Full version: Klängrosens stam
dragonbeauty
Har nu köpt min allra första ros som ska få vara på balkongen! Grenarna är täckta med ngt som ser ut som stearin, vad är det och ska jag försöka pilla av det?
Hur länge brukar det ta innan rosen börjar att växa? Det är en New Dawn och jag bor i zon 6...
Kram!
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ympvax som dragits över rosens grenar så den inte ska torka ut. Låt ympvaxet sitta kvar det trillar bort av sig självt.

Hur länge det tar innan växten spirar beror nog på vädret är det kallt så tar det längre tid än om det blir en varm period men så himla länge tycker inte jag det brukar ta för rosor att börja spira.
dragonbeauty
Tack Åsa! Då har jag fått lära mig ngt nytt!
Nån annan som vet mera kanske? Nån som har bilder på sin New Dawn?
Jejja
Jag köpte en New Dawn i torsdags, alldeles grön av vax på alla stammarna, men nu när jag var ute ikväll såg jag att den har skjutit flera röda skott på stammarna. Tyvärr har jag inte hunnit fota den, men det är ju inte heller så mycket att se än... laugh.gif
fruberglund
Jag gillar inte vaxet. På ett par av de jag köpte förra året så ruttnade några stammar under vaxet, blev bara döda bruna kvistar kvar. Den ena har bara 1 stam kvar nu mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon