåne äntligen blev en rättmätig del av Sverige  Freden i Roskilde 26 februari 1658:
farbror B
27-05-2005, 10:23
CITAT Freden i Roskilde 26 februari 1658: den 26 februari brukar vi bära sorgband i mittsverige förlåt skåningarna, bara skämt!
CITAT (farbror B @ 27-05-2005, 11:23) den 26 februari brukar vi bära sorgband i mittsverige förlåt skåningarna, bara skämt! Låt dom bara gå på - vi klarar oss nog ändå!
farbror B
27-05-2005, 10:28
Eller så gör man som några kompisar, de firar alltid med att vara temainriktade, anpassar sej till högtiderna helt enkelt.
De stod med staken i fönstret till jul, äggade varandra till påsk och var plakat på första maj....
Haha.... Ja, man ska förresten inte ta vad jag skriver på alltför blodigt allvar, om någon nu gjorde det, jag är ju själv från ett erövrat, ockuperat och anslutet landskap  (Bohuslän)
Yin o Yang
27-05-2005, 10:49
CITAT (netaave @ 26-05-2005, 23:16) Då ska jag sätta på mig min folkdräkt Jag med, men jag ska dansa till en liten trudelutt
Jobba!!
Fast jag hade hellre haft kvar annandag pingst... då fick vi i alla fall storhelgstillägg...
jag ska delta i en utställning då..
GoSatta
27-05-2005, 17:24
Tycker det känns skönt att vi har fått ännu en icke religiöst högtid (första maj lockar mig inte alls) Så jag kommer fira av bara den genom att vara ledig!  Sen att vi förlrar någon ledig dag var fjärde eller femte år eller vad det nu var bryr jag mig inte om. Dock tycker jag man kunde tagit första maj istället för annandag pingst.
andersen
27-05-2005, 17:29
CITAT (GoSatta @ 27-05-2005, 18:24) Tycker det känns skönt att vi har fått ännu en icke religiöst högtid (första maj lockar mig inte alls) Så jag kommer fira av bara den genom att vara ledig!  Sen att vi förlrar någon ledig dag var fjärde eller femte år eller vad det nu var bryr jag mig inte om. Dock tycker jag man kunde tagit första maj istället för annandag pingst. Va falls ta bort 1maj!!! när ska jag då demonstrera det är ju arbetarnas dag.
CITAT (GoSatta @ 27-05-2005, 18:24) Dock tycker jag man kunde tagit första maj istället för annandag pingst. Neej, 1 maj är ju en utmärkt dag att sätta potäter  Men, nu har vi ju en dag åt arbetarna (1 maj) och en dag åt borgarna (6 juni) så nu ska väl alla vara nöjda?
GoSatta
27-05-2005, 17:36
haha japps nu borde vi alla faktist vara nöjda
Snöflinga
27-05-2005, 21:37
Var är ni alla patrioter  Vill ha ett firande, liknande broderlandet Norge, folkfest Kanske blir det färsk svenskpotatis med sill och nubbe...... fast detta år blir det bridgekryssning, med flaggor i bagaget
*Felix matte*
27-05-2005, 21:47
Känns bara sååå dumt att Riksdagen nu beslutat att 6 Juni ska vara helgdag. Hur har de tänkt sig att folket skulle fira och känna "nationalitetsssamhörighet" när våra barn inte ens får ha med Svensk flagga víd skolavslutning och att sjunga Nationalsången är förbjudet i många skolor pga att det kan uppfattas som "rasistiskt" och vi som i alla år haft flaggan på altanen bli betraktade som rasister och slipper få ND propaganda i brevlådan... då börjar man undra varthän det bär. Jag undrar... Hur Jä...a dum får man vara?
Heddas matte
27-05-2005, 21:51
eftersom vi ändå helt opåkallat fick ledigt den dagen, ska jag passa på att fira det eldrivna strykjärnets uppkomst, vilket jag anser vara en utmärkt landvinning för mänskligheten (som jag aldrig använder).
*Felix matte*
27-05-2005, 21:59
CITAT (Heddas matte @ 27-05-2005, 22:51) eftersom vi ändå helt opåkallat fick ledigt den dagen, ska jag passa på att fira det eldrivna strykjärnets uppkomst, vilket jag anser vara en utmärkt landvinning för mänskligheten (som jag aldrig använder). En till då som har överlåtit användandet men uppfinningen var bra tycker jag  Förresten...hörde häromdan att det var kanelbullens dag...har strykjärnet fått egen
netaave
27-05-2005, 23:53
Här tågar då skolbarnen med svenska flaggan i täten från skolan till kyrkan på skolavslutningen, många klasser gör också egna som de har i händerna då. Varför skulle det vara rasistiskt?
Vi brukar sätta flaggor på bilen både på Svenska flaggans dag och vid skolavslutningen.
Något jag reagerat över de senaste "6 juni" är att så många villaägare med flaggstång inte hissar vare sig flagga eller vimpel då. Jag tycker det är lite synd. En flaggstång står högt uppe på min önskelista men vår tomt lämpar sig inte för en sådan så jag får nöja mig med att flagga på fasaden.
Skrev t.o.m. en liten insändare om det där med tomma flaggstänger på 6 juni i tidningen en gång, men fick då ett brev från någon organisation som hyllade Sverige och ville hålla det svenskt och det är definitivt ingen organisation jag sympatiserar med. Jag har inget emot våra invandrare, tvärtom tycker jag det är viktigt för oss att få ta del av andra länders kulturer, matvanor m.m.
zaaritha
28-05-2005, 00:03
Tydligen nå´t fel på mej?? Jag kan bara inte känna nå´t för sjätte juni!???
ninnisky
28-05-2005, 00:33
zaaritha
28-05-2005, 00:34
Ja--det är ju något att fira!!!
Jill-Ulrika
28-05-2005, 16:36
Självklart ska jag fira nationaldagen! Nu har man ju ledigt också och det gäller att ta tillvara på festmöjligheterna tycker jag Att vara rädd att fira nationaldagen för att det skulle kunna uppfattas som rasistiskt är bara en ursäkt för tråkiga *PK-människor att slippa ha kul  *PK-människor=Politiskt korrekta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|