Full version: Lysmaskar
zaaritha
Finns det nå´n på detta forum, som sett lysmaskar på senare år?
För ca 5-10 år sedan; fanns det i trädgården! Men, var är de nu??
ninnisky
Hade också lysmaskar å landet för så där 10-12 år sedan! Men inte sett några på senare år och ofta undrat över vart de tog vägen och om dom överhuvudtaget finns längre! unsure.gif
zaaritha
Kan det vara alla dessa gifter??
wolkenkrabber
har aldrig sett sådana, men får 10 årsedan var jag bara 7 - 8 år
zaaritha
Ja du--men det fanns lysmaskar för 10 år se´n i trädgårdarna!
Det var fascinerande att se deras "ljus", lite trolskt!
Berith
Har också funderat på vart dom tog vägen.... unsure.gif Fanns ju "massor" när man var liten.
Ophelia
jag har faktiskt haft samma funderingar. Tycker de är fascinerande.
yla
ja de va ett par år sedan jag såg någon också
är dom borta eller wub.gif
zaaritha
Gifterna antagligen som "vi" häver ut i naturen......................... sad.gif
SaraS
Ute i skärgården, både i Roslagen och Stockholmsskärgård finns dom!

/sara
zaaritha
Vad bra--då finns de ännu!! smile.gif
amaira
CITAT (zaaritha @ 27-05-2005, 23:55)
Finns det nå´n på detta forum, som sett lysmaskar på senare år?

Jaaa, JAG *viftar frenetiskt med ena handen*

(men du har nog redan sett mitt lysmaskinlägg)

På tal om gifter, så kan till och med konstgödsel vara en bov!! En del känsliga arter tål inte dem.
Hur det är med lysmaskarna (skalbaggarna) och varför de har minskat i antal, har jag ingen aning om.
Tråkigt är det, för de här självlysande kallgröna "fläckarna" på marken i den mörka sensommarnatten - det är MAGI wub.gif wub.gif

Jag ville så gärna visa mina barn när de var små, men jag såg inga längre då. (tjugo - femton år sen) Och så en kväll, lyste en vacker grön "fläck" i ... hallen!! Min lycka var total, och barnens med.
Sedan tog vi ut henne - men jag tittade inte så noga på hur hon såg ut, jag var bedårad av ljuset.

Barna ja! Jag var en sån där mamma, som när jag var ute och gick med dem i sittvagnen och de (den av dem som låg där för tillfället) sov, och jag såg en vacker skalbagge gå över vägen, ruskade mitt stackars barn ivrigt:

"Vakna, vakna, det går en vacker skalbagge över vägen!"

(enligt vad jag har hört senare, så ska det vara tvärtom sleep.gif )
kristerh
CITAT (SaraS @ 28-05-2005, 18:57)
Ute i skärgården, både i Roslagen och Stockholmsskärgård finns dom!

/sara

Jag såg sådana utanför norrtälje förra sommaren och även i min egen trädgård söder om stockholm finns de.
krister
Gossen Ruda
Det är lätt att konstatera att exempelvis lysmaskarna minskat i antal, betydligt svårare är det att ta reda på varför. Det kan finnas så många orsaker, som dessutom samverkar. Det är lätt att skylla på bekämpningsmedel eller andra giftrer, lite för lätt ibland.

Ett exempel. För några år sen la man märke till att barn från Hisingen här i Göteborg hade lägre födelsevikt än genomsnittet. Genast började man skylla på luftföroreningar och hävdade att luften var farlig här.

Så småningom kom det fram att den egentliga orsaken var att mödrarna här oftare än andra rökte under graviditeten. Så på sätt och vis var det luftförorening.
Anna i Mjölby
Nej, det var oerhört länge sedan jag såg en lysmask! Det har jag inte gjort sedan jag var barn, typ 25 år sedan! Vid torpet vi hyrde mitt ute i skogen fanns de. Jag fascinerades av dem där de kröp på den lilla grusvägen. Synd att de inte finns där jag bor nu... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon