Full version: Tomater på friland?
rosita
Är det någon som odlat tomater på friland? Det borde gå i zon 1! unsure.gif
stennie
Mina tomater har stått ute nu i ett par veckor...ser fina ut och har fått knopp..
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det går i zon 1 och det går även högre upp i landet. Det finns många olika sorters tomat odlar man utan växthus bör man välja snabba sorter eftersom säsongen blir kortare än när man har växthus (extra viktigt med snabba sorter är det när man odlar på friland högre upp i landet)+ busktomater är nog enklast att odla på friland. Mot vägg kan man odla även de som ska bindas upp och tjuvas.
Svante, zon 1
Jag har inte direkt någon erfarenhet eftersom det är första gången jag försöker i år. Jag har i alla fall tre förodlade plantor som har stått ute sedan i lördags och som jag tänkte plantera ut i helgen. Vi får väl se hur det går!
Susanna
I år har jag tomater på friland för fjärde året. De första två åren gick riktigt bra med enorma skördar. Men den trista sommaren förra året gjorde att tomaterna blev små och aldrig mognade. Dessutom hade jag oturen att det blåste jättekraftigt dagen efter att jag planterat ut dem. I år sätter jag hälften i landet och hälften i kruka. Då jag kan i alla fall bära in dem om det blåser för mycket!
Fnattan
Just det, förra sommaren var skit ur tomatsynpunkt! Inte ens de som stod i växthuset bar så värst mycket frukt. De som stod ute mognade aldrig.
I år har jag inga ute men 17 st. i växthuset. Trångt blir det!
Vi får se hur det blir på tomatfronten denna sommar.
PS Susanna, Jag var tvungen att återta mitt meddelande när jag såg att jag har det medlemsnummer som följer ditt! Vilket sammanträffande! smile.gif
Fnattan
Åsa, mälardalen zon 2
Alaskan fancy funkade utomhus i hinkar förra året hos mig jag fick massor av röda tomater ska se hur den funkar iår, jag fick ju nya fröer för provodling av runåbergs.
Susanna
CITAT (Fnattan @ 28-05-2005, 19:32)
PS Susanna, Jag var tvungen att återta mitt meddelande när jag såg att jag har det medlemsnummer som följer ditt! Vilket sammanträffande! smile.gif
Fnattan

Hihi! Det var kul! Tänk att vi hittade hit samma dag båda två! smile.gif
Susanna
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-05-2005, 19:34)
Alaskan fancy funkade utomhus i hinkar förra året hos mig jag fick massor av röda tomater ska se hur den funkar iår, jag fick ju nya fröer för provodling av runåbergs.

Låter som en bra sort. Är det en buskis eller en vanlig? Den finns inte ute på marknaden ännu eller?
rosita
Jag har 2 tomatplantor som jag tog frön till av en ekologiskt odlad tomat i januari. Sådde dem i februari och de har växt upp till kraftiga plantor. Tänkte plantera dem på friland, så får vi se om det blir några tomater. Tack för alla tips! biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Alaskan fancy är en busksort med lite veka grenar som behöver uppbindning. Den finns inte hos runåbergs än (tror den finns hos tomatklubben där man hittar det mesta).

Runåbergs har dock även den kanadensiska sorten Sub-arctic plenty som jag odlade innan jag skaffade växthuset så den vet jag också funkar även om det blir en lite sämre sommar.

Hos tomatklubben kan man även hitta en del ryska sorter som är framntagna för lite kallare klimat så även där kan man nog hitta en hel del snabba sorter som passar för lite kyligare förhållanden.
http://www.tomatklubben.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon