Trädet (ZonV)
Jag har chansat och köpt frön av körsbärsplommon, av sex frön så grodde två.
Ena dog bara, men vilken tillväxt det andra "trädet" har. Under två månader har den växt cirka ½ meter.
Nu har det börjat växa sidogrenar, jag tycker det är för tidigt. De ska väl komma senare för den får ett buskliknat utseende annars. Det vill jag inte! Förhoppningsvis kommer de nedre grenar att dö med tiden. Plommonkörsbär ska enligt fröpåsen endast tåla zon 4, jag bor i Umeå som är zon 5. Är det någon har Plommonkörsbär i zon 5 eller högre och den klarar sig? Hur har du planterat den? Kommer att få vara i källaren under denna vinter. Någon som har erfarenhet om trädet positivt eller negativt, skriv ner det! Tack!
Cilla
Kul att du dragit upp dem från frö! Var fick du tag i fröerna?

Jag har en mängd prunus cerasifera på tomten + krikon som troligtvis använts som grundstammar till mina plommonträd. De beter sig som dina - vill heslt vara buskar, och man får ha tålamod när man stammar upp dem. De vill också som uppstammade gärna växa starkt åt söder. Jag har numera fått fram ca 4 träd med mer eller mindre lyckade former.

När de väl etablerat sig i backen där de ska stå (tar 1-2 växtsäsonger) kan du börja stamma upp dem med beskärning. Deras lägsta grenar dör inte i första taget eftersom de helst vill vara buskar, så där får du hjälpa till. Med rätt lagda snitt och när trädet är väl etablerat i backen övervallar de såren snabbt. Jag har gjort snittytor på 3-4 cm på stammar 6-7 cm (proportionellt stora snitt) som övervallat väl.

I övrigt tar det tid att få blom och bär, så det gäller att beskära så lite i kronan som möjligt.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har också sått körsbärsplommon jag tog fröer från frukter som jag åt på jobbet. Jag bara petade ner dem färska i en glassburk med såjord och lät den stå över vintern i kallväxthuset och jag fick nog 100% grobarhet. Plantorna satte jag vid sommarstugan förra året, där det nog är runt zon 4, jag har tyvärr inte varit vid sommarstugan än och sett om plantorna har överlevt. Har de överlevt har nog jag tänkt ha dem i buskform tror det passar bäst till det andra som finns där (naturtomt).
Hannele
CITAT (Cilla @ 26-05-2005, 23:56)
I övrigt tar det tid att få blom och bär, så det gäller att beskära så lite i kronan som möjligt.

Ja, vi väntade 10 år på blommningen.
Trädet (ZonV)
Jag köpte fröerna från Impecta via nätet. Jag kommer nog att plantera trädet i söderläge som är vindskyddad och svagtlutande dessutom upphöjd terrass blandad jord med sand. Det ska vara bra när man "ignorerar" växtzoner har jag hört. Rätta mig, annars! Enligt impecta är det ett större fröäkta träd eller buske. Då trodde jag att om trädet inte trivs så blir det en buske annars ett träd. Jag har dragit upp trädet i ett växthus så det har varit optimala förhållanden, troligtvis. Ändå kommer det sidogrenar = buske. Tänkte det blir en buske om den inte trivs riktigt... Cilla du som bor i zon 3 får buskliknande utseende, då blir det svårt för mig att den ska utvecklas till träd. Om jag inte beskär den, då kanske den dör... Kanske ska nöja mig att den får växa som buske och etablera sig riktigt ordenligt innan jag vågar beskära den till ett träd? Eller får det bli en buske som jag inte vill ha. För ifall den inte utvecklas nog bra, suck! Cilla är dina körsbärsplommon cirka 10 år? Vill bara vet hur länge man får vänta innan man får lön för mödan. Tack för råden!
nypan
hej,mina körbärsplommon (prunus cerasifera cecilia E-planta) är knappt tre år gamla och har inte blommat än. den ena är ett vackert litet träd, beskuren (,med känsla och främst cillas råd) och allt, den andra har käkats upp av råddjur och andra små fan, typ harar, liknar mera en buske. där dessutom frosten på norrsidan spräckt barken...båda får vara kvar, tänker mig att det ger sig (åtminstone något år) och om inte, så är det väl inte så svårt att flytta/flytta upp. ingen blomning., ingen frukt än så länge. ska bli så kul om de ngn gång blommar. formen är verkligen vacker, och jag skickar så många hälsningar till husgurun ulla molin i hennes himmel. /nypan
Cilla
Trädet (zon V) - vindskydd, söderläge, sandblandad jord och upphöjd plantering är helt rätt när man ska knäcka zoner, som det kallas när man planterar mindre härdiga växter. Du kan till vintern lägga mängder av löv över rötterna också. Sedan antar jag att du har isolerande snö som hjälper dig.

Det kan säkert gå att få dem att växa som träd hos dig också. Träd kan ju se ut på så många sätt, och har du en stam nu och inte 25 från rötterna så blir det ju trädliknande på något sätt.

Jag skulle gjort som du föreslår - sätta den i backen, vattna ordentligt första och kanske andra växtsäsongen, börja stamma upp efter ca 2 år.

Men inte skulle den dö om du inte beskar den! Snarare tvärtom, det är när vi mixtrar som vi utsätter växterna för mer eller mindre stora risker.

Mina körsbärsplommon är nog 10-15 år och ingen enda blomma hittills. En av orsakerna tror jag är att jag beskurit dem. Men jag väntar hellre 10 år till och behåller dem som små träd än låter hela trädgården buskas igen av dem med många frukter på...

Vill du både njuta av att ha gjort träd själv och samtidigt få frukt - sätt en spaljé av något härdigt plommon intill en vägg och njut både av frukten och av ditt eget träd!
Trädet (ZonV)
Nypan>> Synd att du har problem att de käkar upp dina dyra E-plantor. Någon risk för rådjur och harar tror jag inte mina träd har. Har sett lodjurspår under vintern, det är många tvåbenta som jagar hare/rådjur hemma med.

Cilla>> Bra att du tror att jag kan få till ett träd av busken till slut. Plommon, låter som en bra ide! Tack för dina råd!
Håller på övrigt med att bygga upp ett litet arboretum. Ibland känner man sig tvungen att knäcka växt zonernas råd! Vill pröva sydliga träd som är intressanta samt om dem kan klara sig. Blir lite mera sport då... Har mest lövträd och barrträd och få nyttoträd (äppel,körsbär) tänkte ta in några såna träd med.

##Om jag inte beskär den, då kanske den dör...## = Felskrivning!
Cilla
Aha, jag tänkte väl det, att det var om du beskar som riskerna kom. Ja, men jag tror körsbärsplommon klarar det också. Jag odlar visserligen i zon 2, 3 och 4 men upplever det inte som ett känsligt träd/buske alls.

Berätta mer om dina arboretumplaner! Jag antar att du läst boken Äpplen i norr som just kommit ut? Finns genom www.svepom.com, mycket fin och matyttig bok.

Kolla också på fruktträd hos Ebe Plant så får du idéer, de har hemsida.
Den här sidan är också bra för att få tips http://tradgardshuset.com/vaxter.html, liksom www-eplanta.com som du säkert knner till.

En Maackia (zon 6) borde du kanske kunna klämma in. Och en liten Prunus Tenella, dvärgmandel som får fina blommor och mandlar (zon 5-6). Gulbarkiga häggen Prunus maackiia minns jag inte zonkravet på, men det kan likna det du har.

Kerstin zon 5-6 på forumet är en av dem med mest erfarenhet av odling i zonen.
Trädet (ZonV)
Jag har några av dessa träd och tänker skaffa de jag inte har. Har en stor gård med åkrar där ena åkern är lite buskbeväxt. Tänker snygga till där och plantera av mig med träden. Är lite osäker om det är fult eller fint med många olika träd på tomten? Av dessa träd vilka tror du är bäst att ha som alleträd? Maackia och Prunus Tenella var bra förslag, tack!

Acer platanoides ´Drummondii
Aesculus hippocastanum
Alnus incana ´Rubra´
Betula pubescens ´Rubra
Fraxinus excelsior
Prunus maackii
Tilia cordata ´Erecta
EK
Hamamelis virginiana
Amerikansk Trollhassel
Prunus serotina
Körsbär – Skuggmorell
Plommon - Sinikka
Päron – Ranja
Larix decidua
Pinus Radiata
Pinus Ponderosa
Pinus strobus
Picea pungens glauca
Katalpa, kommer nog att dö...vill prova
Blodlönn
Cilla
Å, det var en fin trädsamling!!!

Om du frågar mig om vad som är vackrast eller trevligast att leva med - stor variation eller många av samma art så är svaret solklart: Variation! Men det är en smakfråga och kanske en intressefråga också. Jag valde min tomt just för artrikedomen och för de många möjligheterna till ännu mer art-variation. Andra tycker att enhetlighet är mer vilsamt och skönt att leva med.

Artrikedom har en biologisk fördel: Riskerna att en angipare, en sorts kyla/torka/vind slår ut allt elelr mycket, blir mindre. Är man dessutom intresserad av att se träd växa upp är det ju roligare med en knoppsprickning och trädblomning som varar från april till juli, och en lövfällning som också blir lång.

Maackian heter nog Maackia amurensis om jag minns rätt, och med tenellan får man kolla att det blir den härdiga, lilla sorten om man vill ha den som klaar zon 6. det säljs två varianter numera. Det är en liten buske eller mycket litet pytteträd om man beskär den så.

Alléträd... ojoj. Då måste jag veta mer om växtplatsen, vindförhållanden, om den ska kanta väg och i vilken jord den ska stå. Och vad du vill med den, ska den inrama och vindskydda, ska den växa snabbt, hur lång vill du den ska vara och hur vill du anlägga den - pö om pö eller hela på en gång, med egna plantor frösådda eller sticklinggjorda eller med köpta plantor...
Fundera gärna vidare, lägg ut bilder om du kan så får du flera att ge bra svar här!

Du kan säkert ha glädje av kontakt med Nordplant, www.nordplant.se. de drar upp träd för kallare klimat och har bra kunskaper och tips.
Cilla
När mantalar om trollen... Idag såg jag att mina mirabeller, körsbärsplommon och ett krikon blommade för första gången!

Synd att det regnar och blåser så mycket, det blir nog inget vidare med pollineringen i år. Men blomningen är ett roligt första steg iallafall.

Helt klart blommar buskarna mer än de jag stammat upp som träd, och buskarna har blommat tidigare år också.
Trädet (ZonV)
Roligt att de blommar! Vädret kommer och går...men trädet består nästan!
hmm, då kan man anta att de hellre vill vara buskar helt enkelt. Eftersom de blommar mer?

oki, för oftast är trädgårdar ganska enhetliga med träd. Ja, inte svårt ge vägbeskrivning när träden fått några årsringar...med den variation som jag har tänkt att plantera på gården.

Har tänkt Betula pubescens ´Rubra som alleträd eftesom den är snabbväxande, snygg. Marken består av vanlig matjord sen kommer fluvial älvssandiement ( sand och finsand, lite lera). Vind oftast sydlig, den nordliga vinden svag eftersom skogen bromsar upp den. Ja, det var vindriktningen. Har tänkt köpa träden från någon handelsträdgård. Kan det vara något?
Cilla
Rödbladiga björkar är urhärliga! Nu ska vi se, det finns en som klarar zon 6 och en som vill ha zon 2. Den ena får illgröna nyblad som sedan blir knallröda, den andra har ajag för mig har helt rött bladutspring också. Minns inte vilken som var vilken.

Har aldrig sett den som alléträd och det är ju en bra start. Har för lite erfarenhet av den för att säga om det är bra växtförhållanden för den och vet heller inget osm säger att det inte skulle fungera.

Om du skulle sätta den som allé måste du nästan säga var i landet du bor så att man någon gång kan pipa förbi för att se!
Trädet (ZonV)
Björken som klarar zon 6 "såklart" och är grön när den slår ut. Sen övergår den till röd och behåller färgen under hösten med.
Det finns inte Ornäsbjörk som är röd? Den skulle jag vilja ha!
Cilla
Jag känner inte till någon flikbladig röd björk, men vad sägs om att blanda i några Ornäsbjörkar i din röda härliga allé? Fast vänta nu, Ornäsbjörkarnas härdighet... den får du slå upp. Det är något lurt med den också, olika sorter eller liknande.

Spännande proket detta. Hur lång blir din allé? Jag kan tänka mig att en dubbel rödbjörksallé med dubbelrad redan från tre träd blir pampig.

Du har säkert redan läst på om blodbjärkarna - minns du sluthöjden?
Trädet (ZonV)
Ornäsbjörkar ska klara zon 6 ev zon 7. Om man blandar in Ornäsbjörkar i allen blir det väl inte en alle? Jag har för mig en alle ska vara enhetlig av samma trädsort.... Om man blandar in andra träd efter vägen blir det väl bara en vanlig trädplantering, eller?
Ganska kort alle, cirka 150 meter.
Blodbjörkarna ska bli 6 meter i sluthöjd.
Cilla
Tack, jag hade för mig att blodbjörkarna var sådana pytteträd. 6 meter är låg höjd om man vill ha en pampig allé. Blandar du in Ornäsbjörk blir det nog inte bra, de blir betydligt högre.

Och jovisst finns det blandalléer! Norra sidan Djurgårdskanalen i Sockholm är ett av många exempel. Minst 5-6 olika sorters träd, och raden på andra sidan består endast av lönn. Viktigast brukar vara att de blir ungefär lika höga, men visst kan man tänka sig en allé vars kontur hoppar lite i höjd också. Finns dock risk att de små träden skuggas av sina stora grannar.

Allé är när man ställer träd på rad. Och så finns det enkla och dubbla alléer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon