Fnattan
27-05-2005, 18:47
Hej!
I dag köpte jag en buskpion, vi skulle egentligen bara köpa jord till omplanteringen av tomaterna, men så fastnade jag för dessa "pinnar".
När jag kom hem insåg jag att jag inte har ett enda ställe i trädgården som är placerat långt ifrån andra buskar och träd. Jag planterade den stackars buskpionen i en sluttning men ganska nära en brudspirea och ganska nära en jättelind. Ibland får jag lust att ta bort denna lind, som sprider sina frön i rabatterna hos mig och hos grannarna. Så min fråga blir:
Hur heligt är ett gammalt träd? Är man en skurk om man tar bort det? Vilket träd skulle ni plantera istället? Jag bor i zon 2.
PS. Jag har planterat ut mina Dahlior ikväll.
Fnattan
zaaritha
27-05-2005, 19:37
Lind är ett vackert träd som man ska vara lite rädd om!
Härlig doft, när de blommar!!
Lönn, rönn, ek--o dyl. kan man ta bort, de sprider sej väldigt!
Fnattan
28-05-2005, 06:09
Fel, fel, fel!
Det är ingen lind det är en ASK!
Hur helig tycker ni den är?
Får man som ivrig trädgårdsodlare ta bort träd?
Vad tycker ni?
Fnattan
Åsa, mälardalen zon 2
28-05-2005, 08:31
Jodå visst får man ta bort träd. Har man träd man inte gillar kan man ta bort dem och ersätta dem med något man tycker bättre om, det är ju den som äger trädgården och vistas där som ska trivas där.
Gamle
Yggdrasil är en ask...
Mvh
Fenja
Fnattan
28-05-2005, 12:36
Just därför kan det vara knepigt att hugga ner den!
Men ska man gå över och ägna sig åt nordisk mytologi i stället för trädgårdsodling? Jag kan tänka mig att det är ganska dyrt att fälla en stor ask. Är den någon som vet?
Jag skulle hemskt gärna vilja fälla en dubbelbjörk på 30 meter också. Tyvärr växer den precis brevid mitt trädgårdsland fast på grannens tomt. Grannarna har nog inget emot att den tas ner, så länge det inte kostar dem något.
Lite ont i själen får jag när jag tänker på att ta bort träd som vuxit i så många år. Ont i plånboken får man säkert också.
Fnattan
Jag älskar träd, men HATAR ask. Den sprider sig så man kräks, och är svårare att få upp än både rönn och al. Vi tog ner en jätteask som inte var tillrättvisa bland massa fina tallar, på baksidan. Den snodde vår sista sol... Annars påminner jag rätt mycket om Asterix hund Idefix, jag begråter alla stora träd som huggs ner... Ungträd har jag däremot inga känslor för, om det inte är björk, det vackraste av alla träd...
Sara- uppvuxen i norrland, bland tall och björk!
Fnattan
28-05-2005, 18:26
Just det, sprider sig så in i H!
Men kostnaden, vad kan det kosta?
Jag antar att ni norrlänningar tog ner eran ask själva,
Här längre ner finns trångbodda människor, som jag. Man vill ju inte riskera grannans hus.
Fnattan
Ja, trädet sågades ned av svärfar och sambo!

Men dom är sörlänningar, vi bor ju vid mälaren... Det kostar inte HELT galet mycket att ta ner ett part träd, men det kanske är dyrare nu, efter Gudrun...?
Ska man inte ringbarka(eller vad det heter), ta bort barken runt trädet något/några år innan man hugger ner det, för att det inte ska sprida sig. Eller gäller det inte ask?
...äh, enklast att kolla på www.hitta.se efter ngn firma som fäller träd, därefter tar du en offert och så ... har tagit ner ett antal snabbväxande och jättestora granar och begråter inte det minsta. lövträden fick mera plats att bre ut sig på, och gudrun (0m den kommit i närheten) hade inte haft en chans...en jättegammal gran (typ 100 år) har vi dock sparat. liksom björken, den superstora. och halva skogen därutöver. menar bara att man ska göra det som fungerar bäst för en själv, bara man funderar och överväger mkt noga innan./nypan
Airamya
30-05-2005, 08:07
Oj... en ask? Var bor du? *undrar Airamya som har en sambo som använder askträ, vilket innebär att han alltid vill hugga ner varenda ask han ser*
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-05-2005, 09:31)
Jodå visst får man ta bort träd. Har man träd man inte gillar kan man ta bort dem och ersätta dem med något man tycker bättre om, det är ju den som äger trädgården och vistas där som ska trivas där.
Jag håller fullständigt med Åsa.
Häromdan lät vi en firma såga ner + stubbfräsa våra två 40-åriga björkar.
bild "före" och
bild "efter". Priset varierar säkert mellan olika firmor i landet + beroende om trädet är lättfällt eller om det blir en komplicerad fällning/nedmontering. För vår del blev det enkla fällningar, 850:-/st.
Jag kommer att plantera en Prunus pensylvanica, rosor och en del andra buskar på denna 100 kvm stora gräsplätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.