EwaHeMa
26-05-2005, 21:11
Hej, jag har fått ett träd, en rönn Sorbus Red Robin. Har letat på nätet men inte hittat någon information om den här sorten. Jag undrar hur stort trädet kommer att bli för just nu vet jag inte var jag ska plantera det. Fick det som ett vårdträd och vi har just gjort iordning framsidan på huset och tagit bort en grusgård där vi har sått gräs och ska lägga lite oregelbunden skiffer till gång. Så frågan bara är hur man ska veta vart trädet ska placeras.
Vet någon hur stort det ska bli och allmänt tips på hur långt från huset och hur nära uteplatsen som är smart att plantera trädet.
Tack på förhand!/Ewa
Jag tror Red Robin blir 4, kanske 5 meter hög och är en som får rosavita bär. Hur den växer på bredden vet jag inte, räkna med aningen smalare än höjden.
Vad du placerar det beror ju lite på vilka funktioner det ska ha:
- skymma något i en utsikt/insynsskydda från ett håll in på t ex en altan
- ska det skugga eller inte
ska det vindkydda
- ska det synas från något rum i huset (både blom och bär är ju vackra)
Ett 4-5 meter högt träd brukar kunna vindskydda en uteplats där man sitter lite grand, när man ställer det på lite håll. Om skiffergången upp till huset kröker sig i båge eller har S-form kan det vara prydnadsvärt att ställa det i en av böjarna ganska nära stigen.
Oavsett var det placeras så ställ det inte närmare husvägg eller gångstig på 5 meter. Då borde trädet kunna utveckla sig fritt utan att du behöver kpa det i framtiden.