Full version: Mörkröda rosor?
maran
Hej, bor i zon 6 och har två rabatter som inget vill övervintra i, så nu ger jag upp och kör med ettåringar i stället. Tänkte mig en ros i mitten och något snyggt runt om. Rabatten är trekantig, om det är till någon hjälp, ca 1 meter varje långsida. Tacksam för svar! wacko.gif marial@e-bostad.net
kerstin z5-6
Blev genast nyfiken .. vad har du planterat som dött ?
Brukar inte vara några som helst bekymmer med perenner i z6
Läge på rabatten -syd öst eller vad
jordmån ?
Dränering ?

Det finns röda rosor för zon 6 men jag antar att du menar en "engångsros ?"
Annars rek jag Henry Hudson, en högre sak -och Hope for humanity om du vill ha en liten
men jag tycker du ska försöka med perenner med -nåt fel är det som går att fixa ..
smile.gif
Ewa smålänska höglandet
Menar du inte Henry Kelsey, Kerstin
Henry Hudson är vit med rosa knoppar

/Ewa zon 4-5
kerstin z5-6
Jaaaa -Morrontrött ... ser bara växtlappar o skolar om i sömnen för mässan -Sorry maran , -jag menar Mr Kelsey biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Får kompensera med att visa en dam då smile.gif
Du kan även kolla i mintt album kanadensiska rosor med ...där står namnen ..

" Adelaide Hoodless "

Hudson är mkt riktigt vit smile.gif
maran
Nu ska ni få höra vad det är för nåt. Rabatten ligger i söderläge, förbättras med koskit och plantjord varannat år,. Jord ca 0,5 meter, därunder sand och grus, under det på ca 0,8 m är det lera. Jag har försökt med bl.a silverarv, flox, smultron, lupiner och sen en massa annat som jag inte minns, jag har försökt med den här rabatten sen vi köpte huset -99, men inget verkar funka. Kan det ha att göra med att vi skottar snö på dessa rabatter på vintern? //Maria ( tongue.gif Naturligtvis på vintern, när skottar man annars snö?)
Ewa smålänska höglandet
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-05-2005, 08:41)
Jaaaa -Morrontrött ... ser bara växtlappar o skolar om i sömnen för mässan -Sorry maran ,  -jag menar Mr Kelsey biggrin.gif  biggrin.gif  biggrin.gif  biggrin.gif  biggrin.gif  biggrin.gif  biggrin.gif  biggrin.gif

Hudson är mkt riktigt vit smile.gif

Det kan vara nog så svårt
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
när man har mer än en Henry
men jag gillar båda, nya hos mig för i år smile.gif smile.gif smile.gif

/Ewa zon 4-5
Betty
CITAT (maran @ 27-05-2005, 08:45)
Kan det ha att göra med att vi skottar snö på dessa rabatter på vintern? //Maria ( tongue.gif Naturligtvis på vintern, när skottar man annars snö?)

Tjenare maran! biggrin.gif
Låt bli att skotta upp snön just där,ni har ju massor av tomt att skotta upp snöhögar på! laugh.gif
kerstin z5-6
Får ändå inte ihop det -jag har snöförbud på massor av ställen , men vad hjälper det .. män i traktor .. hm
perfekt läge , bra jordmån ..... testa några nya perenner o låt bli snön år ett -vinter ett så de hinner etablera sig ..
maran
Ok, jag får säga åt gubben att skotta någon annanstans...) Tack för svaren...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon