Full version: Maskar
humla
wacko.gif wacko.gif

Trädgårdsintresse + maskfobi = ingen lyckad kombination.

Jag vet att de är jättebra för jorden, och att man ska va glad om man har mycket maskar. Men jag kan bara inte ignorera dem, får nästan panik! De är värre än spindlar. Speciellt när de slingrar sig och rör sig. När de kommer upp när jag gräver, försöker jag skyffla jord över så jag slipper se, "det jag inte ser finns inte" rolleyes.gif

De kan jättegärna få finnas, men helst där jag inte behöver se dem. Värst är när det regnat och man ska cykla över en maskfylld gata wacko.gif wacko.gif

Nån som håller med? tongue.gif
zaaritha
Jag tycker, som jag sagt tidigare, att röda tusenfotingar är hemska! Jag blir stel som en pinne!! Gröna små larver är också nå´t som skrämmer mej! Fast; jag vet; de är ofarliga!
Susanna
Jag gillar maskar. Men jag tycker också det är svårt att cykla över en väg där det regnat, vill inte ha ihjäl de små stackarna.
Däremot är jag rädd för fåglar!
zaaritha
Alla har vi nå´t vi fruktar!! Daggmaskar är jag rädd om! Men--tusenfotingar, gråsuggor o tvestjärtar drar jag mej undan!!
SaraS
Jag hade sån spindelfobi så jag ett tag inte jag inte gick att ha ens i möblerade rum (nästan). Efter en lyckosam terapiomgång försvann ALL småkrypsfobi! Hurra!
zaaritha
Förstår dej, totalt!
När jag var yngre! var jag rädd för spindlar!!!!
Men, så hyrde jag rum --där fanns mängder av spindlar!!
Till slut orkade jag bara inte vara rädd, längre!
Jag gav upp o accepterade spindlarna..............
Nu kan jag t o m ta en spindel i handen o bära ut den!! smile.gif
Aries
Jag har också varit livrädd för spindlar. Men nu finns det alltid ett antal som bor hos oss så jag har vant mig. Inte så att jag plockar upp dem men de får springa här i fred. Kommer in med veden på vintern också.
Daggmaskar är jag van vid sen jag metade som barn. Inga problem att plocka upp. Fast nu plockar jag ju inte dem längre. De ska bo i min jord! smile.gif
Men andra småkryp är jag livrädd för!! Tusenfotingar, jordlöpare, äckliga skalbaggar, getingar.... BRRRRR!!!
Ibland måste jag avbryta planteringen för att en äcklig tusenfoting kom upp ur jorden. Då känns det att de kryper över hela mig!!
blink.gif
KURT
CITAT (SaraS @ 28-05-2005, 21:05)
Jag hade sån spindelfobi så jag ett tag inte jag inte gick att ha ens i möblerade rum (nästan). Efter en lyckosam terapiomgång försvann ALL småkrypsfobi! Hurra!

Hur lång behandling var det? Jag har för mig att de har sådan behandling på endel djurparker (yex Skansen). När det gäller fobi för olika smådjur, så verkar ett av skaälen helt enkelt vara att man inte har kontroll på hur de rör sig, man ser inte vad som är fram och bak..
SaraS
Det beror på arten, men det är en rätt lätt behandling. Jag gjorde min med en psykologstudent. Tog väl sisådär en 5-6 timmar fördelat på tre veckor. Lite självstuder också, såklart.
kristerh
Eftersom vi pratar fobier, finns det bara 2 fobier jag har nämligen 1: getingar, jag springer o skriker om en kommer i närheten, eller fram med flugsmällan wink.gif unsure.gif rolleyes.gif 2: fästingar, jag är iofs inte rädd om jag ser någon men om det kryper en på mig fär jag panik.
krister
lolo
Jag tycker om daggmaskar i trädgården, kan ta i dem och lyfta dem osv. Fjärilar och fåglar tycker jag också mycket om. Men getingar och "stora" flygande insekter som humlor, broms och timmeroxar gillar jag inte - USCH! Spindlar går bra, om de håller sig utomhus! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon