|
Jill-Ulrika
28-05-2005, 16:15
Precis när jag fått någolunda fason på balkongen och vill kunna spendera tiden i min badenbaden-stol med en kopp kaffe och ett trevligt magasin. Påminns jag plötsligt om tidigare års stora plåga. Balkongrökare. Som de stinker!  Tyvärr drabbar det även mig. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har ingen kontakt med mina grannar, grannsämjan i området är inte den bästa. Har haft tankar om att skaffa blommor som doftar starkt men tror inte att det inte kommer räcka. Vad göra?
Man måste väl ändå få röka på sin balkong?! Det är utomhus och utspädningen av röken är stor, blåser det lite drar den i väg direkt. Och ja, jag röker. Mvh Fenja
zaaritha
28-05-2005, 18:52
Har slutat röka--men anser att NÅ`NSTANS måste väl ändå rökare få röka!!?? En balkong; är väl så luftig att det ska få va´tillåtet!?
Det är nog inte så mycket att göra åt saken. De måste ju få röka på sin egna balkong om de vill det.
Rökare är ju också människor...
*Felix matte*
28-05-2005, 19:13
Instämmer i vad de tidigare säger.... mina grannar röker också och det ska de få göra så mycket de vill på sin egen balkong. Likaså tycker jag att bilar ska få köra förbi här... fastän de släpper ut en hel del illaluktande
zaaritha
28-05-2005, 19:54
Felix matte;
Åsa - Alingsås
28-05-2005, 20:05
Ja visst är det så att de har all rätt. Men samtidigt är det ju verkligen otrevligt att som icke-rökare behöva andas in skiten (och det blåser inte iväg tillnärmelsevis så mycket som man skulle önska, tyvärr...) precis som avgaser från bilarna är mindre trevligt...
Jag vet inte varför rökare alltid blir så upprörda... Alla vet ju att det är farligt, och dessutom ett val man gör som ingen annan ska behöva lida för, det finns ju inget att försvara, bara att konstatera att man som rökare bör visa respekt för andra och sedan naturligtvis gör som man vill med sin egen kropp... Ska man röka kan man ju göra det inne i sin egen lägenhet och andas in skiten, så slipper vi andra känna det. Jag ska ju inte beöva stänga mina fönster mitt i sommaren för att grannen vill röka, eller? (Och det har jag gjort åtskilliga gånger) Då kan ju rökaren sitta där och trivas i röken, som ett eget val. Har man barn eller andra boende hos sig som inte är rökare bör man helt enkelt sluta.
Tyvärr finns inget att göra. Mitt allra bästa råd är att flytta ut på landet långt från rökande grannar.
Och innan alla rökare blir jättearga och börjar försvara sig kan jag tillägga att jag var rökare själv i 6 år som ung, slutade tvärt och blev på köpet så överkänslig att jag numera får ont i lungorna av att vara i samma rum som en person som röker. Jag kan med andra ord inte stå på en busshållplats bredvid en rökande person utan får glatt flytta mig en bra bit därifrån. Min pappa är rökare, så det är inget personligt angrepp. Jag förstår helt enkelt inte varför en så ful vana måste försvaras. Som någon sa, hade rökning uppfunnits idag hade det blivit förbjudet, precis som alla andra cancerframkallande ämnen.
*Felix matte*
28-05-2005, 20:19
Åsa - Alingsås... jag blir inte alls upprörd eller försvarar rökning... försvarar bara grannarnas självklara rätt att röka på sin egen balkong.
Jag har också varit rökare i många år men är nu tack o lov fri sen snart fyra år tillbaka och... jag tål inte heller rök... inte ens det lilla som kommer från ett släckt stearinljus... men för den skull tycker jag inte att jag eller någon annan har rätt att lägga oss i vad grannen gör på sin egen balkong...
detta fastän jag tycker att tobak överhuvudtaget borde förbjudas... både rök och snus... men så länge det säljs så är det upp till var och en att välja.
Jag förstår dig Jill-Ulrika.
Precis nedanför min balkong står en parksoffa och dit går ofta mina grannar och sätter sig för att röka. Tyvärr går röken inte bara in på min balkong utan den går rakt in i min lägenhet genom förnsterventilerna och jag får alltså en fruktansvärd röklukt inne i mitt hem. Inte kul alls.
Eller när grannarna står i trapphuset och rökar för att de inte vill röka i sina hem eller gå ut för det är för kallt ute. Då går röklukten rätt in i hallen genom brevinkastet. Inte kul det heller.
Men vad ska man göra?
Åsa - Alingsås
29-05-2005, 08:59
CITAT men för den skull tycker jag inte att jag eller någon annan har rätt att lägga oss i vad grannen gör på sin egen balkong... Självklart är det så att de gör vad de vill i sitt eget hem. Problemet är att det inte sitter någon plastbubbla runt balkongen som gör att röken stannar inom deras "territorium" utan sprider sig även till min balkong, där jag borde ha rätt att ha livet precis som jag vill. Visst har de laglig rätt att röka på balkongen, men jag anser (uppenbarligen) att de inte har moralisk rätt. Min man hade en intressant tanke. Han sa, visst har USA (som ex, min man är från USA) rätt att ha vilket miljöprogram som helst i sitt eget land (m.a.o. släppa ut hur mycket avgaser som helst) och det finns inte så mycket man kan göra åt det. De gör ju vad de vill i sitt eget land. Men är det rätt mot resten av världen, som ju också får lida för det? Visst avskyr många "det arroganta USA" för att de gör vad de vill utan hänsyn till resten av världen...
Ophelia
29-05-2005, 10:37
Jag bor i lägenhet med en granne under samt två på varsin sida om min balkong, alla röker!! Jag har själv varit rökare men slutat p g a hälsoskäl. När vädret är fint och jag skulle vilja sitta ute och njuta så måste jag välja mellan det OCH då stå ut med röken eller sitta inne och slippa röken. Vill jag vädra min lägenhet måste jag välja att vädra OCH få in röken eller inte vädra. Grannarna på vardera sida röker dock inte så mycket men grannen under sitter ute så fort det är fint.
Jag har valt att inte sitta så mycket på balkongen samt vädra vid mycket tidiga morgnar eller mycket sena kvällar. Jag kommer även att lämna min lägenhet och söka annat boende då röken är besvärande. Det är vad JAG har att välja på om jag inte ska bli dålig.
*Felix matte*
29-05-2005, 10:42
CITAT (Ophelia @ 29-05-2005, 11:37) Jag har valt att inte sitta så mycket på balkongen samt vädra vid mycket tidiga morgnar eller mycket sena kvällar. Jag kommer även att lämna min lägenhet och söka annat boende då röken är besvärande. Det är vad JAG har att välja på om jag inte ska bli dålig. Jag bor på markplan... kanske därför som jag inte besväras av rökande grannar. Synd att du ska behöva byta bostad... men jag förstår dig.
Kan väl aldrig tänka mig att granarna röker hela tiden  när dom tänder en cigg så passa på att stänga och gå in och slå på lite kaffe, ta ett toalettbesök eller nåt kort avbrott från solen, svårare än så är det inte. Samma jäkla gnäll av ickerökarna varje år, ni har själva valt att bo så då får ni ta det här med röken också. Du däremot som har en parksoffa precis utanför under balkongen, flytta den en bit bort då, där kan jag förstå om det nästan jämt är nån som sitter soliga dagar. Det är inte jävligare än man gör det.
Jill-Ulrika
29-05-2005, 11:58
Det som är så mystiskt med mina grannar, ett par i medelåldern, är att de aldrig tycks röka samtidigt. Utan "när gubben är inne går kärringen ut" Och ja, de röker ofta. Kanske är de stressade. Det förvånar mig att rökare så ofta inbillar sig att cigarettröken på balkongen inte stör någon annan för att den blåser bort av vinden. Själv ska jag börja grilla på balkongen, grilloset blåser ju ändå bort i vinden så inte ens de med tvätt upphängd på balkongen behöver oroa sig  Jag tror endel rökare inte inser att de luktar askkopp och gammal fimp. Självklart kan man inte hindra grannarna att röka på den egna balkongen. Jag kan ju inte göra som vissa gör med grannkatten som envisas med att använda rabatten som kattlåda och spruta dem med vattenslangen så fort de närmar sig Istället får de som röker göra sitt för att minska irritationsmomenten: undvik att aska och kasta fimpar över balkongräcket. Skaffa en förslutningsbar askkopp Ta med fimpen in. Låt den inte ligga kvar i askkoppen på balkongen.
CITAT (Credo @ 29-05-2005, 04:29) Eller när grannarna står i trapphuset och rökar för att de inte vill röka i sina hem eller gå ut för det är för kallt ute. Då går röklukten rätt in i hallen genom brevinkastet. Inte kul det heller.
Men vad ska man göra? det ska du inte behöva stå ut med. kontakta värden om trapprökningen
CITAT (Reserv @ 29-05-2005, 11:46) Du däremot som har en parksoffa precis utanför under balkongen, flytta den en bit bort då, där kan jag förstå om det nästan jämt är nån som sitter soliga dagar. Det är inte jävligare än man gör det. Det går att flytta den max kanske 5 meter så grannen till höger om mig får den under sin balkong i stället.  Men det går en dag eller två så har någon flyttat tillbaka den igen. Så det har jag gett upp för länge sedan. CITAT (pejori @ 29-05-2005, 13:19) CITAT (Credo @ 29-05-2005, 04:29)
Eller när grannarna står i trapphuset och rökar för att de inte vill röka i sina hem eller gå ut för det är för kallt ute. Då går röklukten rätt in i hallen genom brevinkastet. Inte kul det heller.
Men vad ska man göra?
det ska du inte behöva stå ut med. kontakta värden om trapprökningen  Jag ska kontakta styrelsen och se om jag får någon förståelse.
credo, har du försökt med att prata med dina grannar? det är kanske så att dom inte tänker på att någon kan bli störd av rökningen utomhus? prova med att förklara varför du flyttar bänken, så får du se om du får respons välkommen hit till forumet föresten
ninnisky
29-05-2005, 14:06
Förstår er allesammans. Skulle bli tokig om någon rökte så att jag fick in röken på balkongen eller i lägenhet  - och jag som aldrig har rökt någon gång!  Tycker (nu får jag säkert skäll i massor) att rökning borde förbjudas i ännu högre utsträckning än det är gjort hittills! Ser det inte superintelligent..? ut med någon som går med en cigg på stan.. och kanske rentav drar en barnvagn. Ingen ovanlig syn ! Grilla på balkong är det förbjudet eller? - annars gör det! Sen finns det en hel del rökelser som inte luktar allför gott. Tänd gärna några stycken samtidigt - hellst när grannen inte röker. Ska bli snällare i nästa inlägg
Jill-Ulrika
29-05-2005, 14:45
CITAT (ninnisky @ 29-05-2005, 15:06) Sen finns det en hel del rökelser som inte luktar allför gott. Tänd gärna några stycken samtidigt - hellst när grannen inte röker. Aha, rökelse Jättebra idé, att jag inte tänkte på det. Köpte en sorts rökelse på indiska för ett tag sen de ska jag nog ta och bränna av.
CITAT (Jill-Ulrika @ 29-05-2005, 15:45) CITAT (ninnisky @ 29-05-2005, 15:06) Sen finns det en hel del rökelser som inte luktar allför gott. Tänd gärna några stycken samtidigt - hellst när grannen inte röker. Aha, rökelse Jättebra idé, att jag inte tänkte på det. Köpte en sorts rökelse på indiska för ett tag sen de ska jag nog ta och bränna av.  Jag får vara glad att jag inte bor så att jag skulle kunna vara din granne, är det nåt som jag får ett 7 helvetes astmaanfall av så är det rökelser. 10 resor värre än att utsättas för rök på krogen kan jag bara be att få tala om.
Ojojoj, blev tvungen att registrera mig på forumet för jag blev så engagerad  Jag älskar min balkong och sitter gärna där både på dagen och på kvällen. Likaså tycker min 9 mån dotter om att krypa omkring därute. Men inte en balkongvistelse utan att man får andas in denna förpestade luft.... Tyvärr har man ju inte bara en granne när man bor i lägenhet. När den ena släcker sin cigg kommer nästa ut osv. Man kan ju fråga sig varför rökarna inte vill röka inne i sina egna lägenheter utan måste ut på balkongen. Antagligen för att de tycker att röken är äcklig..... Man får väl ta sin tillflykt till stadens serveringar i stället - där blir det ju äntligen rökfritt. Undrar just när man ska få rätt att ha en rökfri miljö i sitt hem.
CITAT (mejram @ 29-05-2005, 15:53) Ojojoj, blev tvungen att registrera mig på forumet för jag blev så engagerad  Jag älskar min balkong och sitter gärna där både på dagen och på kvällen. Likaså tycker min 9 mån dotter om att krypa omkring därute. Men inte en balkongvistelse utan att man får andas in denna förpestade luft.... Tyvärr har man ju inte bara en granne när man bor i lägenhet. När den ena släcker sin cigg kommer nästa ut osv. Man kan ju fråga sig varför rökarna inte vill röka inne i sina egna lägenheter utan måste ut på balkongen. Antagligen för att de tycker att röken är äcklig..... Man får väl ta sin tillflykt till stadens serveringar i stället - där blir det ju äntligen rökfritt. Undrar just när man ska få rätt att ha en rökfri miljö i sitt hem. Där svarade du på din egen fråga  Just för att få ha ett rökfritt hem, det är inget kul för dom som ska bo i lägenheterna sen att det är inpyrt av röklukten. Rökarna får böta rejäla summor för ommålning och omtapetseringar i lägenheterna om dom röker inne.
Jill-Ulrika
29-05-2005, 15:04
CITAT (Reserv @ 29-05-2005, 15:51) CITAT (Jill-Ulrika @ 29-05-2005, 15:45) CITAT (ninnisky @ 29-05-2005, 15:06) Sen finns det en hel del rökelser som inte luktar allför gott. Tänd gärna några stycken samtidigt - hellst när grannen inte röker. Aha, rökelse Jättebra idé, att jag inte tänkte på det. Köpte en sorts rökelse på indiska för ett tag sen de ska jag nog ta och bränna av.  Jag får vara glad att jag inte bor så att jag skulle kunna vara din granne, är det nåt som jag får ett 7 helvetes astmaanfall av så är det rökelser. 10 resor värre än att utsättas för rök på krogen kan jag bara be att få tala om.  Tål de rök så tål de rökelse Jag är egentligen en jättesnäll granne och visar massor med hänsyn. Det är därför jag blir så less när andra inte gör det.
Näe, man måste inte tåla rökelse för att man tål rök, var har du fått det ifrån?  Och dom stackars grannar som nu inte röker, ska dom bara få tåla det ändå?  lite väl egotrippat anser jag, snacka med dom grannar som du har besvär med istället för att ställa till med astmaproblem för oskyldiga. Prata med hyresvärden om du tycker att problemen är alldeles för stora.
Ophelia
29-05-2005, 15:51
Har man pollenallergi är det inte själva röken som man är allergisk för utan röken gör att allergin förstärks och på så vis försämras. Jag klarar mig lindrigt om jag slipper röken. Nu klarar jag mig hyfsat bra med piller och nässpray. Vid rök måste jag även kombinera detta med astmaspray och ögondroppar.
Tyvärr mår jag också fysiskt väldigt illa av röken också. Det kanske är något som kommer efter man slutat röka, vissa klarar inte av röken för att de blir så sugna, andra klarar inte av den för att de blir fysiskt väldigt illamående.
Detta handlar inte om att "hoppa på" rökare. Men faktum är att jag kan inte använda mig av min balkong som jag betalar hyra för. Jag arbetar heltid och nyttjar inte balkongen på vardagar mellan 7-17. Min mest rökande granne har kanske samma tider som jag (han arbetar dock inte men kanske vaknat efter kvällens festande). Sedan har han sina dryckesvänner hos sig på helgerna som röker ganska mycket. Med andra ord, på helgerna är det så gott som omöjligt att sitta ute samt vädra på dagen och en bit in på kvällen. Mina två andra grannar är gamla och har inte alldeles lätt att röra sig och röker inte så mycket. Min mest rökande granne har dock inte denna rörelseproblematik. Han är både rörlig och stark (han berättar om och jag hör när han utövar sin styrkedemostration på folk och sin f.d sambo).
CITAT (Ophelia @ 29-05-2005, 16:51) Har man pollenallergi är det inte själva röken som man är allergisk för utan röken gör att allergin förstärks och på så vis försämras. Jag klarar mig lindrigt om jag slipper röken. Nu klarar jag mig hyfsat bra med piller och nässpray. Vid rök måste jag även kombinera detta med astmaspray och ögondroppar.
Tyvärr mår jag också fysiskt väldigt illa av röken också. Det kanske är något som kommer efter man slutat röka, vissa klarar inte av röken för att de blir så sugna, andra klarar inte av den för att de blir fysiskt väldigt illamående.
Detta handlar inte om att "hoppa på" rökare. Men faktum är att jag kan inte använda mig av min balkong som jag betalar hyra för. Jag arbetar heltid och nyttjar inte balkongen på vardagar mellan 7-17. Min mest rökande granne har kanske samma tider som jag (han arbetar dock inte men kanske vaknat efter kvällens festande). Sedan har han sina dryckesvänner hos sig på helgerna som röker ganska mycket. Med andra ord, på helgerna är det så gott som omöjligt att sitta ute samt vädra på dagen och en bit in på kvällen. Mina två andra grannar är gamla och har inte alldeles lätt att röra sig och röker inte så mycket. Min mest rökande granne har dock inte denna rörelseproblematik. Han är både rörlig och stark (han berättar om och jag hör när han utövar sin styrkedemostration på folk och sin f.d sambo). Vore jag du skulle jag ta ett snack med hyresvärden, inte är det meningen att du ska vara rädd för dina grannar, eller rädd för att säga till om dom är störande.
Ophelia
29-05-2005, 17:28
CITAT (Reserv @ 29-05-2005, 17:00) CITAT (Ophelia @ 29-05-2005, 16:51) Har man pollenallergi är det inte själva röken som man är allergisk för utan röken gör att allergin förstärks och på så vis försämras. Jag klarar mig lindrigt om jag slipper röken. Nu klarar jag mig hyfsat bra med piller och nässpray. Vid rök måste jag även kombinera detta med astmaspray och ögondroppar.
Detta handlar inte om att "hoppa på" rökare. Men faktum är att jag kan inte använda mig av min balkong som jag betalar hyra för. Jag arbetar heltid och nyttjar inte balkongen på vardagar mellan 7-17. Min mest rökande granne har kanske samma tider som jag (han arbetar dock inte men kanske vaknat efter kvällens festande). Sedan har han sina dryckesvänner hos sig på helgerna som röker ganska mycket. Med andra ord, på helgerna är det så gott som omöjligt att sitta ute samt vädra på dagen och en bit in på kvällen. Mina två andra grannar är gamla och har inte alldeles lätt att röra sig och röker inte så mycket. Min mest rökande granne har dock inte denna rörelseproblematik. Han är både rörlig och stark (han berättar om och jag hör när han utövar sin styrkedemostration på folk och sin f.d sambo). Vore jag du skulle jag ta ett snack med hyresvärden, inte är det meningen att du ska vara rädd för dina grannar, eller rädd för att säga till om dom är störande.  Knappast rädd för fanskapet. Har anmält honom ett antal gånger för hans användande av råstyrka på andra. Han vet om att det är jag och han undviker mig. Den biten är inget problem. Problemet är just rökningen då det inte finns i lag skrivet att rökning är förbjudet på balkonger. Han får ju då gör vad han vill. Han får inget hinskeligt liv längre då han antagligen är rädd för att förlora sitt boende. Jag får ju helt enkelt välja om jag vill bo kvar eller flytta, och jag har valt att jag ska flytta. Jag har nog varit lite bortskämd med mina tidigare boenden efter jag slutat röka då jag aldrig haft grannar som varit störande med sin rökning. Jag har ju även själv rökt och förstår hur mina grannar kanske upplevt min rökning (har dock aldrig varit rökare i samma klass som min granne).
Ophelia
29-05-2005, 17:37
CITAT (pejori @ 29-05-2005, 18:32) Hehe...tanken har slagit mig!!
*Felix matte*
29-05-2005, 20:27
CITAT (Credo @ 29-05-2005, 13:48) Eller när grannarna står i trapphuset och rökar för att de inte vill röka i sina hem eller gå ut för det är för kallt ute. Då går röklukten rätt in i hallen genom brevinkastet. Inte kul det heller.
Men vad ska man göra? det ska du inte behöva stå ut med. kontakta värden om trapprökningen  Jag ska kontakta styrelsen och se om jag får någon förståelse. I mitt hyreskontrakt står det att rökning i källare (om sådan finns) i vind och trapphus är förbjudet...Tänk på dina grannars trivsel! ................................................................................ ............................ Vi hade problem med asylsökande som använde trapphuset som rökrum... ibland var de 5 -10 pers  men efter kontakt med Migrationsverket och hyresvärd så har vi rökfritt. Det kan aldrig vara fel att tala med hyresvärd eller styrelse för bostadsrättsförening. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|