Full version: Ny TV?
Pirum
Fadren ska köpa ny TV, eftersom den gamla efter lång och trogen tjänst vandrat hädan.

Detta är en "andra-TV" och ska nog vara 14"...17" vore väl idealet, men sånt finns väl inte.

Problemet är att han bor på vischan, och bör ha TV med bra mottagning även av svaga kanaler. Sådan information är ju nästan omöjlig att få på Siba, Elgiganten etc.

Så, är det någon här som på senare tid köpt en liten TV exempelvis till sommarstugan/etc, och märkt att den har bättre mottagning än tidigare apparater, etc? smile.gif Vilket märke är det i sådana fall?

Ok, en chansning att fråga här, men här finns ju folk från hela riket etc...fråga mina kompisar går ju inte, de har kabel eller satellitmottagare allihop.
Lady Hamilton
wink.gif Jag tror nog mer på att han måste ha en bra ANTENN, det är lixom den som tar emot signalerna smile.gif (Men inte så länge till, nedsläckningen av marknätet ni vet.......)
TeliaNet
jag är kunnig på elektronik, men inte så kunnig på TV.
det du kan göra är att skaffa en stor fet antenn på taket eller en digitalboxer utan abonnemang.
man kan även ta ståltråd kring inomhusantenner, men det är oftast inte så effektivt.
Tjosan
Vi hade dålig bild på ettan. Sen skaffade vi Boxer och hallelulja vilken kanonbild det blev... antennen kan man ju nästan gräva under mark, så bra tar den in signalerna smile.gif
digitalt mmmmmmmmums
Pirum
Antenner och antennförstärkare har han så det räcker och blir över smile.gif Det är främst för att få in norska NRK1 och Norska TV2 från en mast ca 10 mil bort som TVn måste vara bra vad gäller mottagning. Visserligen gör antennförstärkaren att TVns mottagare inte behöver vara lika bra som annars, men vi kan inte ha antennförstärkare på NRK1 tyvärr, det blir skuggor då... I synnerhet på andra kanaler. (beror delvis på antennerna och deras ihopkoppling, men, det är inget som är enkelt/billigt att lösa).
Om TVn funkar fint i sommarstuga eller husvagn är bonus, även där krävs ju ofta bra mottagning. (och bra antenn såklart)

Boxer är inget alternativ då den inte ger några fördelar vad gäller SVT1, 2 eller 4 i just detta fall, det är bra bild/ljud på dessa kanaler. (och inte alls får in norsk TV i dagsläget)

Dagens mottagare verkar tyvärr inte alltid så bra... sad.gif Vår gamla video från 1982 tog exempelvis in Norsk TV mycket bättre än 3-4 TV-apparater vi haft, samt 4-5 videoapparater.
TeliaNet
canal-digital och/eller VIASAT har nog den kanalen över satelit.
Magnolia
När vi letade tv för några år sedan fick vi det här tipset:

Ju bättre tv (bättre upplösning osv) desto bättre blir bilden där du har bra mottagning. MEN ju mer avancerad tv, desto SÄMRE blir bilden i områden med inte så bra mottagning. Jag är inte så teknisk, men mer sofistikerade tv-apparater reagerar tydligen mycket kraftigare på allt, så minsta störning syns. Jag skulle alltså satsa på en enkel tv utan en massa finesser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon