Caprice
28-05-2005, 09:45
Vi har en liten tall, ca 2.5 met hög, och jag skulle vilja få den att sluta växa på höjden, och i stället bre ut sig på bredden...
Om jag klipper av en decimeter av toppen, slutar den växa på höjden då..?
Eller funkar det inte så..?
Caprice
Det går ganska bra att formbeskära tall, men det är de unga skotten man knipsar för att få den att bre ut sig på bredden utan att få döda grenpartier. Man brukar börja lite tidigare i tallars liv, men med 2,5 meters tall kan man göra det på stege.
Antingen knipsar man i slutet av juni-första veckan av juli bort alla toppskotten i sin fulla längd (de är ljusgröna då och barren på dem är utvecklade). Sidoskotten utvecklas då och tallen breder ut sig på bredden utan att se stympad eller hårt beskuren alls.
Eller så vill man att tallen ska bli bustät och låg. Då knipsar man tidigare, innan barren utvecklats, brukar vara i slutet av maj-första veckan i juni. Då halverar man alla årets skott (de ljusgröna).
Anledningen att man inte knipsar i gammal ved är att barrträd då bryter skostt mycket hackigt, om de bryter nytt alls. Anledningen att man inte knipsar i ungskottens barr när de utvecklats är att då vissnar barren och tallen får en brun yttre "krona".
Grövre ved på tall rekommenderar jag inte att ta bort om det gäller toppskott. Det blir stympat.
Caprice
28-05-2005, 23:02
Tack så mycket för svar, Cilla!
Caprice
Peter1223
16-06-2016, 00:19
Har en tallplanta på ca 1,2 hög som jag skulle vilja få att växa snabbare på höjden. Som det är nu så är den ganska jämnfrodig med grenar längste med hela stammen. Skulle det fungera att redan nu klippa några av de lägsta grenarna för att öka tillväxten på höjden? Några reflektioner? När på året skulle man isf kunna göra det?
Huggorm
16-06-2016, 04:59
Man kan ta bort det nedersta grenvarvet om man vill, men man bör inte ta för mycket på en gång. Det är barren som samlar in solljus och skapar energi för tillväxt, så tar man för mycket saktar det upp istället. Man kan göra det när man vill på året med en tall, de är nästan så okänsliga som ett träd kan bli. De skickar ut en massa kåda i sårytan som är antiseptisk och täpper till. Men det bästa för att få trädet att växa mer uppåt är lagom skugga från sidorna så det måste sträcka sig mot ljuset.
max@teaterkaos.se
17-05-2025, 21:38
Hej,
gammal tråd, men jag har samma fråga som frågeställaren
Vill hålla nere 2-3 små tallar som kommit naturligt på tomten. 2-3 meter höga nu ... kan man stoppa dem från att växa på höjden?
Kan man flytta små tallar vid dess fötter? Hur gör man bäst det?
Max
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.