Full version: Pioner!
nilla
För tre år sedan gjorde jag en räd på Botan i Uppsala och plockade frön från deras pionsamling. Fröna såddes i fyra plastkrukor som grävdes ner i ett hörn. Förra sommaren tittade små blad upp och jag hade aldrig trott att det skulle bli så många som tog sej! På sensommaren planterade vi om i småkrukor som övervintrat i kallbänken.

I dag har jag planterat ut 10 små plantor med 3-4 stjälkar i varje, lika många plantor har min syster satt ut hos sej smile.gif

Nu till frågorna, hur många år kan det ta innan dom blommar?
Bladen ser generellt rundare ut än hos mina övriga äldre pioner, är det för att dom är unga eller för att det är avkommor från någon annan sort?

Minns jag rätt var det både svavelpioner, bergspioner och annat - minst ett tiotal sorter som fick bjuda på några fröer var. Men bladen hos dom som kommit upp hos mej ser ungefär likadana ut.

oj, det här blev långt ... blev visst lite fröfebrig.
lena:-)
Fröfeber............. wub.gif wub.gif wub.gif
Det verkar vara en kronisk sjukdom, starkt accelerande. Ingen bot, ingen bättring. Vad gäller Pionerna har jag tyvärr inget att tillföra tråden men jag blev djupt rörd av din febrighet biggrin.gif
Zazu
jag tror att det tar minst tre år innan de blommar, har också gjort en del "räder" laugh.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
nilla
Tre år! jaja, då får jag väl nyfiket hålla mej ett tag till... Tack för infot.

Jo, fröfebern är numera kronisk - tänk att det är så mycket roligare att dra upp frön och plantera nytt än att rycka maskrosor ur grusgången.... hmm, kanske man kan bygga om gången till en drivbänk? rolleyes.gif
Dzad
CITAT
har också gjort en del "räder"

Jag har i och för sig inte hållit på så länge, men nog har man väl hunnit med en och annan räd... biggrin.gif
Nåja, är man trädgårdsintresserad och behöver t.ex. trädfrön och liknande, så finns det ju nästan bara den möjligheten att ta frön från andras träd eller träd i parker...
så är det bara... eller? tongue.gif
kerstin z5-6
Nähä Dzad -Garden North tex har massor av träd o buskfrö smile.gif tongue.gif

Roligt att Pionfröna grott , hoppas de är snabba till blom smile.gif
ingrid fuxwall
Hur gjorde du ?

Har aldrig hört talas om att man kunde fröså pion men tar väldigt gärna emot tips så snälla berätta.

ingrid
nilla
Som sagt, gjorde i stort sett ingenting utom att vänta... sådde i krukor med sandblandad jord och grävde ner dom i ett hörn. 10-15 frön i varje, ca 2 cm djupt. Planterade om efter två år.

Och visst ska det bli spännande att följa dom! Lägger upp foton när dom väl visat färg smile.gif
Rossi
Ja, de flesta av oss har nog "stulit" frön på det sättet. Jag skriver stulit eftersom det ju inte är lagligt att ta fröer från Botan .....

Visst kan man fröså pioner. Fröna ska vara färska och de flesta upptäcker nog små pionplantor bredvid moderplantan. Annars kan man ta fröerna och strö ut där man vill ha dem eller sätta i en kruka.

De frösådda pionerna blir sannolikt inte likadana som mamman så det kan bli spännande att se vad man får för sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon