maissan
27-05-2005, 10:32
Hej. Hjälp mig! Jag har lyckats dra upp fyra plantor blåregn ifrån frö och de är nu ca 20 cm. höga. Jag har skolat om dem en gång och vattnar sparsamt. Ingen gödning än. Hur ska jag göra fortsättningsvis?
Hur stor kruka ska de ha?
Kräver de mycket gödning?
Ska de stå ute oskyddat el. inne?
Hur ger jag dem bästa möjliga vintervila?
Hoppas någon kan ge mig råd på vägen......
Mvh /Maissan.
zaaritha
27-05-2005, 19:42
Var bor du?
Blåregn trivs väl inte upp i götaland?
maissan
28-05-2005, 11:04
Enligt andra kunniga ska blåregn fungera upp till Stockholmstrakten, förutsatt att den står i skyddat söderläge och väldränerat. Jag bor själv i sörmland och hoppas hitta ett bra ställe till en av plantorna.
maissan
29-05-2005, 12:43
Finns det verkligen ingen som kan ge mig några råd!!!
Ophelia
29-05-2005, 18:02
Hade jag varit du så hade jag försökt övervintra den i ett kallväxthus tills den blir större samt täcka den under vintern. Därefter planerat ut den på lämpligt ställe. Jag skulle fortsätta täcka den tills den var så stor att det inte gick längre. Beskärning skulle jag vänta med tills den är stor nog för detta. Glöm inte att ge den näring då de är ganska näringskrävande, dock undvika kväve framåt hösten.
maissan
29-05-2005, 18:29
När ni skriver kallväxthus, hur kallt får det bli? Det blir ju lika kallt i mitt kallväxthus på vintern som det är ute. Skillnaden är ju att det inte tillkommer någe mark/nederbördsfukt. Är det fukten el. kylan som är den stora faran?
Mvh/ Maissan.
Ophelia
29-05-2005, 19:00
Det är ju mer skyddat i ett kallväxthus och det blir inte blött som fryser och då kan skada blåregnets rötter, det är ju själva rotsysmenet du vill ska växa och klara sig. Du får gräva ner krukan i en bädd i växthuset sedan lägga på löv för kylan Skulle inte tro att blåregnet mår bra av att vara inne över vintern.
Du får se till att den inte torkar ut i växthuset och vattna vid behov. Fast detta gäller ju till senhösten/vintern och vårvintern. Nu ska den ju vara ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.