Magdis
Högst upp på min önskelista står just nu Rosenapel. Min trädgårdsdröm är att ha en sån på framsidan av huset planterad tillsammans med några andra lägre växter. Frågan är bara vad jag ska sätta den ihop med? Har ni några tips? Någon liten låg buske som gärna får ta över blomningen när apeln blommat över, några söta perenner som matchar?
Cilla
Denna har stått högt på min lista också. Kolla med latinska namnet att du får den rosenapel du tänkt dig bara.

Rosenapeln Malus floribunda är den jag kommit att tycka bäst om. En annan Rosenapel heter Malus Hopa, som också är fin men har helt annan karaktär.

Under min M floribunda har jag för närvarande vårblommande lökväxter av olika slag (botaniska tulpaner, pärlhyacinter och några för mig okända) och olika myntor som blommar på sensommaren. Jag vill tills trädet vuxit upp ha växter som tål att man luckrar upp jorden på våren och lägger på rejält med kogödsel, samt att man lägger på ett lager löv över rötterna på hösten.
Magdis
Det är malus floribunda som jag vill ha. hoppas den är härdig i zon 5 och finns på handelsträdgården här för jag SKA ha den! biggrin.gif
Tack för tipset om växter under trädet. Det är lätt att man inte tänker på att man kan behöva luckra upp jorden omkring m.m medan den är liten.
Cilla
Ettåriga blomster går ju också bra. Under många av mina nyplanterade träd sätter jag första två åren krasse eller ringblomma (bra att mylla ned på hösten och skuggar jorden väl utan att kompaktera jorden) eller gröngödslingsväxter som honungsfacelia eller en blandning av den, bovete, blodklöver mm.
Cilla
Malus floribunda är så vacker att det gör ont när den blommar. De vackraste bilderna med vita och röda blommor på google är den http://images.google.se/images?q=malus%20f...lr=&sa=N&tab=wi (googles bilder visar inte alltid rätt, det är ju vi användare som namnger bilderna).

På vintern när det är gråmörka dagar brukar jag även njuta av de här bilderna http://images.google.se/images?hl=sv&lr=&q=malus
Magdis
Idag blev jag verkligen förvånad. ohmy.gif De ringde från handelsträdgården och sa att de hade fått hem Rosenapeln. Det är bara det att det var förra sommaren jag var där och frågade efter det och jag hade hunnit glömma bort. Nu får jag åka dit imorgon och lösa ut den då! Det blir till att gräva hål på ett helt nytt ställe och bryta trenden med att ha alla planteringar utefter kanterna.

Jag sätter nog lite vårlökar under den sen i höst och till i sommar blir det nog några sommarblommor
kerstin z5-6
Jag har en ganska ny Hopa -jag älskar den redan smile.gif

men nästan inget slår min häck med malus sargentii smile.gif
tom rosorna ligger i lä
laugh.gif

Under Hopa har jag -(den har trevlig mörk , nästan svart stam
Sandmalört , några gul/lime färgade hosta , auriklar svart/ silver
allium,och senare rosor på ena sidan -Ligularia Britt Marie Craford på den andra
Magdis
Ooooh så vackert! Jag tror jag kommer bli jättenöjd med mitt nya träd. När det blivit tillräckligt stort tänkte jag att man kanske kunde ha lite större växter runtomkring den, som en samplantering. En marktäckande ros kanske, om det finns nån som är härdig här.
Ewa L
Jag har på framsidan av huset en prydnadsapel av något slag, har aldrig blivit av att ta reda på vilken det är. (Skulle gissa på Purpurapel? unsure.gif ) Blomningen är verkligen enastående.
Under den var det tidigare gräsmatta som var jättejobbig att klippa pga att grenarna var så låga.
2003 påbörjade jag ett mini-woodland med diverse växter. Om du vill kan du kolla i mitt album, har för mig att rubriken är "Bort med gräset".
Magdis
Nu är trädet hemma! Jag är så nöjd! smile.gif Det var arbetsamt att plantera det för vi har verkligen ingen bra jord. Överst är det mest sand och längre ner är det den mest kompakta lera som någonsin skådats norr om sjöbotten. biggrin.gif Vi grävde och hackade som gnuer, turades om med spaden. I botten hällde vi ett tjockt lager grus och sedan i med koskit blandat med jorden som vi grävt bort. Sedan förankrade vi trädet med tre stadiga pålar med band runt.

Kerstin eller nån annan som har Rosenapel: när och om ska man beskära trädet? Nu är det väldigt långa spröt på det...ska de kortas av så småningom? Jag vill inte göra någon tabbe med mitt fina träd.
Betty
Jag köpte ett Malus 'Hopa' förra sommaren, det blommar just nu med vackra rosa blommor. På handelsträdgården säger de angående beskärning att: " I Norrland är det vintern som står för beskärningen av äppelträden..." rolleyes.gif
Cilla
Trädet ska etablera sig först, dvs få kontakt mellan rot och jord/fukt, börja utveckla sina rötter så att det får fler näringsupptagande rötter samt förankra sig i jorden. För att rötterna ska klara detta behövs blad.

Beskärning börjar man med när detta skett. På malus som står i god jord kan det räcka med en växtsäsong, dvs att du till nästa vårvinter beskär det. Men ofta behövs två eller till och med tre säsonger.

Unga träd som malus brukar man beskära på vårvintern för att stimulera grentillväxt.

En prydnadsapel behöver man inte uppbyggnadsbeskära som en kulturapel med stora äpplen, för prydnadsapeln ska ju bygga upp ett tätt, blommande grenburr och grenarna behöver inte bära så stora frukter så att grenarna behöver stärkas genom beskärning.

Vänta och se ett eller två år var siogrenarna kommer på de "spröt" trädet har idag, för sidogrenarna kommer först på år två. Kanske kommer de på alldeles lagom avstånd från varandra och kanske börjar du redan nästa år se hur trädets krona kan komma att formas jämnt om några år. Så brukar det vara med träd, de vet var de ska utveckla sina grenar.
Magdis
CITAT (Betty @ 14-06-2006, 00:32)
Jag köpte ett Malus 'Hopa' förra sommaren, det blommar just nu med vackra rosa blommor. På handelsträdgården säger de angående beskärning att: " I Norrland är det vintern som står för beskärningen av äppelträden..." rolleyes.gif

Har du någon bild på det? Så de säger att vintern ska stå för beskärningen? Det har då inte stämt på vårt äppelträd iallafall! SÅ rysligt kallt blir det väl ändå inte så att träden lämnar in! laugh.gif

Cilla: Tack för råden! Det gör mig ingenting att avvakta några år med att klippa, jag tycker det är jättesvårt att beskära träd. Det blir ju så oåterkalleligt. Det bästa vore om jag slapp klippa alls! biggrin.gif

När det blir dags ska jag lägga in en bild här och be om hjälp med vilka grenar jag ska korta av och hur mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon