Dzad
Har aldrig köpt en perenn, aldrig sått en och aldrig planterat en. smile.gif
Vad rekommenderar ni att man köper (färdiga plantor, inte frön), om man vill ha något billigt och fint? Gärna stora blommor som inte är vita eller bleka.
Annars får det vara hur vanliga plantor som helst.

Om man köper en sån där lite kruka, blommar faktiskt plantan samma år eller tar det flera år innan rotsystemet är tillräckligt stort?
Åsa, mälardalen zon 2
Vilket läge(soligt, skuggigt?) och vilken typ av jord(lera, sand, torrt, fuktigt?) har du tänkt odla dem i? Finns det någon färg du tycker extra bra om? Höjd?

Och ja ofta brukar perenner blomma första året då man köper plantor i krukor (men det finns såklart undantag pioner kan ju ta några år på sig innan de blommar).
Dzad
Halvskuggigt.
Lite lerig men annars okej gräsmattejord, men kommer antagligen att fylla på med trädgårdsmylla... inte vågar jag lite på den jorden.
Fenja
Titta i Kerstin zon5-6 album så får du massor av bra förslag på växter och idéer om hur de passar ihop! Här är en länk till albumen!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Halvskugga och gärna färgglatt. Här kommer några förslag

Stjärnflocka (någon av de mera cerise eller vinröda varianterna.)
Temynta (finns i många färger)
Stormhatt (finns i flera färger)
Akleja (finns i många färger)
Daglilja (finns i många färger)
Löjtnantshjärta
Echinacea tror jag också funkar den brukar inte vara så kinkig.
Inga av dessa är några ovanliga växter = de brukar inte vara svåra att få tag på + de brukar inte vara så enormt dyra.

Det brukar alltid vara fint att blanda in bladväxter i en perennarabatt ex. Jättedaggkåpa, Hosta, Heuchera och liknande.

Ju tätare man planterar desto mindre problem med ogräs får man. Udda antal plantor blir alltid snyggast och man planterar dem då i grupper då brukar det inte bli så plottrigt och rörigt.
zaaritha
Aklejor, prästkragar, sockblomma, alunrot, blågull, m.fl.
Heddas matte
riddarsporre... högt, maffigt, blått, och i ögonen fallande s a s...
kerstin z5-6
Många blommar samma år smile.gif Stort maffigt o färg har ju riddarsporrar men även fackelblomster sommarvivor mfl
Själv gillar jag Crambe och stockros -Kungsljus är tacksamma de med
zaaritha
Crambe??
Keya
årets perenn STJÄRNFLOCKA blommar länge, sagolikt vacker och blir fort stor och sprider ut sig
Heddas matte
lupin är ju också trevlig... frodig och lummig och finns i olika färger
Dzad
Okej. Tack, tack för tipsen.

Hade skrivit upp lite av det ni nämnde, såna som jag tyckte såg fina ut på google.com, men hittade inte så många i växtdjungeln så jag köpte till att börja med praktbinka och buskflox... Tyckte att de såg fina ut på bilderna vid plantskolan och så såg väl bladen helt ok ut (någonting som ju också är rätt viktigt)... floxen ser fin ut på google.com bilderna också. Praktbinkan hittade jag inte så mycket bilder på.
Sprider sig dessa enkelt med rotsystem eller frön eller nåt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon