Caprice
28-05-2005, 09:45
Vi har en liten tall, ca 2.5 met hg, och jag skulle vilja f den att sluta vxa p hjden, och i stllet bre ut sig p bredden...
Om jag klipper av en decimeter av toppen, slutar den vxa p hjden d..?
Eller funkar det inte s..?
Caprice
Det gr ganska bra att formbeskra tall, men det r de unga skotten man knipsar fr att f den att bre ut sig p bredden utan att f dda grenpartier. Man brukar brja lite tidigare i tallars liv, men med 2,5 meters tall kan man gra det p stege.
Antingen knipsar man i slutet av juni-frsta veckan av juli bort alla toppskotten i sin fulla lngd (de r ljusgrna d och barren p dem r utvecklade). Sidoskotten utvecklas d och tallen breder ut sig p bredden utan att se stympad eller hrt beskuren alls.
Eller s vill man att tallen ska bli bustt och lg. D knipsar man tidigare, innan barren utvecklats, brukar vara i slutet av maj-frsta veckan i juni. D halverar man alla rets skott (de ljusgrna).
Anledningen att man inte knipsar i gammal ved r att barrtrd d bryter skostt mycket hackigt, om de bryter nytt alls. Anledningen att man inte knipsar i ungskottens barr nr de utvecklats r att d vissnar barren och tallen fr en brun yttre "krona".
Grvre ved p tall rekommenderar jag inte att ta bort om det gller toppskott. Det blir stympat.
Caprice
28-05-2005, 23:02
Tack s mycket fr svar, Cilla!
Caprice
Peter1223
16-06-2016, 00:19
Har en tallplanta p ca 1,2 hg som jag skulle vilja f att vxa snabbare p hjden. Som det r nu s r den ganska jmnfrodig med grenar lngste med hela stammen. Skulle det fungera att redan nu klippa ngra av de lgsta grenarna fr att ka tillvxten p hjden? Ngra reflektioner? Nr p ret skulle man isf kunna gra det?
Huggorm
16-06-2016, 04:59
Man kan ta bort det nedersta grenvarvet om man vill, men man br inte ta fr mycket p en gng. Det r barren som samlar in solljus och skapar energi fr tillvxt, s tar man fr mycket saktar det upp istllet. Man kan gra det nr man vill p ret med en tall, de r nstan s oknsliga som ett trd kan bli. De skickar ut en massa kda i srytan som r antiseptisk och tpper till. Men det bsta fr att f trdet att vxa mer uppt r lagom skugga frn sidorna s det mste strcka sig mot ljuset.
max@teaterkaos.se
17-05-2025, 21:38
Hej,
gammal trd, men jag har samma frga som frgestllaren
Vill hlla nere 2-3 sm tallar som kommit naturligt p tomten. 2-3 meter hga nu ... kan man stoppa dem frn att vxa p hjden?
Kan man flytta sm tallar vid dess ftter? Hur gr man bst det?
Max