Full version: Sen potatissättnig?
Alli
Här kommer min premiärfråga!:D

Hur sent kan man stoppa ner sättpotatisen i jorden?
Flyttar in i trädgården (och huset...) veckan efter midsommar, är det för sent att peta ner några potatisar då?

Har fått förslaget att förgro innan, men jag vet inte hur flyttgubbarna ställer sig till att frakta runt på ett gäng potatisar... unsure.gif
Vad förvarar man i de förgrodda potäterna i? Behöver de ligga på jord/mörkt/svalt??? unsure.gif

Total nybörjare på potatisområdet! Hjälp snälla wub.gif
KURT
Du kan stoppa ner dem i krukor/hinkar, flyttgubbarna lär ju få bära krukväxter i alla fall. Har du mycket potatis så kan du förgro dem i torvmull i låga lådor (typ brödbackar), då får de både groddar och rötter, så går det fortare sedan.
Pirum
Visst kan du sätta potatisar sent... men hur du ska göra beror nog lite på i hur stor omfattning du hade tänkt dig.

Jag har inga erfarenheter av att ha satt såå sent, men satte 25 potäter förre veckan, i vad som nog kan kallas Zon II.

Som nämns ovan, att förgro, gärna på någon centimeter lättfuktad jord (så att rötter bildas) eller liknande, är bra för att få snabbare tillväxt. Lägg dem ljust och svalt till att börja med, de gror lite snabbare i mer värme dock. Groddarna ska inte vara mer än 4-5cm vid midsommar, så sätter du dem på groning nu så är det nog dryga 10C och närapå solljus som gäller. Beror ju på om de redan har långa groddar också. En sval solig plats kanske kan vara svårt att hitta men det viktigaste är ATT det finns groddar, inte exakt hur de ser ut. Så länge de inte är flera decimeter långa och bryts av vid flytten. smile.gif

En tidig potatissort kan ge snabbare skörd (vilket jag antar att du vill ha), medan de sena sorterna oftare är motståndskraftiga mot exempelvis bladmögel. Bladmögel brukar ofta bli ett problem frampå höstkanten när de tidiga potatissorterna vanligen är upptagna. Finns det möjlighet är det nog bäst att sätta ett par olika sorter. Jag har ingen direkt koll på bladmögeltålighet för de tidiga potatisarna, men Hamlet ska vara dålig där har jag läst. Matilda kan vara ett alternativ för den sena potatisen, den ska vara rätt ok mot bladmögel.

Bladmögel är ett annat kapitel jag retar mig på... det finns 2 varianter, varav den ena orsakade hungerskatastrofen på Irland på 1840-talet, men den har vi ju fått bukt med. Varpå en NY variant importeras på 1970-talet, korsar sig med den "gamla" varianten, och nu har kommersiell ekologisk odling svårt att få fram potatis pga dessa angrepp sad.gif Men, det får bli en annan tråd, en annan gång.
Tesa
Jag satte faktiskt potatis sista veckan i juni i fjol..jag hann inte tidigare...och visste blev det potatis men de var ganska så små så jag har köpt potatis i vinter och sparat de andrasom utsäde till i år....ska förhoppningsvis peta ner dem nu i helgen...
Du kan inte fråga hussäljarna om du kan få kommaoch stoppa ner potatisen tidigare???...om det inteär jättelångt bort då...
Alli
Tackar för era svar!:)

Flyttgubbarna flyttar inte "levande växter och djur" sad.gif så det blir till att frakta alla krukväxter (håller på att ta död på så många jag kan) själv och då även eventuella potatisar med tillhörande jord/torv.

Det blivande potatislandet ligger 50 mil bort, så jag tror tyvärr inte att det blir någon "potatissättarresa" sad.gif

Kanske man kan förgro dem lite när man väl är på plats och sedan peta ner dem i jorden när groddarna börjat växa. Går det snabbare då tro? unsure.gif

Det gör inget om det blir en sen skörd, det vore bara mysigt att få lite egenodlad potatis redan i år, spelar ingen roll när...

Jag får väl helt enkelt prova, blir det inget så blir det inget.
andersen
Inga problem jag har satt en andra skörd efter midsommar och fått färsk potatis på hösten det fungerar.
Pirum
CITAT (Alli @ 27-05-2005, 15:58)
Kanske man kan förgro dem lite när man väl är på plats och sedan peta ner dem i jorden när groddarna börjat växa. Går det snabbare då tro? unsure.gif

Ja, om potatisen har groddar, och helst rötter (brukar dock sällan mina ha), så sticker de upp fortare. Förgro inomhus är sannolikt bra även i juni, det viktigaste är ATT det finns groddar (så att potatisen bevisligen är beredd att börja växa, och inte befinner sig i vilostadiet), inte egentligen hur långa de är osv...

Förgroningen kan du göra innan du transporterar dem dit, det gör inget om några groddar trillar av på vägen, de flesta potatisar har fler groddar än de behöver smile.gif Vi transporterar sättpotatis i hinkar eller pappersäckar, det är platseffektivt och de kan inte rulla omkring och slå av groddarna. Vi har bara transporterat några mil, men det bör ju inte vara mycket sämre att frakta dem 50 mil så smile.gif

Sätter du dessutom sent (vilket du ju gör) och får kortare växtsäsong så inbillar jag mig att det bästa är potatisar med relativt få "ögon" (där groddar växer ut) , eftersom man då får större (men färre) potatisar. Och en tidig sort kanske, där stor tillväxt sker även innan blomning. Min erfarenhet av växthusodling (för att få tidig skörd) är dock att även sena sorter kan bli rätt tidiga om de sätts med bra groddar osv. Jag får dock som sagt reservera mig för att inte ha satt någon tidig sort sent...med tanke på bladmögel etc, som ju tar knäcken på många potatisplantor redan i augusti. Tidiga sorter är mer känsliga, men brukar å andra sidan vara färdigvuxna innan bladmöglet slår till... förlåt om jag drar ut på orden, men för att sammanfatta så hade jag satsat på så många olika sorter som möjligt, och använt köpta sättpotäter.

Potatisar är rätt tuffa...de tål inte frost så bra, men så länge ska du ju inte ha dem i jorden smile.gif Visst ska du sätta potatis, även om det blir lite senare än vanligt

Kurts råd om brödbackar med lite torv i låter suveränt, då kan man "halvsätta" potatisarna med någon decimeters mellanrum och sen bara skära ut fyrkanter och sätta med rötter och allt. Men brödbackar kan ju vara lite skrymmande om du ska köra dem i vanlig personbil och har mycket annat med dig. Om man förgror med rötter kanske man tjänar ännu ett par dagar, jag tror vinsten med det är mindre i juni än om man sätter i april.
Alli
Ni har övertygat mig! Jag försöker! biggrin.gif

Det där med brödbackar blir nog lite svårt, då får vi lämna treåringen med tillbehör kvar här uppe laugh.gif samt få överlevande krukväxterna...

Men en papperskasse ska vi nog kunna pressa in smile.gif

Tackar för alla tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon