Madeleine1
26-05-2005, 20:01
Jag hittar röda små skalbaggar (tror jag) av något slag i min rabatt. Främst på mina liljor. Vad kan det vara och hur kan jag bli av med dem.

Jag trooor att det är de här som äter hål i bladen på bl.a liljorna.
myskmadra
26-05-2005, 20:28
Liljebaggar!
Kläm sönder varje du ser!
Hälsn!
Gossen Ruda
26-05-2005, 20:28
Liljebaggar naturligtvis. Kläm och krossa bara. Du kan söka vidare här på forumet så kan du läsa hur mycket som helst.
Madeleine1
26-05-2005, 20:54
Huga. Nu har jag läst.
Och klämt...
Tack för tipset!
Finns liljebaggar över hela landet? Trivs de bara på liljor, typ dagliljor och tigerliljor? Vill helst inte upptäcka dessa "rödingar" i trädgården som många skrivit om tidigare.
Åsa, mälardalen zon 2
27-05-2005, 08:29
Enligt Natur och trädgård så finns liljebaggar även i norra sverige. De gillar även frittillaria släktet ex. kungsängsliljor.
Det räcker ofta inte att bara klämma de röda baggarna man bör också kolla på bladen där ägg och larver finns. Larverna täcker sig själva med sin avföring så de ser ut som slemmiga bruna klumpar. Äggen är orangeröda. Förstör man ägg och larver också så går bekämpningen ännu bättre.
SannaLasso
27-05-2005, 08:46
...och sen bör man komma ihåg att hålla en kopp eller annat uppsamlingskärl under baggarna innan man försöker ta dem!
Jag minns hur förvånad jag blev vid första jakten - baggarna släpper ju taget direkt och faller till marken då man kommer med handen. De ser till att de alltid hamnar på rygg på marken - då syns de knappt eftersom de är svarta på undersidan. Ett verkligt fiffigt försvarsknep som faktiskt gör att man missar en och annan.
Jag tyckte att det var så äckligt att klämma ihjäl dem, så jag hittade på ett annat sätt... Jag tog en glasburk och hällde i t-sprit. Den håller jag under när jag petar ner liljebaggarna från liljorna. Oftast släpper de som sagt taget själva om man går och petar på dem, och då hamnar de i burken och drunknar rätt kvickt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.