Chrissy
[COLOR=blue]Hejsan,
Jag har en stor trädgård som är välordnad med mycket växter och en fin damm. Ibland när man går och plockar i trädgården så hittar man fimpar som våra besök har lämnat efter sig. Inte trevligt alls. Själva röker vi inte och då är det ju ännu mer otrevligt. De får väl gärna röka för mig men de behöver ju inte lämna sina fimpar i min vackra trädgård där jag vill njuta av mina blommor och naturen. Vad gör man för att inte ''skrämma'' bort våra vänner? Ge mig råd, snälla.
wink.gif
Christina i Taxinge~
Tala om för dina gäster vad som gäller i din trädgård - "kasta inga fimpar på marken!"
Ställ fram nån gammal konservburk med lite vatten i och säg "där borta har jag fixat en rökruta släng fimparna i burken sen!"
Man kan ju säga det med ett léende!

När gästerna gått får du tömma/slänga burken på lämpligt ställe.

Som rökare tillhör man numera en minoritet och är van att ta hänsyn och anpassa sig, men ska man tillbringa en hel kväll tillsammans måste också icke-rökare förstå - och ge möjlighet till "ett bloss":-)
fruberglund
CITAT (Chrissy @ 26-05-2005, 21:10)
Vad gör man för att inte ''skrämma'' bort våra vänner? Ge mig råd, snälla.
wink.gif

Om de är riktiga vänner så blir de ju inte bortskrämda av att man säger till dem.

Hör väl bara till vanligt vett och sans att inte kasta fimpar i andras trädgård (inte kasta alls i naturen tycker jag).
pejori
sätt upp en trevlig lapp vid utgången till trädgården, där det står.
" kasta ej fimpar på marken. askopp finnes till höger om dörren"
och ställ en kruka med sand där smile.gif smile.gif
SaraS
Jag har en känsla av att en del glömmer sig och fimpar var som helst, även om de inte menar illa. Jag brukar ta upp det (snällt och med en förstående inställning att det kan bli så) och visa min generösa fimpbalja. Så slipper jag oftast plocka fimpar nu mer.
Hannele
Vi har sagt till våra rökande gäster, var de kan fimpa.
Askkopp finns alltid framme (konservburk på snygg ställning).
Att bara komma på idén att slänga fimpar i någons trädgård... wacko.gif
SannaLasso
Jag har satt ut några "askkoppar" som består av en uppochnervänd lerkruka på en tallrik. De är lätta att fimpa mot och sen stoppar man ner fimpen i hålet, då döljs fimparna effektivt också + att de inte kan blåsa bort om man glömmer att tömma.
Aries
Jag fattar inte att man kan slänga fimpar här och där.
Att slänga skräp överhuvudtaget, vare sig det är ute i naturen eller stan, är så himla onödigt! Har lust att springa efter folk med deras "tappade" glasspapper ibland.
Xelma
Natur och miljö borde vara ett grundämne i skolan. Har man lärt sig vad som skadar natur och fåglar gör man inte så, i alla fall inte så lättvindigt.
Aries
CITAT (Xelma @ 27-05-2005, 11:13)
Natur och miljö borde vara ett grundämne i skolan. Har man lärt sig vad som skadar natur och fåglar gör man inte så, i alla fall inte så lättvindigt.

Och att föräldrarna visar bra exempel och är förebilder. Ungarna ser ju när föräldrarna slänger skräp. Ofattbart!
Ewa L
Har också detta problem och brukar ställa fram en burk med vatten i. Men en och annan rökare tycker tydligen att de istället är hänsynsfulla när de kastar fimpen utanför min tomt, dvs på gatan. Det kanske funkar i hyreshusområde (även om det är aldrig så äckligt) där det finns någon som sopar upp äcklet.

Utanför min tomt är det jag som gör det, bortsett från en sopbil på våren. Och så länge har jag inte lust att bo i en askkopp. mad.gif
- - -
Det värsta jag sett i den vägen är nog en försäljare som stod och rökte nästan färdigt utanför tomtgränsen. Sedan kastade han fimpen på plattorna på tomten, trampade på fimpen och sparkade in den under buskarna. Jag blev rosenrasande. Han tvingades krypa omkring i halvdunklet för att leta rätt på den.
Sedan talade jag om att jag definitivt inte var intresserad av vad det nu var han ville sälja.
MB1965
Mina rökgäster får sig en ledtråd när de går ut att röka " ta hand om fimpen, de är giftiga för våra små barn" - fungerar fin fint. Samma sak med snusare.

Inga problem hitills. Utom i början när de hamnade precis utanför tomten. det är ju knappast bättre det, så det fick bli en omgång tillsägelser till. Undrar varför portionssnusare och rökare ser det som en mänsklig rättighet att finpa/kasta prillan varsomhelst???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon