Full version: ID-hjälp
Maria i Helsingborg
Någon som kan reda ut begreppen åt mig?

2 frågetecken....... wink.gif
Zazu
den ena är vallört, den andra vet jag inte
zaaritha
Vallört och balsamin?????????????????
Åsa, mälardalen zon 2
Japp vallört, den andra ser lite ogräsaktig ut?
Maria i Helsingborg
OK, Vallört - den är inte så "rolig" som gurkört, va? Konstig fråga kanske men jag tycker mig minnas att den sprider sig mycket mer och....... något mer/annat mindre bra.

Jag trodde att den andra var ett ogräs men sedan tyckte jag att växtsättet var så "rejält" att det kanske ändå var en blomma av något slag.

Tack för hjälpen - ni är fantastiska wub.gif smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vallört är bra som blomstergödning jag får gå några kilometer när jag plockar vallört så har man en trädgård som är stor nog att innehålla vallört kan man ju utnyttja tillgången.
Maria i Helsingborg
CITAT
Vallört är bra som blomstergödning

Hmm, dum fråga, men hur menar du? Klipper man ner och lägger ut, som med gräsklipp?
Åsa, mälardalen zon 2
Här hittas information om hur man gör blomstergödning av vallört:
http://www.odla.nu/metoder/vallort.shtml
Maria i Helsingborg
OK, det har jag kopierat nu! Värt att testa tycker jag, trots att det blir i liten skala smile.gif
violina
Trean liknar nattljus om jag kommer ihåg namnet rätt. Fina lysande gula blommor som kan bli ett ogräs. (frösår sig villigt) smile.gif
yla
tycker trean ser ut som mjölkört wub.gif
Maria i Helsingborg
Nu har jag jämfört......nattljus verkar stämma bra! Tack smile.gif
amaira
CITAT (Maria i Helsingborg @ 27-05-2005, 21:10)
OK, Vallört - den är inte så "rolig" som gurkört, va? Konstig fråga kanske men jag tycker mig minnas att den sprider sig mycket mer och....... något mer/annat mindre bra.

Jag trodde att den andra var ett ogräs men sedan tyckte jag att växtsättet var så "rejält" att det kanske ändå var en blomma av något slag.

Tack för hjälpen - ni är fantastiska wub.gif smile.gif

Gurkörten är ettårig och fröar av sig, så den gärna återkommer om det finns öppen jord för den.
De växer i enstaka ganska "veka" plantor, även om de blir stora och rejäla.
Lätta att rensa bort, både som småplantor och vuxna.

Vallörten är flerårig och sprider sig med rötterna, kan vara (betyder ÄR) svår att begränsa.
Den växer i stora tjocka kraftiga bestånd.

Jag har båda sorterna. Gillar min vallört också, har klippt gräsmatta runt omkring. Än så länge funkar det (närmare tio år).
Men den börjar visa tendenser att "dra iväg". Anser sig väl ha vuxit ur sin lilla tilldelade plats.
Men det anser inte jag.
Vet ännu inte vem som kommer att "anse" ihärdigast ... sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon