Mandi
Ska i september flytta till hus. När vi var där och tittade sist så såg vi att där fans en häck av några enorma tujor. Kan man beskära/klippa ner dessa. Kommer de igen eller blir det bara bruna pinnar kvar? Hur lång tid tar det i så fall innan den kommer igen och när ska man göra det i så fall?
Vill inte såga ner den helt utan bara forma och kapa lite på höjden.
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att klippa tuja så länge som man spar lite grönt på kvistarna, klipper man så hårt att det bara är brunt kvar på kvistarna brukar de inte skjuta nya skott men så länge man spar lite grönt brukar det funka. Det brukar även gå bra att kapa dem på höjden.

Beskärningstid är april + september.

Jag brukar kapa häcken i april och den ser kanske lite maläten ibland ifall jag kapat lite hårt på något ställe men de brukar kunna växa runt 50-100cm sedan under sommaren så ev. hål brukar täppas igen ganska snabbt.

Kapar man en mycket hög häck hårt (ex. en 7m häck som kapas ner till hälften)så att man får stor yta där det är tomt i mitten tar det nog en 2-3år innan det växer ihop.
Mandi
Tack för ditt svar.. biggrin.gif
Kommer att ge mig på den i september då..hoppas det blir ett bra resultat..men nu är den aldeles för stor..
Bred och hög..

Får väl hoppas det blir bra.. unsure.gif
Näcken
VI klippte ner vår och den har blivit fin. Den är dock fortfarander lite brun i toppen. TÄnk på att kapa stammarna så att grenarna sticker ovanför.
Jill-Ulrika
Hej,
Det låter lite som min trädgård för några månader sedan. Här fanns det en flera meter hög cypress/tujja allé som stal allt ljus.

Det vi gjorde var att såga ner allén med undantag av tre tujjor som vi stammade upp. Och vilket lyft! Det blev en helt ny trädgård och ett helt nytt läge. När det gäller stubbarna så grävde vi upp dem helt, ett dj_vulskt slit, men helt klart värt det!

Tujjans rotsystem har ingen supersvår pålrot som går rakt ner, utan istället 3-5 rötter ca 5 cm i diameter (som håller sig fast som en gripklo fördelade runt om stubben) Det svåra är de sega rottrådarna.

Grejen är att först lokalisera de grövre rötterna, hugga av dem och sedan ömsom gräva bort, hugga av och bända loss rottrådarna, det går lättare om man har en "talja" (men det går även utan). Bra tillbehör är, en kraftig spade, en något mindre spade, ett järnspett gärna två, en yxa och en avbitare/kraftig tång helst en du inte är rädd om. Sen är det bara att gräva.

Det går och nu pryds platsen där tujjorna stod istället av en daglilje/tulpanrabatt bl.a. .tummenupp.gif

Oj, såg inte förrän nu att det var en sådan gammal tråd. Hoppas det ordnat sig med tujjorna:giggle:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon