CITAT (Alli @ 27-05-2005, 15:58)
Kanske man kan förgro dem lite när man väl är på plats och sedan peta ner dem i jorden när groddarna börjat växa. Går det snabbare då tro?

Ja, om potatisen har groddar, och helst rötter (brukar dock sällan mina ha), så sticker de upp fortare. Förgro inomhus är sannolikt bra även i juni, det viktigaste är ATT det finns groddar (så att potatisen bevisligen är beredd att börja växa, och inte befinner sig i vilostadiet), inte egentligen hur långa de är osv...
Förgroningen kan du göra innan du transporterar dem dit, det gör inget om några groddar trillar av på vägen, de flesta potatisar har fler groddar än de behöver

Vi transporterar sättpotatis i hinkar eller pappersäckar, det är platseffektivt och de kan inte rulla omkring och slå av groddarna. Vi har bara transporterat några mil, men det bör ju inte vara mycket sämre att frakta dem 50 mil så
Sätter du dessutom sent (vilket du ju gör) och får kortare växtsäsong så inbillar jag mig att det bästa är potatisar med relativt få "ögon" (där groddar växer ut) , eftersom man då får större (men färre) potatisar. Och en tidig sort kanske, där stor tillväxt sker även innan blomning. Min erfarenhet av växthusodling (för att få tidig skörd) är dock att även sena sorter kan bli rätt tidiga om de sätts med bra groddar osv. Jag får dock som sagt reservera mig för att inte ha satt någon tidig sort sent...med tanke på bladmögel etc, som ju tar knäcken på många potatisplantor redan i augusti. Tidiga sorter är mer känsliga, men brukar å andra sidan vara färdigvuxna innan bladmöglet slår till... förlåt om jag drar ut på orden, men för att sammanfatta så hade jag satsat på så många olika sorter som möjligt, och använt köpta sättpotäter.
Potatisar är rätt tuffa...de tål inte frost så bra, men så länge ska du ju inte ha dem i jorden

Visst ska du sätta potatis, även om det blir lite senare än vanligt

Kurts råd om brödbackar med lite torv i låter suveränt, då kan man "halvsätta" potatisarna med någon decimeters mellanrum och sen bara skära ut fyrkanter och sätta med rötter och allt. Men brödbackar kan ju vara lite skrymmande om du ska köra dem i vanlig personbil och har mycket annat med dig. Om man förgror med rötter kanske man tjänar ännu ett par dagar, jag tror vinsten med det är mindre i juni än om man sätter i april.