Full version: Plastic bag method
Boner
Jag har haft såna problem med mina palmfrön sad.gif
Har läst en massa sidor på engelska. Många sidor nämner "plastic bag method".
Man lägger fröna i plastpåsar och väntar på att fröna ska gro.
Är det någon som har testat den här metoden med goda resultat? Hur har du då gjort (vore kul med svenska instruktioner).
kerstin z5-6
Från sådd o förökningslistan
smile.gif På svenska
Boner
Tack!
Men det här är skrivet för perenner som tar ett par veckor att gro. Behöver man kanske göra nåt annorlunda om det handlar om palmfrön som tar flera månader att gro?
Googlade på "stjärtlappsmetoden". Det enda som kommer fram är den sidan som du länkade till...
kerstin z5-6
Tja pionfrö kan ta två år innan de gror .. funkar nog med samma -Somliga utvecklar rot först -gör din palm det , gräver du ner fröet i kruka när roten kommit -o väntar -håll lätt fuktigt -antar att det är så man menar med -
Plastic bag method-fast just palm har jag inte sått
Dzad
Har testat med citruskärnor, som ju tar ett tag att gro. Har alltså satt kärnan på ett vått tidningspapper och satt i plastpåse utan hål i och sprayat flera gånger i påsen och på pappret så det är fuktigt&blött (inte för blött kanske), förslutet.
Har nog alltid grott om än det tagit länge ibland.
Funkar det med palm? Ingen aning! biggrin.gif
Christer i Falköping
Ofta har palmfröer "bast" runt sig som jag pillar bort när de blivit fuktiga. Då gror de snällt, även om det kan ta en evig tid inna de syns. Dessutom behöver de mycket värme. Jag brukar ställa krukan ovanför min akvariebelysning.
Christer.
Boner
Jag köpte återförslutningsbara fryspåsar idag. Tänkte testa den här metoden med några palmfrön.
Papprets enda funktion är väl att avge vatten till fröt utan att dränka den helt?
Vilket papper fungerar bäst, tidningspapper, toapapper, blekt, oblekt, med mönster?
Ska det vara papper runt om hela fröt, eller räcker det med papper bara på ena sidan av fröt så att man ser om det händer nåt utan att öppna påsen och pilla?
kerstin z5-6
Tjockare papper -typ rejäla servetter-stjärtlappar -sega tvättlappar i papper alltså -toapapper är gjort för att lösas upp snabbt o funkar dåligt -vattentåligt papper är bra -jag lägger fröet i mitten o viker åt .. man behöver ju inte glutta varje dag
Dzad
Jag har för mina få försök använt tidningspapper. Alltså nyhetstidningspapper.
Jag har bara satt den på pappret, men jag har för det mesta tvingats fukta pappret och påsen en eller två gånger innan fröet grott. Är väl inte så bra om det torkar ut.

Men tror nog du ska följa de här mer erfarna odlarnas råd!
Boner
Det fungerar!
Jag la i två kanariepalmsfrön som jag hittade i Spanien. Nu har två av tre frön öppnat sig och skickat ut en rot. Jag planterade om dessa två i jord idag.

Har även några andra palmfrön från impecta i påsarn som jag väntar på.

Jag använde återförslutningsbara fryspåsar och två näsdukar.

Är det någon som vet om den här metoden fungerar på olivfrön? Tänkte testa med det sen senare
smile.gif
kerstin z5-6
Ja borde funka lika bra -Grattis till palmerna !
Gertie
Kan den här metoden funka även för envisa Passiflora-frön?
Har haft dem i jord i 2 månader och inget har hänt än.
Är det möjligt att hitta dem i jorden och försöka med den här
metoden istället?
Caprice
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-05-2005, 22:34)
man behöver ju inte glutta varje dag

Visst Kerstin, klart att man inte gluttar varje dag...

Jag brukar köra med en gammal vindruvsask, som jag har tvättlapp i...

Det funkar perfekt, har lock och dräneringshål...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon