Full version: Afrikas Blå Lilja
messermark
I somras köpte jag en Afrikas blå lilja, det kom upp några blad men sen hände inget mera. sad.gif Jag engagerade mig inte, första sommaren... huh.gif
Nu har den kommit upp igen med bara fyra blad och nu står den still igen unsure.gif Vad ska jag göra? Är det bara kasta? Den står i en kruka som är på ca 3 liter, står i växthus på nätterna och ute på dagarna.
Är omplanterad i år... Vet någon???
Rossi
Och min lyckades ..... Läs min Agapanthus-tråd bara några steg längre ner här så ser du hur jag har skött min.
Anna i Mjölby
Smugglade hem en från afrika för några år sedan... Råden som jag fick när jag stod där rätt rådlös med dem (tre lökar var det), var att de gärna ville stå lite trångt. Så jag satte alla tre i en rätt stor lerkruka. Första sommaren växte de bara, andra sommaren (i somras) blommade en lök i alla fall. Mina övervintrar mycket svalt i ett fönster i lillstugan. Knappt något vatten på hela vintern. De ser lite slaka ut nu när jag burit ut dem, men de tar sig nog.
Rossi
CITAT (Anna i Mjölby @ 31-05-2005, 14:31)
Smugglade hem en från afrika för några år sedan... Råden som jag fick när jag stod där rätt rådlös med dem (tre lökar var det), var att de gärna ville stå lite trångt. Så jag satte alla tre i en rätt stor lerkruka. Första sommaren växte de bara, andra sommaren (i somras) blommade en lök i alla fall. Mina övervintrar mycket svalt i ett fönster i lillstugan. Knappt något vatten på hela vintern. De ser lite slaka ut nu när jag burit ut dem, men de tar sig nog.

Jag hade också hört det där om att de ska stå trångt men vi har en planta i en väldigt stor hemmagjort trälåda och det funkar bra ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon