Petran
Tänkte ta sricklingar av min lavendel och rosmarin. Är örtartade eller vedartade med klack bäst ? Vår eller höst ? HAr för mig att man ska sätta dem i sandblandad jord stämmer det ? Hej hopp ! rolleyes.gif
e_sedell
Du ska inte ta de vedartade. Det kanske funkar mad dom också?! En stickling kan alldrig övervintra om den inte redan är i dvala så då får du räkna ut när du ska sätta dem själv tongue.gif
JOLE
Toppticklingar av rosmarin tar sig ganska lätt om de får stå i en starkt sandblandad jord eller i ren sand. Bästa tiden för sticklingar är vår och försommar, även om det oftast går att sticklingsföröka när som helst på året. Ta ca sju centimeter av toppen och skrapa av blad på nedersta ca 5 centimeter av stjälken.

Lavendel är ganska lätt att föröka på samma sätt som rosmarin.
mynta
Många av mina sticklingar går det troll i... mad.gif (absolut inte pga myntans okunskap/bekvämlighet/slarv, nej , nej ren otur är det. ingé annat) wink.gif tongue.gif
Har du samma handikapp som mig, så funkar avläggare ypperligt, de är betydligt mer livskraftiga & kräver ett minimum med ompyssling, under rotbildningen... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon