Full version: Jag blev så glad
Jasmin
Jag blev så glad för en tid sedan. Det var någon eller några som skrev om handarbete och bakning! Själv tillhör jag den utrotningshotade rasen, som älskar att pyssla i hemmet, baka,handarbeta mm. Men om man vågar yppa det för någon på jobbet, tittar dom på en som om dom trodde att man kom från en annan planet! huh.gif Men nu råkar det vara så att jag jobbar 75% och har inga hemmavarande barn. Dessutom har jag många gånger kunnat glädja mina arbetskamrater med färska bullar till onsdagsmötena. Måste man vara pensionär för att tycka sån`t är kul? Jag bara undrar! Själv är jag snart 42. sad.gif wub.gif
renate
Nej, man måste inte vara pensionär för att tycker om handarbete och bakning. Jag är pensionär men gillar inte bakning och handarbete,då ser du. Så kan det går med.
Jasmin
CITAT (renate @ 26-05-2005, 22:55)
Nej, man måste inte vara pensionär för att tycker om handarbete och bakning. Jag är pensionär men gillar inte bakning och handarbete,då ser du. Så kan det går med.

Hi hi! Så det kan gå. Det var inte meningen att låta fördomsfull. wub.gif wink.gif
Pirum
Jag tror att exempelvis bakning är på gång att bli populärt igen smile.gif (om det nu någonsin var opopulärt, men det känns som att det varit aningen ovanligt ett tag)
Känner flera tjejer i 20-årsåldern som är jätteduktiga och intresserade av att baka smile.gif

Jag själv är i jämställdhetens namn också rätt intresserad, men har i dagsläget ingen för ändamålet lämplig ugn rolleyes.gif
fruberglund
CITAT (Jasmin @ 26-05-2005, 22:48)
Måste man vara pensionär för att tycka sån`t är kul? Jag bara undrar! Själv är jag snart 42. sad.gif wub.gif

Näpp...jag är "bara" 29 och har broderat så länge jag kan minnas, är som avslappning för mig framför tv:n på kvällarna. Bakar blir väl inte lika ofta men det är också roligt när man väl sätter igång.
Lilla Selma
Baka är jätteroligt, men nu ska det ju inte vara vitt mjöl, inte heller vitt socker och inte är det bra med jäst heller... (Har problem med återkommande Candidainfektioner p g a en kopparspiral som ska ut på måndag sad.gif )

Håhåjaja - aldrig får man vara riktigt glad - nu får det väl bli gummimössa antingen för mig eller för Fridolf wacko.gif , det kommer han inte att gilla... tongue.gif

Alltså - har någon provat pessar? Vill inte ha mer hormoner i mitt liv...

Hälsar Selma
yla
jupp handarbete e kul
o
pessar fungerar utmärkt men de kan bli aningens kladdigt
åtminstone då på den tiden

nu kanske de finns bättre grejer som inte smetar så mycke

tycker de e bättre att fridolf kör me mössa för de e de minsta kladdet laugh.gif tongue.gif
o han behöver inte gå omkring me den efteråt wub.gif rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif ohmy.gif
Lilla Selma
Tihi, det är så sant, så sant... tongue.gif Får väl förhandla med honom! rolleyes.gif

Min mormor sade alltid - det vore bättre att man kunde sätta ungar i krukor, så slapp man allt det där besväret...

Hälsar Selma glatt
rutis
Oj, jag arbetar på tillväxten av handarbetare och pysslare! Jag är 30 och jag hoppas inte jag är utdöende! Jag älskar att pyssla med saker hemma. Jag syr, stickar, broderar, bakar ibland, har just börjat klä om en stol, renoverar köket (om det får räknas bland pyssla, det är nämligen rätt pyssligt). Arbetar 100% förutom detta. Häromdagen kom jag på att jag egentligen inte har någon riktig hobby utan undrade om jag inte borde ha det. unsure.gif Då tittade maken konstigt på mig blink.gif och undrade vad alla växter, hela trädgården, tröjorna, bullarna, dukarna och då var utlopp för. Men jag gav mig inte och har precis börjat tillverka smycken av pärlor. Jag ääääääälskar att pyssla. För mig är det meningen med livet! wub.gif

Sticka är dessutom superbra för det är så lätt att ta med sig och göra när man tex åker bil, tunnelbana eller någon annat tidsslösande sysselsättning.

Snart ska jag dessutom börja virka.
Chrihanna
Här är en till!! Jag är 29 och jag broderar korsstygn, stickar (just nu ett kuddfodral), älskar att laga mat, för att inte tala om att baka! Finns det någon mysigare än att knåda en deg? ...jo det gör det väl, man kan ju alltid knåda något annat.... biggrin.gif

Jag har även fått upp intresset med odling, vilket är jättekul!

Men, tyvärr måste jag hålla med om att många av mina vänner som oxå bor centralt, kan titta lite konstigt på mig när jag berättar detta. Precis som att det skulle vara synd om mig...! Men sedan har jag väninnor som bor mer ute på landet, och där verkar det vara helt normalt... Vet inte om det generellt är så men har märkt det i min bekantskapskrets. Jag känner ingen mer "stadsbo" än mig själv som gillar att pyssla... Mina vänner verkar endast gilla att shoppa.... biggrin.gif vilket kanske inte är så dumt det heller... wink.gif

Lilla Selma; Jag har en liten undran... Hur vet man att det är candidainfektion man har? Det var någon som sa det till mig att jag kanske har det, med anledning av mina "symptom". Vad finns det för hjälp? Ändra kosten?
yenny
Jag är inte pensionär jag heller biggrin.gif snart 33år , pyssel o handarbete är bland mina största intressen (samt trädgård och böcker)
rutis
CITAT (Chrihanna @ 27-05-2005, 16:50)
Jag känner ingen mer "stadsbo" än mig själv som gillar att pyssla...

Jag är oxå stadsbo! Så du är inte ensam, även om vi nu inte känner varandra smile.gif
zaaritha
Hatade slöjd i skolan! Syr ej ett stygn--frivilligt!! sad.gif
Baka--gjorde jag mycket förr, har lagt av med det också, tyvärr!! huh.gif
Lilla Selma
CITAT (Chrihanna @ 27-05-2005, 16:50)
Lilla Selma; Jag har en liten undran... Hur vet man att det är candidainfektion man har? Det var någon som sa det till mig att jag kanske har det, med anledning av mina "symptom". Vad finns det för hjälp? Ändra kosten?

Chrihanna! Jag fick diagnosen ställd av allmänläkare. Ja, man ska låta bli att äta socker och då helst vitt, även vitt mjöl är gynnande för candidasvampar, antibiotikakurer, P-piller, steroider och skräpmat är också gynnande. Genom att inte äta skräpmat utan mat med högt näringsinnehåll och mycket fibrer, tillägg av mjölksyrabakterier, biotin (kallas också H-vitamin) och olivolja lär också vara bra. A-vitamin, B5 och zink är också bra. Det finns mjölksyrebakteriepreparat för förbättrande av balansen i slidan, säljs på apoteket "Lactalgel" är en gel i små engångstuber "Vivag" är mjölksyrekapslar som förs in i slidan vid sänggåendet. Funkar bra tycker jag. Sedan är det problem med kopparspiraler också... sad.gif Ska plocka ut min på måndag - hoppas att det ska hjälpa något...

Hälsar Lilla Selma
Snöflinga
Jag är pensionär och tycker inte alls om att baka, apropå det första inlägget, har aldrig gillat det huh.gif

Undrar varför vi tillskrivs egenskaper som vi huxflux förväntas ha vid en viss ålder wink.gif

Att vi har haft ett aktivt yrkesliv, barn, vänner och deltagit i massor av aktiviteter dessutom......... det är raderat när ........

Vi fyller pension, då förväntas det bakade bullar och knarr av gungstol där vi sitter med chal och stickar , virkar, knypplar och gud vet vad blink.gif

Identiteten är liksom utsuddad, vi finns inte blink.gif blink.gif blink.gif

Kram från en glad och aktiv pensionär som är så mycket mer ...
Jasmin
CITAT (Snöflinga @ 27-05-2005, 22:20)
Jag är pensionär och tycker inte alls om att baka, apropå det första inlägget, har aldrig gillat det huh.gif

Undrar varför vi tillskrivs egenskaper som vi huxflux förväntas ha vid en viss ålder wink.gif

Att vi har haft ett aktivt yrkesliv, barn, vänner och deltagit i massor av aktiviteter dessutom......... det är raderat när ........

Vi fyller pension, då förväntas det bakade bullar och knarr av gungstol där vi sitter med chal och stickar , virkar, knypplar och gud vet vad blink.gif

Identiteten är liksom utsuddad, vi finns inte blink.gif blink.gif blink.gif

Kram från en glad och aktiv pensionär som är så mycket mer ...

Blev så glad av ditt inlägg snöflinga! Ja varför gör man på detta viset? Det är ju det jag undrar? Jag kanske uttryckte mig tokigt i mitt första inlägg. Och som en tidigare skribent skrev; en del av ens vänner tittar på en som om det vore synd om en. Varför skulle det vara det? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon