Full version: Kalk i komposten?
Violen
Om man förmodar att det behövs tillsättas kalk i komposten - hur mycket
ska man ta?
Åsa, mälardalen zon 2
Kalka komposten bör man inte göra det kan få aktiviteten i komposten att stanna upp för kvävet omvandlas och avgår som ammoniak. Slänger du lite av varje i komposten både kväverikt material och kolrikt och varvar så får man en bra balans i det slutliga resultatet.
Violen
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-05-2005, 14:10)
Kalka komposten bör man inte göra det kan få aktiviteten i komposten att stanna upp för kvävet omvandlas och avgår som ammoniak. Slänger du lite av varje i komposten både kväverikt material och kolrikt och varvar så får man en bra balans i det slutliga resultatet.

Det står i en bok jag har om kompostering att om det blivit lite för
mycket protein i komposten så ph-värdet har kommit ur balans kan
man kalka lite. Vi fick översvämning av vit mask.
Åsa, mälardalen zon 2
Vit mask låter som fluglarver (kalkning borde inte hjälpa mot detta, i gamla kompostböcker hittar man ofta kalkningsråd men i nyare böcker har man slutat ge det rådet, kalken gör just ingen nytta i komposten) som man ofta får om man slängt för mycket blött material och man inte har tillräckligt hög temperatur i komposten. Ofta kan man minska ner larvmängden genom att röra om ordentligt och blanda ner något torrt material ex. spån, flis, torra löv + kanske hönsgödsel eller liknande som får fart på processen = höjer temperaturen. sedan täcker man ytan med ett tjockt lager spån eller flis.
Violen
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-05-2005, 14:40)
Vit mask låter som fluglarver (kalkning borde inte hjälpa mot detta, i gamla kompostböcker hittar man ofta kalkningsråd men i nyare böcker har man slutat ge det rådet, kalken gör just ingen nytta i komposten) som man ofta får om man slängt för mycket blött material och man inte har tillräckligt hög temperatur i komposten. Ofta kan man minska ner larvmängden genom att röra om ordentligt och blanda ner något torrt material ex. spån, flis, torra löv + kanske hönsgödsel eller liknande som får fart på processen = höjer temperaturen. sedan täcker man ytan med ett tjockt lager spån eller flis.

Jag hade svårt att avgöra om det var fluglarver eller den vita mask som
stod nämnd i boken och som kan vara tecken på för mycket protein.
Det ångade av värme från komposten när jag rörde i i alla fall så jag
hade svårt att tro att temperaturen skulle vara för låg.
KURT
Är det en trädgårdskompost så är det kanppast alltför mycket protein, om det inte är enbart färskt gräsklipp?
Violen
CITAT (KURT @ 27-05-2005, 14:54)
Är det en trädgårdskompost så är det kanppast alltför mycket protein, om det inte är enbart färskt gräsklipp?

Det är en blandkompost som innehåller köksavfall
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon