|
Har sökt på samtliga inlägg som handlar om gräsmatta. Mitt problem är att jag vill bli av med åtskilliga kvadratmetrar, dvs ha andra saker där. Ex.vis grävde jag upp ca 35 kvm förra hösten för att göra ett buskage nu i april. Jag grävde bort svålen och lade på komposten, men det är ett hästgöra.  Dessutom fyller det snabbt mina tre kompostlådor. Dessutom vill jag ta bort nästan all gräsmatta på framsidan under träd och vid sidan av gångarna för att plantera buskar, marktäckare etc. Det är inte lika bråttom som för det buskaget jag redan gjort, men skulle vilja böra planera. Kan man bara vända på svålen? Plantera ogräsliknande marktäckare som vinner över gräset? Helst inte svart plast eller dylikt i några år, eftersom det är på framsidan!! Tackar på förhand för all support jag kan få! (Undrar varför det inte finns en egen avdelning på forumet för gräsmattor? Oftast den största delen av tomten.)
Louise i Göteborg
28-03-2003, 15:08
Hejja på! Ropen skalla, mindre gräsmattor åt alla. Gräs är svårt att bli av med, konstigt med tanke på hur mycket kraft som läggs på att få dom fina. Har försökt att bara vända på svålen, funkar inte. Det växer bara vidare - helt om marsch. Enligt böckerna skall man dubbelgräva och begrava grästorvorna två spadtag djupt, fungerar bra. Men ingen lätt metod. Ta bort svålen och odla potatis är ett sätt. Räkna inte med nån större skörd, men jorden mår bra och till hösten kan du plantera. Ta bort svålen, fylla upp med billig påsjord (den mycket förtalade) och odla sommarblommor ett annat. Mindre gräva och kanske snyggare på framsidan fast jorden blir inte så bearbetad som av potatisen. Tja detta är tre olika sätt - hoppas nåt skall passa
kerstin z5-6
28-03-2003, 15:52
 Jag har samma åsikt dvs endast kor kan bli glada av såå mycket gräsmatta Gjorde på följande sätt på min framsida - ett område 5 meter brett o 11 meter långt ca. Köpte Geotextil klass 3 på Byggfirma en rulle -inköpet gjordes tillsammans med andra trädgårds vänner -en stooor rulle -kostnad 7 kr kvadratmetern - (räckte till massor utöver detta) La ut geotextilen och täckte den med grus , fint grått småkorningt, ca 2 cm i diam ) ej makadam -ca 2 dm tjockt- tjockare där jag startade grusodlings rabatter. tog inte bort ett grässtrå  Till detta har nu tillkommit nåt torvparti mer grusodling samt buskar o träd -krafsar bort gruset skär upp texilen i det hål jag behöver gräver ner o planterar -för tillbaka gruset-klart! Bilden visar området under uppbyggnad. Gräset under duken är helt borta nu år -3 snart... grusområde år 1
Hej Kerstin, detta låter som det skulle vara något i min smak. Jag har ett par frågor: Om man inte har några vänner (  ), åtminstone inte som vill dela rulle. Hur stor är den då. Stooor säger ju inte så mycket. Betyder det att jag har geotextil till döddagar och ungefär vad tror du den kan kosta? Var ute på nätet och försökte hitta, nu när jag vet vad jag letar efter. En fråga till: Du säger att du bara skär hål i textilduken och planterar. Blir det i/under grässvålen då? Ingen jordförbättring alls? Kompostjord har jag massor av!!!  Och mer blir det hela tiden, inte minst av svålen. Som sagt, tack för dina tips!! ewa
kerstin z5-6
28-03-2003, 18:20
Rullen är på 5 meters bredd och var på 750 kvadratmeter <  - pris nånstans 3. 700 kr - för en rulle Det går att köpa Geotextil på ex Byggvaruhus -Byggmarin heter det här Den finns även på kvadratmeterpris ngt dyrare men helt ok Inga remsor heller som det blir av den svarta mypexmattan. Ja när jag år 2 grävde groparna så la jag i massor med godis -precis som du föreslår till buskarna o träden , i gruset anv jag mest chrysan eller annan pelleterad gödsel.
Hej igen Kerstin (och alla andra förstås), Ursäkta att jag är tjatig, men jag blev eld och lågor! Inser att jag kan klara att starta detta projekt redan i år. Storleken är nästan exakt som du, 5 x 11. Några små frågor till: Kan jag lägga Geotextil och istället för grus, lägga god kompostjord (har massor) blandad med torvmull för att redan från början få en bädd. Tänkte mig ca 15 cm högt. I detta "ytskikt" plantera marktäckande, dvs utan att gå igenom textilmattan första året. Kanske är det för grunt? Måste väl finnas några marktäckare som växer som ogräs med ytliga rötter. Nästa sensommare/höst börja plantera lite hostor, ormbunkar, azalea etc. (Visserligen sydostligt läge, men en prydnadsapel + en koreagran med Ø4,5 m skuggar. De vill jag alltså ha kvar.) Tänkte att det var mindre risk att få upp gräset till ytan om det redan är rejält försvagat innan jag går "igenom". Eller har jag missförstått dig helt? Har gruset i sig någon funktion? Behöver inte ha något att gå på, för jag har redan snygga trampstenar i natursten. Ev. måste de höjas... Vad tror du/ni om mina idéer?
kerstin z5-6
31-03-2003, 14:46
Täcklagret spelar nog inte så stor roll bara det är icke ljusgenomsläppligt och har tyngd dvs -inte blåser bort..... Det blir en jätteplantering det Jag har gruset som underlag medan jag funderar vidare på hur området ska se ut. tar du kompost på rubbet utom gångarna får du kanske en hel del ogäsrens innan du fyllt opp med växter.. men du sår väl själv som jag o då har man ju växter en masse att tillgå Finns förresten inget som hindrar plantering av perenner år ett-fast de behöver nog en djupare bädd än 15 cm i så fall-Buskar o träd o sånt du vill göra hål för-kan du vaänta med tills gräset är ordentligt dött år 2 Lycka till med projektet Kolla priset på duken hos flera olika bygghandlare -det kan skilja i pris o kvalite Bilder sen vill jag se hej hopp från K
Tack för ditt stöd Kerstin!! Visst skall du få bilder — oavsett hur det blev.  Skall påbörja detta projekt under sommaren. Har gjort avläggare på en hel del av mina klängväxter (klätterhortensia, murgröna, pipranka — vet ej riktigt ännu resultatet) + odlat hasselört, vintergröna, skugg-gröna + lite ditten och datten för att ligga i beredskap. Det enda som har skrämt mig var detta grävande. Började lite storstilat förra våren på andra sidan Koreagranen (= rent söderläge) har bara klarat av ~25 kvm! Mycket kvar. Som sagt: Stooooort tack!! ewa
kerstin z5-6
31-03-2003, 17:31
Hannele
02-04-2003, 06:53
"Plantera ogräsliknande marktäckare" Varför inte nåt vackert??
Vänd grässvålarna upp och ner och gör en backe med de vackraste växter du vet! Ettåriga sommarblommor, penséer, nåt enkelt? Gör det så att det ser avsiktligt, den vackraste platsen på tomten. Om några år är allt fin jord, som du kan ösa ur...
Adri-Anne
02-04-2003, 09:02
Hanneles idè låter förträffligt.! Man ska inte arbeta mer än vad nöden kräver 25 kvm gräsmatta, hmm fyllas med växter, det blir dyrt Jag som redan har förköpt mig i den vägen. "Ack ja! Du tunga värld som den late plågar."
kerstin z5-6
02-04-2003, 11:48
En vacker lättsådd, och underbar låg växt är Viola cornuta alba minor -vit viol minst z 5 Den stör inte heller höga perenner så det gör inget att den både självsår sig och breder ut sig till rejäla små kuddar. sol till halvskugga ,
1 fröpåse blir minst 250 plantor år 2 har du fördubblat det antalet Hälsar
Hannele
02-04-2003, 12:01
Du kan göra en mer avancerad backe; ställ en stor tunna i mitten, köp en billig pump, vira grässvålen runtom - vips så har du världens vackraste fontän!
hälsar den snåla trädgårdsmästaren som återanvänder allt
Adri-Anne
02-04-2003, 12:11
Och hur ser fontänen ut i sommarvärme och torka,undrar om den då är världens vackraste längre. Vad tror du Hannele?
Hannele
02-04-2003, 12:53
En balja med pump, invirad med gräsvål och gömd med jord, varför skulle den inte se vacker ut i sommarvärmen??
Adri-Anne
02-04-2003, 14:06
Hannele
02-04-2003, 14:21
Min balja ska vara inne i en pallkrage! Både nedsänkt och upphöjd! Dessa 100 perenner trivs på en torr grässvålsbacke...
Adri-Anne
02-04-2003, 16:09
Ååååå Hannele! Perfekt trädgård att köra rally i. Växtlista och beskrivning ger massor av tips, största svårigheten är att kunna välja, man vill ju bara ha allt. Tack Hannele för dom härliga sidorna, har både kopierat dom och lagt dom på favoriter.
Eva i Skåne
02-04-2003, 17:09
Hannele. Din hemsida är ett heldagsjobb att titta på  Man kan klicka och klicka och ständigt kommer det upp något nytt. Vilket otroligt jobb ni lagt ner på er tomt och allt ser så naturligt ut. Dessutom har du haft tid att lägga upp en hemsida. Fantastiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|