Ammi nybörjare
27-05-2005, 20:05
Hej allihop!
Vi har precis byggt en sandlåda till vår dotter i trädgården. Tidigare stod ett stort barrträd där och sandlådan passade fint på den runda plätt som blev när vi tog bort barrträdet. Kring tre av fyra sidor ska vi så gräs, det är bara smala utrymmen på de sidorna, däremot finns den fjärde långsidan som nu är fylld med jord.
Jag funderar på att plantera jordgubbar på den fjärde sidan. Eller kanske några låga buskar - blåbärsris? Har ni några bra förslag? Rabatten är alltså halvcirkelformad, två meter lång och en meter bred på bredaste stället. Växterna måste tåla att det skvätts lite sand, dessutom kommer det trampas i rabatten när dottern inte behagar att ta andra vägar till sandlådan. Det får inte vara något som sticks och något som drar till sig väldigt mycket getingar är heller ingen höjdare.
Vad tror ni? Vad skulle ni planterat?
Tack för hjälpen alla ni trädgårdsfantaster!
Och ha en trevlig solig helg!
/Ammi
Smultron?
Hur gammal är dottern, hon kanske tycker det vore kul att sätta något hon själv valt?
Ammi nybörjare
27-05-2005, 21:28
Hon är bara drygt ett och-ett-halvt så hon är lite för liten för det här med att välja eller så själv. Men hon får förstås hjälpa till att plantera.
/Ammi
Madeleine1
28-05-2005, 20:06
Vi har funkia i en halvcirkel brevid ena långsidan av sandlådan. Ungarna brukar använda bladen i rabatten som garage och parkera bilar under dem...
Där sandlådan finns var tidigare en gjuten damm med Funkia runt nästan hela.
Ammi nybörjare
28-05-2005, 21:12
Funkia, ingen dum idé. Tack!
/ammi
Åsa - Alingsås
29-05-2005, 09:04
Jag har jordgubbar, smultron och vinbärsbuske vid sidan av våran sandlåda (barnen är 4 och 2,5). Dessutom börjar kökslandet vid ena sidan, och där satte jag och barnen potatis och moröter. Potatis var nog en riktigt bra idé för blasten blir så stor och tar inte illa upp om den får en halv hink sand över sig. Morötterna får jag däremot gräva fram då och då... Jo, rabarber har jag också. Alltså ätliga saker, fast man kanske får räkna med att allt inte går att äta i slutänden, hehe.
Kanske bärbuskar med en liten gång av trampstenar mellan vore något? Som en hemlig gång, nästan, när buskarna väl vuxit upp...
lyckero
29-05-2005, 20:14
Hej!
Vi har röda vinbär ca 1 1/2 meter från sandlådan. De brukar nästan vara slut innan de blivit röda. Man kan "laga mat", och använda dem som dekoration till sandkakorna. Dessutom der de lite skugga, så att inte barnen blir stekta. Blåbär är lite mer känsliga- åtminstone de höga amerikanska hybriderna. Grenarna knäcks ganska lätt, och de växer inte så väldigt fort. Jag skulle sätta dem en bit bort om jag hade plats. Ytterligare en bit ifrån sandlådan har vi uppstammad havtorn, vilket visserligen sticks, men snabbt blir en mysig och populär koja. Kanske skulle det gå bra med pil, planterat som en tunnel eller koja.
mvh
Lyckero
Inte potatis i närheten av barn! Om de mot all förmodan skulle få för sig att stoppa ngt i munnen så är potatis inte det självklara valet (ine så nyttigt utan rent giftig i blast o blommor, Solanum), peta ned lite morotsfrön istället.

Eller använd området att sätta andra matväxter på, sallad osv som det inte gör nåt om de käkar lite av.
Uppstammade vinbärsbuskar o smultron/jordgubbar under, tåliga o ogiftiga, det skulle jag sätta. Kom att tänka på hur olämpligt det var när man var barn, då satt det snöbollsbuskar kring sandlådorna, hur olämpligt som helst.
Åsa - Alingsås
30-05-2005, 17:57
Åhå, det hade jag faktiskt inte en tanke på, att potatisblast är giftigt... Nu är ju iofs mina barn såpass stora att de inte stoppar saker i munnen länmgre, men man vet ju aldrig...
Usch vad svårt det där, det är så mycket växter som är mer eller mindre giftiga.
Ja, jordgubbar och vinbärsbuskar vore ett bra alternativ.
Lotta B
30-05-2005, 18:12
Jag har hört att rabarberblad inte heller är särskilt nyttiga att äta, men de är roliga att ha som paraply (hade jag när jag var liten). Men smultron är bra. De får bär nästan hela sommaren. Min dotter låter oss knappt smaka ens. Ärtor hade jag i trädgården förra året och det var populärt. Håller med dig om att det är svårt att hålla ordning på vad som är farligt och vad som inte är det.
Hannele
30-05-2005, 18:30
En kryddgård! Ungar älskar gräslök, persilja, koriander, mynta, dill, smultron.
Plus två höga amerikanska blåbär och en vinbärsbuske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.