Vädra och skugga när det är som varmast under sommaren. För höga temperaturer vill de inte ha. Gurkan bör få jämn vattning, speciellt viktigt är detta ifall du odlar sorter som inte är bitterfria de kan få ganska beska gurkor ifall vattningen är ojämn. Blanda ner näring i vattnet åtminstone någon gång per vecka så de får näring. Var växterna avhärdade innan du satte ut dem? Var de inte avhärdade så kan de behöva skuggning mot solen.
Många duschar gurkplantorna regelbundet med sådant som ex, skummjölk eller vattenblandad mjölk för att förebygga mjöldagg som kan vara ett problem på gurka (spruta ej i solsken). Jag tror jag ska testa detta i år mot gurkbladmöglet som jag får varje år på squashen.
Här kan man hitta en kort artikel om mjölkvatten mot mjöldagg
http://www.odla.nu/artiklar/kort_och_gott_juni.shtmlMan kan även använda bakpulver och liknande mot mjöldagg men risken för skador på bladen är större ifall man använder bakpulver tycker jag, gurkbladen är ganska tunna och jag har sett gurkplantor som fått lite för starkt bakpulvervatten och de var inte fina.