Dzad
Tror inte det är ett "riktigt" körsbärsträd. Men det växer över grannens tak snart och jag undrar om man kan beskära det i toppen. Finns nog bara mindre grenar där nu, men beskär man dem, så blir det ett dåligt resultat? Alltså, ser det konstigt ut, växer den på höjden mera, gör det att den får mindre frukt osv.?
Är det ett långsiktigt möjligt sätt att ha den kortare än taket? Taket är nog 4 meter eller högre.
Cilla
Är problemet att trädets sidogrenar hänger över taket och dräller frukt, eller att toppen skuggar något eller att trädet lutar över taket och ser ut att falla eller något annat? Att ett träd annars är högre än ett hus är ju rätt normalt i våra stads- och villamiljöer.

Om trädet upplevs som för stort på höjden - tag ned det och sätt ett träd som växer till mindre storlek. Det finns mindre prydnadskörsbär som växer ganka snabbt. Om det är en prunus avium du har (Fågelbär) kommer det att bli 10-12 meter högt. Många andra körsbärsträd vill bli 6-8 meter höga.

Att toppkapa ett körsbär skapar bara problem och är för övrigt det värsta ett toppdominant träd vet. Gummiflöde och kvastliknande efterväxt blir ofta resultaten, förutom att trädet för alltid ser förolyckat ut, som om en helikopter flugit in i det.
Dzad
Ja, problemet är väl det att det skräpar ner med löv och sånt på grannens tak... är inte jag som propagerar för att det borde klippas, men nu har jag ju kunskapens hand bakom min åsikt att inte klippa i det, så det skall väl gå att argumentera mot klippningen rätt enkelt nu. biggrin.gif

Tackar.
Cilla
Hej,
Du har säkert redan tänkt på möjligheterna att erbjuda dig att sopa grannens tak en gång per år och så... Och sedan är det ju hyggligt av dig att erbjuda alldeles gratis körsbärsblom varje år! smile.gif

Oavsett vad ni kommer överens om så blir säkert inte grannen lycklogare av att trädet sjuknar, kvastar sig över hans tak och ser ut som det är skadat. Hängrännor brukar man få rensa en gång per år oavsett om träd står nära eller ej.

Lycka till - och roligt att få rapporter från Finland också!
Hannele
CITAT (Cilla @ 27-05-2005, 19:49)
Att toppkapa ett körsbär skapar bara problem och är för övrigt det värsta ett toppdominant träd vet.
Gummiflöde och kvastliknande efterväxt blir ofta resultaten

Kanske, men jag har toppkapat vårt körsbärsträd med gott resultat.
Det växte mycket snett, nästan rakt på berget.
Där kan man ju inte plantera någott och trädet har väldigt goda söta bär.
Trädet mår bra, ger mycket bär - i plockhöjd. smile.gif

Snett. Toppkapat, beskärs och skötts kärleksfullt.

Att något kan växa och trivas alldeles på berget.

Mycket blommor och mycket söta bär.
Hannele
Televerket "toppbeskar" mitt vilda körsbär med söta bär i vår:

Cilla
Usch. Samma sak gorde de med sälg hos mig en gång, men de gör inte om det och jag spänner och beskär själv vid ledningarna som bara den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon