Katarina H
Nu har jag shoppat ympkvistar på trädgårdsmässan och är glad som ett litet barn på julafton! När kan jag ympa mina plommonkvistar? Jag köpte Jubileum, Viktoria och Opal, är de goda? Vad har ni även för åsikter t.ex. ang smak ang mina äppelympkvistar? I år blev det Filippa, Oranie, Alice, Ingrid Marie, Rosvik, Ribston, Melon och Krusenberg. Jag har ett par äppelböcker så det är bara kul att höra vad även ni tycker.

Förra året köpte jag Lettisk Rubin, Korin, Höstdessert, Iedsenu och Auksis men dessa har jag inte lyckats att hitta information om. Vad vet ni?
Lars
Har även jag handlat ympkvistar...(äpple) Blir inte riktigt klok på det här med tiden för ympning.

Kan man ympa innan saven har börjat stiga? (Skarvymp på befintligt äppelträd?) Alltså kan jag ympa nu i zon 4-5? eller måste jag vara med percis de veckor saven stiger? Jag kommer nog inte kunna komma dit just då, är det då bättre att vänta tills senare (mitten-slutet på maj, eller göra det tidigare, vid påsk?)

Är det skillnad på skarv och barkymp tidsmässigt, alltså när man kan göra det?

Lars
Eivor E på Väddö
Jag köpte också ympkvistar på mässan. Eftersom jag inte vet mycket frågade jag hur man gör. Svaret var att om man har en ganska tunn gren, skär av den rakt och klyver den, och stoppar i en spetsad ymp, lindar runt med vulktejp så kan man göra det nu. En tjockare gren, rakt avskuren som man sätter ympar i toppen - två stycken mitt emot varandra under barken, bör man vänta med tills saven stiger. Alla avskurna, fria ytor lackas förstås. Jag tänker pröva båda sätten. Päronympar på rönn och äppelympar på vildapel. Spännande!
Cilla
På äpple och päron gör jag skarv- , klyv- och läggymp från att vårsolen börjar värma markerna (brukar vara mars) till att bladen börjar utvecklas (brukar vara april). Generella regeln är att man gör dessa till "grön spets" på bladknopparna, men jag tycker man kan göra dem lite längre. Bark- och bryggymp gör jag mer sällan, men dessa gör man senare, då barken släpper lätt från veden.

Plommon och körsbär har kortare ympsäsong, man börjar ympa tidigare och slutar tidigare. Plommon med grön spets har inte stora chanser att klara sig, är min erfarenhet.
Katarina H
Ang. ympning så finns det en del bra hemsidor om man inte hittar i böckerna. På Pomologiska föreslår de: En hemsida om ympning:
http://members01.chello.se/haquinus.rex/ . Om du söker i gamla o nya forumet på ymp (eller på ngn sökmotor) så får du fram fler tips på hemsidor t.e.x http://www.funboplantskola.se/ympning.html Det är bra att läsa på lite även om det är rätt lätt när man väl står där och ska ympa. Förra året ympade jag äppelkvistar från det att jag köpte kvistar på trädgårdsmässan till att saven steg. I stort sett alla tog sig.

Och den som vet ngt om mina Baltiska äpplen får gärna svara! Var den mannen på mässan i år? Jag såg ju inte hela mässan.
Göran
Av dina ympar är i alla fall Ingrid Marie och Oranie jättegoda sorter, säkert flera men jag har inte testat alla. De lettiska sorterna har jag tyvärr aldrig hört talas om men det finns säkert en hel del fakta på webben, hittade t.ex.

Auksis
Origin: Lithuanian Institute of Horticulture Mcintosh x Gravensteiner
Fruit weight: 120 g
Diameter: 65-70
Fruit colour: mixed red
Fruit flavour: excellent
Picking time: beginning of September
Storage: February
Cold resistance: resistant
Diseases resistance: middle resistant to apple scab
Aldas Origin: Lithuanian Institute of Horticulture (Shafranis pepinas x Monarc) x Prima
Fruit weight: 160 g
Diameter: 65 Fruit
colour: mixed red

Höstdessert
Ett exempel på en frisk och härdig sort med god smak är Höstdessert som är framförädlad i Estland och är en korsning mellan Antonovka och Wealthy. http://www.omenapuu.com/sugi.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon