fruberglund
Ja, kalla mig en dåre men JAG tror inte det blir mer frost här nere i söder i år...så nu tänkte jag plantera ut mina sommarväxter och så luktärtor.

Det jag undrar är dock om det måste vara över nån viss temperatur på nätterna för att kunna plantera ut Svartöga eller räcker det att det är frostfritt?

De växer nästan ända upp i taket nu och jag MÅSTE ha ut dem så fort som möjligt...helst för en månad sen (jo, jag sådde LIIIIITE för tidigt) biggrin.gif
kerstin z5-6
nej det går inte att svara på -de tål inte frost , måste avhärdas först o sen klarar de lägre temp -men under 5 tror jag inte de ser så kul ut
Du kan klippa ner o ställa ut dem i papperskassar den första tiden
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-05-2005, 08:25)
nej det går inte att svara på -de tål inte frost , måste avhärdas först o sen klarar de lägre temp -men under 5 tror jag inte de ser så kul ut
Du kan klippa ner o ställa ut dem i papperskassar den första tiden

Ok...papperskassar får det bli smile.gif
lena:-)
blink.gif .............ställa ut i papperskassar?
hur? .........................................................
Inuti kassen, som veckohandlingen ungefär?

(jisses min första tanke var att ställa kassen över plantorna..som skydd...
Ni måste tänka på oss dårar som inte fattar något, förklara nogsamt, eller stå ut med våra dumma frågor wub.gif
Dzad
Har haft min svartöga ute på dagen (avhärda försöker jag göra tror jag smile.gif), men bladen rullar ihop sig lite och blir hängig.
Tar jag in den så blir den fin igen efter ett tag. Ska jag fortsätta att ta in den och stoppa ut den eller ska jag helt enkelt lämna den utomhus hela dagarna?
Det är ju meningen att den ska klara av nätter ganska snart, men då den inte klarar av lite blåst och 15 grader blir man fundersam.
Dzad
Nu då det varit ganska vindstilla och den varit ute många dagar så börjar den vänja sig. Bara vissa tecken på att den inte tycker om vädret. Men igår klarade den bra av under 10 grader på kvällen.
Tänkte rapportera så ingen behöver sitta och grubbla på vad jag gör fel eller så. smile.gif
fruberglund
CITAT (lenasch @ 28-05-2005, 21:02)
blink.gif .............ställa ut i papperskassar?
hur? .........................................................
Inuti kassen, som veckohandlingen ungefär?

(jisses min första tanke var att ställa kassen över plantorna..som skydd...
Ni måste tänka på oss dårar som inte fattar något, förklara nogsamt, eller stå ut med våra dumma frågor wub.gif

Jag fattade det i alla fall som att man skulle ställa dem i papperskassarna för att lättare kunna bära in och ut och få lite skydd smile.gif

Har inte kommit så långt än, de står fortfarande kvar inne...idag var det så kallt.
Dzad
Är som om den klarar av vädret sämst efter en natt inomhus. Då den blir hängig och jag tar in den en timme och sen sätter ut den igen så klarar den det bättre. Kanske borde man satsa på att ha den ännu mera utomhus.
Är det vanligt att de blir så här, sånt man sått inomhus? Är ju nybörjare så jag vet inte.

Forsättning följer. smile.gif
fruberglund
Hur går det med dina Dzad?

Jag har haft ut mina 2 ggr. Igår glömde jag dem ute över natten och de är lika fina idag så jag tror nog jag ska plantera ut mina idag. De har inte säckat ihop något trots hård behandling (fast de var/är verkligen kraftiga och fina från början också).

Enda som har hänt är att de har fått Ödem (prickar på bladen av temperaturväxlingar, celler som sprängs har jag fått förklarat).
Dzad
Tack som frågar. smile.gif

Har två stycken i liv (sådde ju bara 5-6 stycken också, och en resa tog resten).

Har ute dem på dagarna, men inte på natten. Verkar som de nog vant sig mer med utomhusklimatet. Har dem inne i ett lite svalare rum på natten, så de inte ska behöva växla klimat så mycket. Men ännu skrynklar bladen ihop sig ibland så de behöver mer träning. smile.gif
Vissa dagar har de stått ute till klockan halv ett på natten och sett perfekta ut. Kanske är det fuktigheten i luften, t.ex. nu då det regnat, som de är ovana vid.
fruberglund
CITAT (Dzad @ 06-06-2005, 20:38)
Har två stycken i liv (sådde ju bara 5-6 stycken också, och en resa tog resten).

Bara två sad.gif

Jag har 16 st stora fina plantor. Får se om jag lyckas få plats med 8 st i varje kruka annars får jag nog sätta några nån annan stans också smile.gif

Mina står ute i papperskasse inatt också så får vi se hur de mår imorgon, hann inte plantera dem idag mellan skurarna (jädra regnande).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon